SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Srpen 2008

Nehoda ve Studénce - osudný den plný osmiček
V pátek 8. 8. 2008 vyjel z Bohumína vlak EC 108 „Comenius“ (Kraków Główny – Praha hl. n.) v čele s lokomotivou 151.018 na svou 364 km dlouhou cestu do Prahy, kam už bohužel nedorazil. V 10:30 hod. narazil ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Strojvedoucí DKV Praha si při průjezdu stanicí všiml, že se zhoupla konstrukce opravovaného silničního mostu a začala padat na trať. Při rychlosti 134 km/h použil rychločinného brzdění a ukryl se ve strojovně lokomotivy. Za několik sekund po ujetí vzdálenosti 452 m došlo k nárazu do zřícené mostní konstrukce při rychlosti 90 km/h. Při nehodě vykolejila lokomotiva a 6 osobních vozů. Šest lidí zemřelo na místě, sedmý po převozu do nemocnice, ošetřeno bylo přes 70 zraněných cestujících.
Provoz na II. tranzitním koridoru v mezistaničním úseku Studénka – Suchdol nad Odrou byl přerušen. Vlaky osobní dopravy jedoucí z Prahy do Polska byly odkloněny z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Vlaky z Rakouska do Polska jezdily odklonem z Hranic na Moravě přes Valašské Meziříčí do Ostravy. Vlaky na Slovensko jezdily přes Horní Lideč a dále do Žiliny, tedy mimo Ostravu. Vnitrostátní vlaky do Ostravy a vlaky SuperCity „Pendolino“ byly ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, kde byla zajištěna náhradní autobusová doprava.
Nákladní vlaky dopravce ČD Cargo byly buď odstaveny nebo vedeny odklonem přes Slovensko (Horní Lideč - Čadca), případně po trati Olomouc - Krnov - Opava – Ostrava.
Dne 10. srpna v 0.05 hodin byl obnoven železniční provoz s přípřeží nezávislé trakce po jedné koleji rychlostí 30 km/h, zatímco stále probíhaly odklízecí práce. Jako první projel inkriminovaným úsekem R 202 „Chopin“ z Vídně do Varšavy. Pouze vlaky SC Pendolino vedené jednotkou řady 680 ukončovaly také v následujících dnech svou jízdu v Suchdole nad Odrou a dále do Ostravy byly nahrazovány autobusy. Úplný elektrický provoz na I. a II. koleji sníženou rychlostí 50 km/h byl obnoven až v neděli 17. srpna večer. První spoj, který projel zmiňovaným úsekem, byl SC 509 z Prahy do Ostravy vedený jednotkou 680.001.
Rozsah jednoho z největších železničních neštěstí poslední doby dokládají fotografie pořízené na místě nehody - na „životickém“ zhlaví stanice Studénka.
Text Jan Kalivoda, foto Drážní inspekce
 
 
 
 
19. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3