Vozy někdejší řady Blm/Baafx/010, tedy dnešní Btax
780, byly vyrobeny ve Vagónce Studénka v letech 1973 až 1983 pro Československé státní dráhy v počtu 912 kusů a sloužily především jako přípojné vozy k motorovým vozům řady 810. V rámci Českých drah se jednalo o nejpočetnější řadu osobních vozů, i když některé z nich byly postupně upravovány na vozy s větším či menším oddílem pro přepravu zavazadel a jízdních kol (dnešní řady Btax
781, BDtax
782, Ddax
784, Bdtax
785 a BDtax
783). K významnému snížení počtu těchto vozů došlo v průběhu let 2005 až 2012, kdy byly využívány pro přestavbu na motorové jednotky řady 814 „Regionova“.
Po ukončení rekonstrukcí na „Regionovy“ byly přebytečné vozy deponovány na mnoha místech v Česku, kde čekaly na další osud. Vozy odstavené především v České Třebové, ale v menší míře i na dalších místech (Hradec Králové, Pardubice a Trutnov) pak začaly být v srpnu 2013 hromadně odesílány do Ostravy-Heřmanic, kde jejich fyzickou likvidaci provádí společnost AC plus. V této vlně bude celkově sešrotováno 98 vozů základní řady Btax
780 (ex 010), dva vozy řady Bdtax
785 (ex 015) a již poslední zástupce řady Ddax
784 (ex 013), tj. vůz 50 54 95-29 043-7.
Na snímku pořízeném 16. srpna 2013 je zachycena lokomotiva 740.551 AWT se soupravou zmiňovaných vozů opouštějící žst. Ostrava hlavní nádraží ve směru na manipulační kolejiště Heřmanice, kde bude probíhat jejich šrotace.
|
Text Petr Štefek, foto Derk Luijt
|