SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Září 2008

Nová lokomotiva 719.701 z produkce firmy CZ LOKO
V letošním roce zahájila společnost CZ LOKO výrobu prototypu nové dvounápravové dieselelektrické lokomotivy řady 719.7, určené pro posun a lehkou traťovou službu - poprvé v historii této firmy se střídavým přenosem výkonu s využitím asynchronních trakčních motorů, kotoučovou brzdou s brzdovými jednotkami SAB Wabco a s ojničkovým vedením dvojkolí vlastní koncepce. Po stroji 709.601 vyrobeném v ČKD se tak stává v pořadí druhou dieselelektrickou lokomotivou s asynchronními trakčními motory vyrobenou v Česku. Také ojničkové vedení dvojkolí bylo použito zatím jen u několika strojů řady 709.5 z ČKD.
Lokomotiva 719.701 byla vyrobena v jihlavském závodě CZ LOKO jako neadresný prototyp, koncepčně vycházející ze řady 709 „Effishunter“ (viz ČMKS dokončuje výrobu lokomotivy 709.702 MUS), s hmotností 22 tun na nápravu.
Lokomotiva je koncipována jako kapotová s věžovou kabinou strojvedoucího umístěnou téměř ve středu hlavního rámu a dvěma představky. Pohonné soustrojí je tvořeno spalovacím motorem Caterpillar C 15 ACERT o jmenovitém výkonu 403 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 401-4BO25. Z trakčního alternátoru jsou napájeny dva trakční střídače, které samostatně napájí dva trakční valivě uložené tlapové asynchronní elektromotory TAM 1084C6. Řídicí a regulační systém dodala firma Unicontrols, diagnostické a provozní stavy jsou zobrazovány na zobrazovačích Pixy. Lokomotiva je vybavena dvojčlenným řízením s možností vzájemného dobíjení akumulátorů nečinného vozidla, klimatizací, dvěma nezávislými vytápěcími agregáty a dálkovým ovládáním. Síť pomocných pohonů je provedena jako třífázová střídavá. Ojničkové vedení dvojkolí nahradilo u této lokomotivy dosud používaná kyvná ramena. Zdrojem stlačeného vzduchu je elektricky poháněný bezolejový pístový kompresor Knorr VV-270T.
Poprvé byla lokomotiva, budící pozornost výrazným nátěrem v červenočerné kombinaci se stříbrnými doplňky, prezentována při slavnostním otevření nové administrativní budovy CZ LOKO v Jihlavě dne 23. 7. 2008. Odborné veřejnosti se pak lokomotiva představila na mezinárodním dopravním veletrhu Innotrans v Berlíně ve dnech 23. - 26. 9. 2008.
Na fotografii ze dne 17. 9. 2008 je zachycena lokomotiva 719.701 při cestě z Jihlavy do Berlína v železniční stanici Nymburk.

Uspořádání náprav
Bo
Maximální rychlost
80 km/h
Jmenovitý výkon spalovacího motoru
403 kW
Maximální výkon trakčního alternátoru
420 kVA
Maximální výkon EDB
600 kW
Délka přes nárazníky
10 000 mm
Rozvor náprav
5 000 mm
Maximální výška
4 250 mm
Maximální šířka
3 100 mm
Průměr nových kol
1 100 mm
Celková hmotnost
44 t

Text Daniel Brabenec, foto Martin Ročňák
 
 
 
 
28. 5. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3