Srpen 2009

Dodávka lokomotivy řady 797.8 do Bosny a Hercegoviny
Počátkem srpna 2009 byla dokončena výroba lokomotivy řady 797.8, kterou si objednala ve firmě CZ LOKO na základě výběrového řízení z jara loňského roku energetická společnost JP Elektroprivreda Bosne i Hercegovine Sarajevo pro nasazení v tepelné elektrárně Tuzla. Federace Bosny a Hercegoviny se tak stává po Maďarsku (viz Lokomotiva 797.803 prodána budapešťskému metru) a Polsku (viz Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro) třetí zahraniční zemí, kam byly lokomotivy řady 797.8 z České republiky dodány. Označena bude kromě čísla 797.820 také podnikovým číslem 3.
Lokomotiva je řešena obdobně jako stroj 797.819. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar C 9 ACERT o výkonu 250 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 284-4BO42, ze kterého je po usměrnění napájen trakční motor TE 015, uložený v rámu pod zadním představkem lokomotivy. Trakční motor pak pomocí kardanových hřídelí, trakční převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy vozidla. K regulaci výkonu slouží digitální regulátor RV 08 z produkce NES Nová Dubnica. Kabina strojvedoucího je vytápěna nazávislým vytápěcím agregátem Webasto. Dále je lokomotiva upravena podle požadavků vlastníka a místních úřadů pro provoz v Bosně a Hercegovině.
Na vlečce tepelné elektrárny v Tuzle (Termoelektrane Tuzla) by pak lokomotiva měla sloužit po boku tří starších místních lokomotiv z produkce firmy Đuro Đaković Slavonski Brod, označených podnikovými čísly 1 a 2 (vyrobeny v roce 1991) a 5 (rok výroby 1981). Lokomotivy zde slouží pro místní posun především na rotačních výklopnících vozů, návoz vlakových souprav s uhlím pak zajišťují státní železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) převážně lokomotivami řady 661. Pokud se lokomotiva osvědčí během tříměsíčních zkoušek, bude stejným výrobcem dodána i druhá lokomotiva 797.821.
Na horní fotografii ze dne 31. 7. 2009 se představuje 797.820 při zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu nedaleko cílové stanice. Dolní fotografie z 8. 6. 2008 zachytila lokomotivu č. 2 odstavenou před remízou elektrárny v Tuzle.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018