Vozy někdejší řady Blm/Baafx/010, tedy dnešní Btax
780, byly vyrobeny ve Vagónce Studénka v letech 1973 až 1983 pro Československé státní dráhy v počtu 912 kusů a sloužily především jako přípojné vozy k motorovým vozům řady 810. V rámci Českých drah se jednalo o nejpočetnější řadu osobních vozů, i když některé z nich byly postupně upravovány na vozy s větším či menším oddílem pro přepravu zavazadel a jízdních kol (dnešní řady Btax
781, BDtax
782, Ddax
784, Bdtax
785 a BDtax
783). K významnému snížení počtu těchto vozů došlo v průběhu let 2005 až 2012, kdy byly využívány pro přestavbu na motorové jednotky řady 814 „Regionova“.
Po ukončení rekonstrukcí na „Regionovy“ byly přebytečné vozy deponovány na mnoha místech v Česku, kde čekaly na další osud. Vozy odstavené především v České Třebové, ale v menší míře i na dalších místech (Hradec Králové, Pardubice a Trutnov) pak začaly být v srpnu 2013 hromadně odesílány do Ostravy-Heřmanic, kde jejich fyzickou likvidaci provádí společnost AC plus. V této vlně bude celkově sešrotováno 98 vozů základní řady Btax
780 (ex 010), dva vozy řady Bdtax
785 (ex 015) a již poslední zástupce řady Ddax
784 (ex 013), tj. vůz 50 54 95-29 043-7.
Na snímku pořízeném 16. srpna 2013 je zachycena lokomotiva 740.551 AWT se soupravou zmiňovaných vozů opouštějící žst. Ostrava hlavní nádraží ve směru na manipulační kolejiště Heřmanice, kde bude probíhat jejich šrotace.
Text Petr Štefek, foto Derk Luijt
|