Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Srpen 2009

Dodávka lokomotivy řady 797.8 do Bosny a Hercegoviny
Počátkem srpna 2009 byla dokončena výroba lokomotivy řady 797.8, kterou si objednala ve firmě CZ LOKO na základě výběrového řízení z jara loňského roku energetická společnost JP Elektroprivreda Bosne i Hercegovine Sarajevo pro nasazení v tepelné elektrárně Tuzla. Federace Bosny a Hercegoviny se tak stává po Maďarsku (viz Lokomotiva 797.803 prodána budapešťskému metru) a Polsku (viz Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro) třetí zahraniční zemí, kam byly lokomotivy řady 797.8 z České republiky dodány. Označena bude kromě čísla 797.820 také podnikovým číslem 3.
Lokomotiva je řešena obdobně jako stroj 797.819. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar C 9 ACERT o výkonu 250 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 284-4BO42, ze kterého je po usměrnění napájen trakční motor TE 015, uložený v rámu pod zadním představkem lokomotivy. Trakční motor pak pomocí kardanových hřídelí, trakční převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy vozidla. K regulaci výkonu slouží digitální regulátor RV 08 z produkce NES Nová Dubnica. Kabina strojvedoucího je vytápěna nazávislým vytápěcím agregátem Webasto. Dále je lokomotiva upravena podle požadavků vlastníka a místních úřadů pro provoz v Bosně a Hercegovině.
Na vlečce tepelné elektrárny v Tuzle (Termoelektrane Tuzla) by pak lokomotiva měla sloužit po boku tří starších místních lokomotiv z produkce firmy Đuro Đaković Slavonski Brod, označených podnikovými čísly 1 a 2 (vyrobeny v roce 1991) a 5 (rok výroby 1981). Lokomotivy zde slouží pro místní posun především na rotačních výklopnících vozů, návoz vlakových souprav s uhlím pak zajišťují státní železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) převážně lokomotivami řady 661. Pokud se lokomotiva osvědčí během tříměsíčních zkoušek, bude stejným výrobcem dodána i druhá lokomotiva 797.821.
Na horní fotografii ze dne 31. 7. 2009 se představuje 797.820 při zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu nedaleko cílové stanice. Dolní fotografie z 8. 6. 2008 zachytila lokomotivu č. 2 odstavenou před remízou elektrárny v Tuzle.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019