SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2012

Elektrické lokomotivy E-1000 ONCF: z Maroka do Polska
V 70. letech dodala polská lokomotivka Pafawag marockým železnicím ONCF celkem 23 kusů šestinápravových elektrických lokomotiv typu 201Eg (řada E-1000 ONCF), které vycházely z typu 201E, tedy řady ET22 PKP. Od svých polských předchůdkyň, ale i následovnic (stroje ET22 se vyráběly v letech 1969 až 1989), se marocké lokomotivy na první pohled liší nižší střechou a absencí oken v rozích kabin strojvedoucího. Tyto stroje se staly nosnou řadou elektrických lokomotiv ONCF, ale jejich význam začal klesat již v 80. letech s příchodem elektrických lokomotiv firmy Hitachi. Jejich postupné rušení pak započalo v 90. letech a na počátku nového tisíciletí zbylo v provozu posledních několik kusů.
Nový život některých z těchto lokomotiv se začal psát v roce 2003, kdy byly polským soukromým dopravcem Chem Trans Logistic (dnešní CTL Logistics) odkoupeny a přepraveny do Polska stroje E1003 (u CTL ET22-R001), E1018 (ET22-R002) a E1021 (ET22-R003). Sešrotování se nakonec podařilo uniknout ještě osmi dalším lokomotivám, které výše uvedené tři stroje následovaly do země svého vzniku o devět let později.
V lednu 2012 byly z marocké Casablancy do polského přístavu Szczecin přepraveny stroje E‑1002, E‑1006, E‑1008, E‑1012, E‑1015, E‑1016, E‑1019 a E‑1022. Po překládce z lodi se lokomotivy vydaly na cestu z výchozí stanice Szczecin Port Centralny v noci z 1. na 2. února. Jejich přepravu zajišťoval dopravce STK lokomotivou 181.015 pronajatou od ČD Carga. V soupravě byl řazen také doprovodný osobní vůz STK a ochranné vozy řady Tals držitele ZX-BENET CZ. Na horní fotografii je tato souprava zachycena při průjezdu traťovým úsekem Antonin - Ostrzeszów. Dolní snímek pořízený v noci z 2. na 3. února dokumentuje lokomotivu E-1016 v žst. Oleśnica krátce před přistavením do areálu dílen Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Oleśnicy. V těchto dílnách, které jsou novým vlastníkem lokomotiv, budou všechny lokomotivy nejen opraveny, ale i přizpůsobeny polským předpisům. Zatím však není známo, kdo se stane provozovatelem těchto lokomotiv poté, co bude v Oleśnici dokončena jejich oprava.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Orliński
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3