Leden 2014

První vlak na koridoru RFC 7
10. ledna 2014 vyrazil ze stanice Praha-Libeň první vlak, který byl veden v trase zavedené v tzv. železničním nákladním koridoru (RFC) č. 7. Jedná se o jeden z devíti koridorů evropské sítě RFC (blíže viz Železniční nákladní koridory – RFC) a je zřízen v trase Praha – Wien / Bratislava – Budapest – Vidin – Sofia – Thessaloniki – Athina / Budapest – București – Constanţa.
Zatímco běžné mezinárodní vlaky jsou objednávány samostatně pro každý stát a na hranici pak musí dojít k spárování jednotlivých národních tras, v tomto případě byl vlak objednán v tzv. One Stop Shopu (OSS) koridoru č. 7 (RFC 7) pro úsek z Prahy-Libně až do rumunské pohraniční stanice Curtici. OSS pro RFC 7 provozuje maďarský přídělce kapacity, kterým je společnost VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó. V tomto OSS si trasu objednala společnost Prvá Slovenská železničná (PSŽ), která byla dopravcem vlaku na území tří států: Česka, Slovenska a Maďarska. Bylo přitom využito běžného vlaku jedoucího z Německa do Rumunska, který by za normálních okolností vedl na českém území dopravce BF Logistics (BFL). Takto byl vlak pod vlajkou BFL ukončen v Praze-Libni, dále byl již veden dopravcem PSŽ jako koridorový vlak RFC 7.
Tento zkušební vlak potvrdil, že je možné objednávat trasy vlaků jedoucích přes několik států u jediného OSS. Samozřejmě se také ukázalo, že je třeba dořešit mnoho nejasností. Jde např. o objednávku jedné trasy jménem několika dopravců, neboť obvykle vystupuje na území každého státu jiný dopravce (nikoli jako v tomto případě, kdy bylo PSŽ provozovatelem vlaku na území všech tří států). Problematické je také trasování, kdy byla v rámci uzlu Budapest naplánována úvrať a s tím spojené zdržení vlaku. V případě standardní objednávky by si přitom dopravce objednal trasu bez úvrati. Mezi další detaily k dořešení patří např. přenos dat do jednotlivých národních objednávkových a provozních informačních systémů či problematika dodržování plánovaného jízdního řádu.
Snímek zachycuje zmiňovaný koridorový vlak Nex 46889 při průjezdu stanicí Havlíčkův Brod dne 10. ledna 2014. V čele ucelené soupravy vozů Uagps jsou stroje 189 153 PKP Cargo a 240.039 PSŽ. Zatímco prvně jmenovaná lokomotiva vedla vlak už z Děčína, „laminátka“ byla do vlaku zařazena až v Čáslavi. V Břeclavi pak stroj řady 189 z vlaku odstoupil a dále do Maďarska byla v čele vlaku již jen lokomotiva 240.039.
Text Petr Štefek, foto Daniel Brabenec
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018