Únor 2008

Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro
V závěru minulého roku byla výrobně dokončena další rekonstrukce dvounápravové lokomotivy z produkce firmy CZ LOKO. Jednalo se o lokomotivu 797.819, vyrobenou stejně jako všechny ostatní lokomotivy řady 797 v jihlavské provozovně tohoto podniku. Lokomotiva byla vyrobena na objednávku polského zákazníka METRO WARSZAWSKIE Sp. z o. o., kde bude využita při technologické údržbě varšavského metra.
Lokomotivy řady 797.8 byly zpočátku vyráběny na objednávku pražského dopravního podniku pro technologickou údržbu pražského metra. Dodáno bylo 17 strojů, vybevených spalovacími motory Liaz M 1.2C M 640 SE. V roce 2005 však pražský dopravní podnik odprodal zpět firmě ČMKS lokomotivu 797.803, odkud byla po repasi dodána do Maďarska (viz Lokomotiva 797.803 prodána budapešťskému metru). Pražský dopravní podnik pak doplnil chybějící lokomotivu nákupem nového stroje 797.818, vybaveného spalovacím motorem Caterpillar C-9 ATAAC a upravenými představky (viz V ČMKS - JLS Jihlava dokončena výroba lokomotivy 797.818). Z této verze pak vychází i nově vyrobená 797.819.
Stroj 797.819 vznikl rekonstrukcí lokomotivy řady 701. Na původní upravený a repasovaný rám a pojezd byla dosazena nová kabina a kapoty. Lokomotivu pohání spalovací motor Caterpillar C-9 ATAAC o výkonu 250 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 284-4BO42, z kterého je po usměrnění napájen trakční motor TE 005, uložený v rámu pod zadním představkem lokomotivy. Trakční motor pak pomocí kardanových hřídelí, nové trakční převodovky TK 140 a nápravových převodovek pohání obě nápravy vozidla. Na rozdíl od 797.818 však není lokomotiva vybavena dálkovým ovládáním a k regulaci výkonu slouží nový digitální regulátor RV 08 z produkce NES Nová Dubnica.
Stejně jako lokomotiva 797.803 do Maďarska, nedojela ani 797.819 do Polska po kolejích, ale byla přepravena po silnici na kamiónovém návěsu. Horní fotografie zachycuje naloženou lokomotivu před odjezdem z areálu jihlavské provozovny CZ LOKO, dolní fotografie představuje samotný přesun lokomotivy po dálnici D 1 při cestě k zákazníkovi.
Text Daniel Brabenec, foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018