SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2012

Na fotbalové mistrovství Evropy 2012 zvou lokomotivy Českých drah
Dne 9. května byla představena lokomotiva 380.011 v novém vnějším barevném řešení upozorňujícím na červnové fotbalové Euro 2012 pořádané v Polsku a na Ukrajině. O dva dny později ji následoval i českotřebovský „pershing“ 163.043. Obě lokomotivy mají celý obvod své skříně polepený potištěnou folií v národních barvách s motivy fotbalového míče a českého lva. Schéma pouze zohledňuje odlišný tvar lokomotivní skříně, jinak je u obou prakticky stejné. Doplňují tak 21 lokomotiv pořadatelského Polska, které propagují fotbalové Euro 2012 již od konce března (viz Lokomotivy PKP Intercity propagují fotbalové EURO 2012).
Hlavním smyslem je upozornit na zvláštní vlaky Českých drah, které budou pod názvem „Vlakem na Euro“ vypraveny v době fotbalového šampionátu v relacích Praha – Pardubice – Ústí nad Orlicí - Letohrad - Vratislav (Wrocław) a Brno – Přerov – Ostrava – Vratislav. Právě na stadionu ve Vratislavi odehraje všechny své zápasy v základní skupině tým české reprezentace. České dráhy chtějí touto formu nalákat co největší počet fotbalových fanoušků do svých vlaků. Nabízejí proto i další doprovodné služby. Přepravě na Euro 2012 po železnici nahrává i nechvalně známý stav polských silnic zejména v pohraničí a očekávané dopravní komplikace v okolí Vratislavi.
Pro obě lokomotivy nesoucí vnější reklamu na Euro 2012 byl dočasně vytvořen zvláštní oběh. Stroj 380.011 jezdí v dvoudenním oběhu především na vlacích EC 110 a EC 111 v úseku Praha – Bohumín s dvěma obraty do Břeclavi. Lokomotiva 163.043 je nasazována na spěšné vlaky z Pardubic přes Lichkov do Vratislavi. V době konání vlastního fotbalového mistrovství by pak oba stroje měly zajišťovat vozbu výše zmíněných zvláštních vlaků do Vratislavi.
Původně bylo počítáno ještě s lokomotivou 380.020, která zatím jako jediná svého typu prošla úpravami podle požadavků polského drážního úřadu (tzv. polonizací) a je v těchto dnech na testech v Polsku. Pokud by se její schválení stihlo do začátku Eura 2012, mohla by být nasazena do čela vlaku s fotbalovými fanoušky v celé trase. Zatím je ale pravděpodobnější, že se bude muset před hranicí přepřahat. Zajímavostí je, že lokomotiva 380.011 jako zástupce nového typu Škoda 109E je po neustálých průtazích v procesu schvalování, stejně jako ostatní lokomotivy řady 380, zatím stále pouze ve zkušebním provozu a není v majetku Českých drah. Provedení reklamního polepu tak muselo být schváleno výrobcem.
Na horní fotografii z 20. 5. 2015 je zachycena lokomotiva 163.043 v čele Sp 1916 Sněžník z Kladska do Pardubic před Brandýsem nad Orlicí. Níže je umístěna fotografie dokumentující první nasazení lokomotivy 380.011 v nových barvách „Vlakem na Euro 2012“ dne 9. 5. 2012. V čele EC 111 projíždí úsekem Bezpráví - Ústí nad Orlicí.
Text a horní foto Petr Nohel, dolní foto Filip Měchýř
 
 
 
 
6. 12. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3