Seznam existujících vozů a samostatných skříní bývalé řady Ciz (Biz)

V seznamu jsou zahrnuty vozy a skříně s doloženou existencí zpětně až do roku 2001


Dochované vozy i s pojezdem

MSV 34141 - žst. Choceň (20.2.2004).
Poslední označení - MSV 34141 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD
Na voze uvedená dom. stanice - ???
Poslední revize - nezjištěna
Aktuální umístění - ---

Předchozí označení - Biz 4-7004, ...
Poznámky - poslední civilní dom. stanice: Praha-Vršovice; skříň neoplechovaná, dochovaná ve víceméně původním stavu, vůz dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky; SDC Pardubice vůz prodala v roce 2004 spolku Posázavský Pacifik - čeká na opravu do historické podoby


















MSV 34141 - pohled na tutéž bočnici; vůz ještě stojí na svém obvyklém místě za nákladištěm v žst. Choceň (19.10.2001).





















MSV 34141 - při krátkodobém pobytu v žst. Praha-Libeň, na tzv. "Štádleru" (29.1.2002).
Poslední označení - SV 44960 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD TD Benešov u Prahy
Na voze uvedená dom. stanice - Benešov u Prahy
Poslední revize - Bezpečnostní prohlídka 8.12.99
Aktuální umístění - ---

Předchozí označení - Ciz 4-3977, ...
Poznámky - spodek vozu doplněn skříněmi na materiál; vůz nyní vlastní spolek Posázavský pacifik, který jej odkoupil od spolku Výtopna Zlíchov - čeká na opravu do historické podoby





















PVD 95542 - depo Kralupy nad Vltavou (18.6.2002).
Poslední označení - PVD 95542 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD Lokomotivní depo Kralupy nad Vlt., NPV 612 (Nehodový pomocný vlak), Severozápadní dráha
Na voze uvedená dom. stanice - Kralupy nad Vltavou
Poslední revize - 06.1966
Aktuální umístění - ---

Předchozí označení - ???
Poznámky - doplněno zastřešení plošinek, boční dveře a skříně na materiál pod podélníky


















MSV 95542 - pohled na tutéž bočnici od druhého čela (9.4.2002).





















MSV 82010III - úložiště, žst. Okna (17.9.2001).
Poslední označení - MSV 82010III (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD / ČD Mostní obvod Ústí n. L.-Střekov
Na voze uvedená dom. stanice - Okna P222
Poslední revize - 12.9.86, propadla 09.1992
Aktuální umístění - Úložiště SDC, Státní hmotné rezervy - žst. Okna (platí k 23.4.2004)

Předchozí označení - ???
Poznámky - přestavba skříně, oplechování namontováno vně na kostru a skříň vozu, dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky




















MSV 84011 - žst. Ústí nad Orlicí, "letohradská" část (27.3.2002).
Poslední označení - MSV 84011 (pro zvl. účely železnice)
Provozní určení - Skladištní vůz
Uvedený zařaditel - ČSD Mostní obvod Pardubice
Na voze uvedená dom. stanice - Pardubice
Poslední revize - Periodická prohlídka 4.5.95
Aktuální umístění - neznámé

Předchozí označení - ???
Poznámky - přestavba a oplechování skříně, vestavěny boční dveře, dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky; vůz dlouhou dobu stál v Ústí nad Orlicí u nákladiště v "letohradské" části kolejiště; 8.8.2003 byl přepraven spolu s neméně zajímavým vozem MSV 34726 (čtyřosý "válečný" pomocný vůz, typ MCi4, ex DR 320 023, rovněž z Ústí nad Orlicí), do Ústí nad Labem, kde prozatím jeho stopa končí




















MSV 83001 - Mostní obvod Záboří nad Labem (5.3.2002).
Poslední označení - MSV 83001 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD Mostní obvod Pardubice
Na voze uvedená dom. stanice - Záboří nad Labem (ex Pardubice)
Poslední revize - ???
Aktuální umístění - ---

Předchozí označení - ???
Poznámky - přestavba a oplechování skříně, dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky; SDC Pardubice vůz prodala v roce 2004 spolku Posázavský Pacifik - čeká na opravu do historické podoby


















MSV 83001 - pohled na druhou bočnici; stabilní umístění v bývalém Mostním obvodu v Záboří nad Labem (25.2.2003).






















MSV 40 54 200 0 114-2 (ex MSV 85012) v Brně-Horních Heršpicích (21.8.2002).
Poslední označení - MSV 40 54 200 0 114-2 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČD SDC Brno SMT (Správa mostů a tunelů)
Na voze uvedená dom. stanice - Brno
Poslední revize - ???
Aktuální umístění - žst. Brno-Horní Heršpice (platí k 21.8.2002)

Předchozí označení - ČSD MSV 85012 (84012), ...
Poznámky - přestavba skříně, oplechování umístěno do kostry vozu, doplněny střední dveře v bočnici, dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky; na voze lze nalézt ještě označení 84012, zřejmě tedy v minulosti došlo k přeznačení MSV 84012 / MSV 85012





















MSV 86011 - českotřebovské zhlaví žst. Zábřeh na Moravě (17.11.2001).
Poslední označení - MSV 86011 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - SDC Olomouc
Na voze uvedená dom. stanice - Brodek u Přerova
Poslední revize - 18.10.99
Aktuální umístění - neznámé

Předchozí označení - ???
Poznámky - přestavba skříně (shodná úprava jako u vozu MSV 85012), oplechování umístěno do kostry vozu, doplněny střední dveře v bočnici, dodatečně opatřen skříněmi na materiál pod podélníky; vůz již na svém původním stanovišti nestojí, jeho další pohyb se zatím nepodařilo vysledovat

































MSV 34133 - odstavený v žst. Praha-Radotín (foto Ivo Mahel 23.3.2003).
Poslední označení: MSV 34133 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel: ČSD Mostní obvod Pardubice
Na voze uvedená dom. stanice: ???
Poslední revize: ???
Aktuální umístění: žst. Praha-Radotín (platí k 23.3.2003)

Předchozí označení: Biz 4-7006, Ciz 4-3901, ...
Poznámky: přestavba skříně, oplechování namontováno vně na kostru a skříň vozu; dodatečně opatřen stříškami nad plošinkami, skříněmi na materiál pod podélníky





















MSV 84002 - odstavený v žst. Zámrsk (12.3.2002).
Poslední označení: MSV 84002 (pro zvl. účely železnice)
Provozní určení: ubytovací vůz
Uvedený zařaditel: ČSD Mostní obvod Pardubice, MSV-13 (základna Záboří nad Labem); ex MSV 41-04
Na voze uvedená dom. stanice: Pardubice
Poslední revize: 15.2.91, propadla 02.1997
Aktuální umístění: žst. Hrochův Týnec (platí k listopadu 2002)

Předchozí označení: ???
Poznámky: přestavba skříně (jedna plošina zcela zakryta, doplněna stříška, oplechování skříně), doplněny skříně na materiál; vůz převezen do Hrochova Týnce ze Zámrsku cca v červnu, resp. červenci 2002




















MSV 83004 na svém obvyklém stanovišti v bývalém Mostním obvodu v Záboří nad Labem (5.3.2002).
Poslední označení - MSV 83004 (82004) (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD Mostní obvod Pardubice MSV-14
Na voze uvedená dom. stanice - Záboří nad Labem (ex Pardubice)
Poslední revize - 27.5.91, propadla 05.1997
Aktuální umístění - ---

Předchozí označení - ???
Poznámky - na voze lze ještě nalézt stopy po označení 82004 (zřejmě došlo k přeznačení); rekonstrukci provedla MTH Bílina; přestavba a oplechování skříně, střecha dodatečně při rekonstrukci prodloužena přes čelní plošinky, skříně na materiál pod podélníky; SDC Pardubice vůz prodala v roce 2004 spolku Posázavský Pacifik - čeká na opravu do historické podoby



















MSV 83004 - pohled na druhou bočnici vozu (25.2.2003).





















40 54 380 0 239-7 (ex MSV 85002) - Brno-Horní Heršpice (21.8.2002).
Poslední označení - 40 54 380 0 239-7 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ZV-MSV-07 ČD SDC SUS Brno (Správa umělých staveb)
Na voze uvedená dom. stanice - Brno
Poslední revize - 13.6.01, propadne 06.2007
Aktuální umístění - žst. Brno-Horní Herpšice (platí k 21.8.2002)

Předchozí označení - MSV 85002, ...
Poznámky - přestavba a oplechování (v kostře) skříně, střecha dodatečně při rekonstrukci prodloužena přes jednu čelní plošinku, skříně na materiál pod podélníky




















MSV 86000 - Mostní obvod Brodek u Přerova (foto Jan Orel 7.5.2003).
Poslední označení - MSV 86000 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD MSV 10
Na voze uvedená dom. stanice - ???
Poslední revize - 20.12.84, propadla 12.1990
Aktuální umístění - vůz sešrotován

Předchozí označení - ???
Poznámky - vůz odešel 4.6. - 5.6.2003 na likvidaci do Moravia Steel Přerov společně s neidentifikovaným vozem MSV 86003, což by měl být dle evidence ČSD rovněž vůz bývalé řady Ciz (ale označení MSV 86003 mohlo být opakovaně použito); přestavba a oplechování skříně (shodné provedení, jako u vozu MSV 85002), střecha dodatečně při rekonstrukci prodloužena přes jednu čelní plošinku, skříně na materiál pod podélníky




















Dochované samostatné skříně


Biz 50 54 24-23 596-6 - depo Šumperk (17.10.2003).
Poslední označení - Biz 50 54 24-23 596-6
Na voze uvedená dom. stanice - Vsetín
Poslední revize - 23.10.75, propadla 10.1977
Aktuální umístění - DKV Olomouc, PJ Šumperk (platí k 16.3.2004)

Předchozí označení - Biz 4-7020, ...
Poznámky - vůz dojezdil v osobní dopravě na vlečce vsetínské zbrojovky; vůz byl vybaven WC (jedno z krajních oken na druhé, nevyobrazené bočnici, je úzké - viz např. skříň vozu MSV 34148)





















Biz 50 54 24-23 600-6 - žst. Olomouc (20.8.2002).
Poslední označení - Biz 50 54 24-23 600-6
Na voze uvedená dom. stanice - Vsetín
Poslední revize - ???
Aktuální umístění - žst. Olomouc (platí k 20.8.2002)

Předchozí označení - Biz 4-7025, ...
Poznámky - vůz dojezdil v osobní dopravě na vlečce vsetínské zbrojovky





















MSV 34148 - bouda poblíž odbočky Kamensko nedaleko Kopidlna
(26.11.2001).
Poslední označení - MSV 34148 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ???
Na voze uvedená dom. stanice - ???
Poslední revize - ???
Aktuální umístění - odbočka Kamensko, bouda na soukromém pozemku u chovných rybníků při říčce Mrlině (platí k 26.11.2001)

Předchozí označení - ???
Poznámky - varianta s úzkým oknem (WC)






















SV 44975 - skříň v areálu TSS SOS v Hradci Králové (25.3.2003).
Poslední označení - SV 44975 (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD TSS Hradec Králové
Na voze uvedená dom. stanice - Hradec Králové
Poslední revize - ???
Aktuální umístění - Strojní a opravárenské středisko TSS Pardubice, v. j. Hradec Králové (platí k 25.3.2003)

Předchozí označení - Biz 4-7040, ...
Poznámky - dodatečně opatřen středními dveřmi v bočnici; jako vůz vyřazen ve Vozovém depu Hradec Králové





















MSV 83003 - třetí exemplář v bývalém Mostním obvodu v Záboří nad Labem (5.3.2002).
Poslední označení - MSV 83003 (82003) (pro zvl. účely železnice)
Uvedený zařaditel - ČSD Mostní obvod Pardubice MSV-12
Na voze uvedená dom. stanice - Praha-Bubny
Poslední revize - Bezpečnostní prohlídka 31.7.92
Aktuální umístění - skříň zřejmě sešrotována koncem března 2003

Předchozí označení - ???
Poznámky - dodatečně opatřen dveřmi v jedné bočnici; jako vůz zrušen 06.1992 ve Vozovém depu Nymburk; ve skříni bylo možno ještě nalézt označení 82003, v minulosti tedy mohlo dojít k přeznačení



















MSV 83003 - pohled na druhou bočnici s patrným původním upsořádáním oken a se středními dveřmi, opatřenými původními okny (5.3.2002).





















Další vystopované vozy a skříně, dosud blíže nezdokumentované


MSV 85003 - skříň - Křenovice, poblíž horního nádraží, soukromý pozemek (platí k 2004)
SV 34149 (ex Biz 4-7043, Ciz 4-3941) - vůz v žst. Lužná u Rakovníka (platí k 04.2003)
č. 324 - "záchranný vůz" - depo Vrútky, pro zvláštní účely železnice vyčleněn zřejmě záhy po roce 1945
00 56 0190 306-4 ŽSR - vůz, spatřený v Galantě v roce 2002



Několik poznámek k řadě samotné

Vůz byl vyráběn pod označením MCi-43 za druhé světové války jako pomocný osobní, přesněji jako "vůz pro mužstvo" (písmeno "M" v typovém označení značí "Mannschaftswagen"). Konstrukce je shodná se soudobými nákladními vozy, vyráběnými v Německu - využívá jednotné konstrukční prvky. Přímo je odvozena z nákladního vozu "Leipzig", vyráběného od roku 1943. Původní interiér byl navíc doplněn o lavice (rozmístění nebylo jednotné), elektrické osvětlení a v některých případech byly vozy vybaveny toaletou. Oddíl měl třetí třídu (písmeno "C" v označení) a střední uličku (písmeno "i" v dobovém německém schématu neuvádí polohu uličky, ale značí čistě průchozí vůz s nekrytými nástupními plošinkami). Nutnou změnou oproti konstrukci nákladního vozu tedy bylo uzpůsobení nástupních plošinek na obou čelech vozu, přes které se vstupovalo do oddílu vozu resp. přecházelo mezi vozy. Plošinky byly nekryté a byly upevněny nad nárazníky, přes které v bezpečné délce přesahovaly. Nedošlo tedy k žádné zásadní změně čelních partií oproti konstrukci nákladních vozů "Leipzig" - např. v možném prodloužení podélníků pro utvoření prostoru pro nástupní plošiny. Provedení určitých detailů na vozech se lišilo podle místa výroby jednotlivých vozů. Asi nejmarkantnější jsou dva druhy oken - nedělená a dělená.
Výroba vozů MCi-43 začala rovněž v roce 1943, konečný počet dosáhl cca 5000 kusů (uvádí se číselný interval 300 002 až 305 081, 306 000 až 306 012. Číslo 300 001 by mělo patřit jedinému vozu, který byl vyroben jako třínápravový). Vozy se vyráběly v nejrůznějších továrnách v "Říši" i v okupovaných územích - např. i v protektorátu Čechy a Morava (vagónka Studénka). Vůz byl vystrojen brzdou soustavy Hildebrand-Knorr.

Po válce byly zbyvší vozy u ČSD označeny řadou Ciz (s oddílem třetí třídy) a poměrně nejednotně zahrnuty do číselných intervalů. Písmeno "z" v řadovém označení je popisováno jako "zátěžový vůz" nebo "vůz pro hromadné přepravy". Po zrušení třetí třídy (1956/1957) byly vozy přeznačeny na řadu Biz (tedy s oddílem druhé třídy) a byly opět přečíslovány. Zbylé vozy byly po roce 1967 přeznačeny do mezinárodního kódu UIC a zařazeny spolu s vozy dalších typů do intervalu 24-23. Jejich nasazení v provozu je známé zejm. v domovské stanici Praha-Vršovice, na tzv. "posázavském pacifiku", ale tyto vozy bylo možno nalézt celkově po více vozových depech ČSD.

Současně existovala varianta vozu, který byl již z výroby upraven pro použití v lazaretním vlaku DR. Lišil se například jiným počtem oken, rozměry byly shodné s vozy MCi-43.

U existujících vozů či skříní je možno narazit na nesrovnalosti v popisech, zejména rozměrových. Vozy MCi-43 měly délku přes nárazníky 12 metrů a rozvor náprav 8 metrů. Délka přes nárazníky se mohla během provozu změnit např. výměnou nárazníků za delší typ.


Poděkování za spolupráci patří panu Ing. Ivo Mahelovi a za velmi cenné poznámky z pátrání v terénu panu Janu Orlovi. Autor uvítá jakékoliv upřesnění k aktuálnímu stavu uvedených vozů, poznatky z historie řady, případně upozornění na další dochované exempláře.

Text a neoznačené foto Michal Kozuk

© SPŽ