SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2013

Pokles výkonů dopravce PKP Cargo na „Ferdinandce“
Na trati Petrovice u Karviné - Břeclav, zvané též „Ferdinandka“, působí polský dopravce PKP Cargo (PKPC) od roku 2010 (viz Vlaky PKP Cargo na 2. koridoru). Výkony PKPC na této trati měly do roku 2012 rostoucí tendenci, v roce 2013 však došlo ke zlomu, neboť společnost přišla o dvě klíčové zakázky. Jednou z nich je přeprava rudy z Bosny (ta však jezdí jen mimo zimní období), druhou pak přeprava automobilů Fiat. V obou případech se tyto vlaky vrátily pod křídla dopravce ČD Cargo (ČDC). Lokomotivy ES64F4, pro které nemá PKPC na tomto tranzitním rameni dostatek práce, tak jsou využívány na vnitropolských relacích a na výkonech pro jiné dopravce v Česku, především IDS Cargo.
Zatímco v případě železné rudy přišlo PKPC o tyto přepravy zcela, u Fiatů je situace složitější. Tam ČDC převzalo pouze vlaky s vyrobenými automobily, které směřují do Itálie (dopravcem v Polsku je nově DB Schenker Rail Polska, v Rakousku a Itálii se dopravci, tj. Rail Cargo Austria a Trenitalia, nezměnili), přeprava autodílů opačným směrem zůstala v rukách PKPC. Z důvodu výrazného snížení produkce v závodě Fiat Tychy však vlaků s automobily jezdí podstatně méně, než plánovaných 11 párů týdně.
Nicméně i PKPC zůstaly přepravy Fiatů na „Ferdinadce“, ale opačným směrem. Jde o přepravu z automobilky Fiat Automobili Srbija (někdejší Zastava) do distribučního centra firmy Mosolf v Etzinu nedaleko Berlína, již PKPC zajišťuje od října 2012. Tyto vlaky jsou zajímavé především tím, že PKPC je dopravcem z pohraniční stanice Rajka až do cílové stanice Wustermark, tedy přes území čtyř států (Slovensko, Česko, Polsko a Německo).
Na snímku pořízeném 5. března 2012 před stanicí Bohumín-Vrbice je zachycen stroj EU45-152 (91 80 6189 152-2 D-DISPO) v čele vyrovnávkového Nex 46281 Wustermark – Kragujevac.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
28. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3