Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Leden 2014

První vlak na koridoru RFC 7
10. ledna 2014 vyrazil ze stanice Praha-Libeň první vlak, který byl veden v trase zavedené v tzv. železničním nákladním koridoru (RFC) č. 7. Jedná se o jeden z devíti koridorů evropské sítě RFC (blíže viz Železniční nákladní koridory – RFC) a je zřízen v trase Praha – Wien / Bratislava – Budapest – Vidin – Sofia – Thessaloniki – Athina / Budapest – București – Constanţa.
Zatímco běžné mezinárodní vlaky jsou objednávány samostatně pro každý stát a na hranici pak musí dojít k spárování jednotlivých národních tras, v tomto případě byl vlak objednán v tzv. One Stop Shopu (OSS) koridoru č. 7 (RFC 7) pro úsek z Prahy-Libně až do rumunské pohraniční stanice Curtici. OSS pro RFC 7 provozuje maďarský přídělce kapacity, kterým je společnost VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó. V tomto OSS si trasu objednala společnost Prvá Slovenská železničná (PSŽ), která byla dopravcem vlaku na území tří států: Česka, Slovenska a Maďarska. Bylo přitom využito běžného vlaku jedoucího z Německa do Rumunska, který by za normálních okolností vedl na českém území dopravce BF Logistics (BFL). Takto byl vlak pod vlajkou BFL ukončen v Praze-Libni, dále byl již veden dopravcem PSŽ jako koridorový vlak RFC 7.
Tento zkušební vlak potvrdil, že je možné objednávat trasy vlaků jedoucích přes několik států u jediného OSS. Samozřejmě se také ukázalo, že je třeba dořešit mnoho nejasností. Jde např. o objednávku jedné trasy jménem několika dopravců, neboť obvykle vystupuje na území každého státu jiný dopravce (nikoli jako v tomto případě, kdy bylo PSŽ provozovatelem vlaku na území všech tří států). Problematické je také trasování, kdy byla v rámci uzlu Budapest naplánována úvrať a s tím spojené zdržení vlaku. V případě standardní objednávky by si přitom dopravce objednal trasu bez úvrati. Mezi další detaily k dořešení patří např. přenos dat do jednotlivých národních objednávkových a provozních informačních systémů či problematika dodržování plánovaného jízdního řádu.
Snímek zachycuje zmiňovaný koridorový vlak Nex 46889 při průjezdu stanicí Havlíčkův Brod dne 10. ledna 2014. V čele ucelené soupravy vozů Uagps jsou stroje 189 153 PKP Cargo a 240.039 PSŽ. Zatímco prvně jmenovaná lokomotiva vedla vlak už z Děčína, „laminátka“ byla do vlaku zařazena až v Čáslavi. V Břeclavi pak stroj řady 189 z vlaku odstoupil a dále do Maďarska byla v čele vlaku již jen lokomotiva 240.039.
Text Petr Štefek, foto Daniel Brabenec
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019