Leden
Únor
Březen


 

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Listopad 2013

Marmaray - první mezikontinentální tunel
Po pádu Osmanské říše vznikla 19. října 1923 Turecká republika (oficiální název Türkiye Cumhuriyeti) s hlavním městem Ankarou. Ovšem největší turecké město a důležitá obchodní euroasijská křižovatka nazývaná jako „brána Orientu“ je Istanbul. Toto město se rozkládá na evropském a asijském kontinentu, které odděluje Bosporská úžina. Myšlenky zabývající se propojením obou kontinentů sahají až do roku 1860. V této době ještě nebyly dostupné technologie na stavbu podmořského tunelu a tak byl tento projekt odložen. Železniční propojení obou částí Istanbulu bylo řešeno výhradně pomocí trajektů mezi stanicemi Sirkeci a Haydarpaşa až do 19. října 2013. V rámci 90. výročí vzniku Turecké republiky byl slavnostně otevřen první podmořský tunel spojující dva kontinenty.
Marmaray je železniční projekt, který zahrnuje stavbu podmořského tunelu pod průlivem Bospor a modernizaci stávajících příměstských železničních tratí města Istanbul z Halkali na evropské straně a Gebze na straně asijské. Výstavba tunelu byla zahájena v květnu 2004 a ukončena 23. září 2008. Překonání Bosporu bylo dosaženo pomocí 13,6 km dlouhého tunelu. Tento tunel se skládá z několika sekcí, které byly stavěny různými způsoby. 12,2 km je ražených a hloubených, ovšem nejzajímavějším úsekem je 1,4 km dlouhá část podmořského tunelu, který byl postaven pomocí ponoření 11 sekcí tubusů vyrobených na pevnině. 9 jich má délku 135 m, 2 mají délku 98,5 m a 1 sekce je dlouhá 110 m. Tyto byly ponořeny do stavební jámy vyhloubené v mořském dně. V nejhlubším místě je betonová sekce 56 m pod hladinou moře, resp. 60,6 m pod hladinou a zásypem (viz Vizualizace na serveru youtube). Tento tunel je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 76,3 km. Na evropské straně je jeho délka 19,3 km, na asijské 43,4 km. V rámci tohoto projektu byly postaveny tři nové podzemní stanice - Yenikapı, Sirkeci (evropská část) a Üsküdar (asijská část). Dalších 37 původních stanic bylo zrekonstruováno.
Součástí Marmaray je také nákup vozidel pro příměstskou dopravu v okolí města Istanbul. Společnost Hyundai Rotem v listopadu 2008 podepsala smlouvu v hodnotě 580 mil. eur na dodávku kolejových vozidel pro provoz pod Bosporskou úžinou. Jedná se o 54 elektrických jednotek, z nichž 34 je desetivozových a 20 pětivozových. Jsou určeny pro střídavý napájecí systém 25 kV, 50Hz. Marmaray bude sloužit především pro příměstskou, ale od roku 2015 je plánován také pro dálkovou dopravu Státních drah Turecké republiky (TCDD). Mimo dopravní špičku budou moci tunelem projíždět i nákladní vlaky. Turecko masivně investuje do železniční dopravy, což dokládá nejen stavba podmořského tunelu, ale také nákup nových vozidel (viz Vozidla firmy Siemens na cestě do Turecka).
Nové jednotky zakoupené v rámci projektu Marmaray a určené pro příměstskou dopravu v okolí města Istanbul představuje snímek soupravy CRA64 z 19. srpna 2012 ve stanici Bostanci.
Text Pavel Větříšek, foto www.trainsofturkey.com (licence CC BY-NC-SA 2.5)
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017