SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2008

Typové zkoušky tramvaje RT6N1
Po typových zkouškách tramvaje typu 13T, jejichž část se konala v Brně v závěru loňského roku (viz Zahájení dodávky nízkopodlažních tramvají Škoda 13T pro Brno), nastala podobná situace opět v prvním čtvrtletí roku letošního. Dopravní podnik města Brna se totiž rozhodl vykonat typové zkoušky s vozidlem typu RT6N1 a umožnit tím jeho nasazení do provozu s cestujícími. Do zkoušek byly zařazeny vozy ev. č. 1801 a 1803, jež prošly v minulosti některými úpravami a oproti zbývajícím vozům se dnes značně liší.
Tato vozidla, vyrobená v devadesátých letech, nikdy nesplnila požadavky stanovené pro schválení typu drážního vozidla a byla po léta jako nevyužívaný majetek odstavena v areálu medlánecké vozovny.
Záměr přivést vozy RT6N1 zpět k životu komplikuje právě dlouhá doba jejich odstavení. Dále také skutečnost, že vozidlo vyrobené v devadesátých letech musí vyhovět současné legislativě, která na některých místech prošla úpravami a ty samozřejmě znamenaly zpřísnění určitých hodnot a mezních limitů.
Zkoušky vozidla byly vykonávány převážně na tramvaji ev. č. 1801, zbývající na voze ev. č. 1803. Ke spolupráci byly přizvány také externí firmy s oprávněním k provádění zkoušek. Po vykonání statických zkoušek, které se uskutečnily ve vozovně, vyrazila tramvaj poprvé 24. ledna 2008 do brněnských ulic. Zde budila pozornost mezi veřejností; lidé ji zaměňovali za nové tramvaje 13T, na které si cestující ještě nezvykli.
Z divácky „vděčných“ zkoušek stojí za pozornost zkouška těsnosti skříně vozidla, která se odehrála v mycím stroji medlánecké vozovny. Další neobvyklá situace nastala při vykonávání jízdních zkoušek s vozidlem „obsazeným cestujícími“. Pro simulaci obsazení byly tentokrát použity pytle s pískem, na rozdíl od předchozích typových zkoušek, kde byla tramvaj 13T naložena kolejnicemi. Pro dosažení požadované hmotnosti závaží bylo do vozidla nutno naložit cca 2000 těchto pytlů po 10 kg.
Po úspěšném završení zkoušek bez cestujících je tramvaj RT6N1 od 21. července nasazena do zkušebního provozu s cestujícími na šestém pořadí linky č. 12 (Technologický park - Zvonařka) a je sledována z hlediska provozní spolehlivosti. Při platném přidělení vozidel na jednotlivé linky se tak potká mimo jiné právě se škodováckými 13T, které jsou o prázdninách nasazovány na linku č. 13 (Technologický park - Juliánov) a variantně i na linku č. 9 (Lesná - Zvonařka).
Uvedené snímky byly pořízeny v průběhu zkušebního provozu bez cestujících. Horní snímek pořízený 1. února 2008 zachytil tramvaj RT6N1 ev. č. 1801 během pobytu na tzv. Jundrovském trojúhelníku při technicko-bezpečnostní zkoušce. Spodní snímek zobrazuje interiér tramvaje RT6N1, kde jsou uloženy pytle s pískem.
Text a foto Radomír Žídek
 
 
 
 
24. 5. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3