SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2014

ČD Cargo již nezajíždí na vlečky AWT
Počínaje 1. květnem 2014 přestal dopravce ČD Cargo (ČDC) zajíždět na vlečky společnosti Advanced World Transport (AWT). Jedná se o důsledek neúspěšných jednání mezi těmito firmami o výši poplatků za použití těchto vleček. Tato změna se dotýká především přeprav uhlí z dolů OKD, které jsou napojeny na síť SŽDC výhradně vlečkami AWT. Přestože většinu přeprav uhlí již realizuje přímo AWT, stále některé relace zůstaly v rukou ČDC, jedná se především o vlaky pro Třinecké železárny a U. S. Steel Košice.
Protože ještě za dob Československých státních drah vyjížděly uhelné vlaky z revíru přímo z vlečkových stanic obsluhujících jednotlivé doly, byly již tyto stanice historicky dimenzovány pro významné množství výchozích a končících vlaků. Naopak přípojné stanice na síti dnešní SŽDC většinou disponují jen několika kolejemi, neboť byly koncipovány pro tranzit vlaků, v určité míře pak pro přepřahy z motorové na elektrickou trakci. Od 1. května tak všechny uhelné vlaky z karvinské oblasti (doly Darkov, ČSM a Lazy) vytahují stroje AWT do stanice Louky nad Olší, stanice Vratimov pak slouží pro předávku vlaků z dolu Paskov a z přilehlého kontejnerového překladiště. Podobná situace pak je v žst. Ostrava hlavní nádraží, kam lokomotivy AWT nově stahují zátěž z vleček Odra, Heřmanice, Šverma a Zárubek. Lze tedy očekávat kapacitní problémy zejména ve stanicích Louky nad Olší a Vratimov, které nejsou připraveny na takový objem zátěže.
Snímek pořízený 1. května 2014 ve stanici Vratimov dokumentuje paradoxní situaci v případě přepravy kontejnerového vlaku Důl Paskov - Koper Luka. V minulosti motorová lokomotiva ČDC odvezla celý vlak z vlečkové stanice Paskov až do Ostravy-Kunčic, kde došlo k přepřahu do elektrické trakce. Nyní však musí dovézt lokomotiva AWT (v daném případě „dvojče“ 740.745+674) první polovinu soupravy do Vratimova, neboť celá souprava se na krátké koleje této stanice nevejde. Tuto část pak stroj ČDC - tedy na snímku čekající 753.759+758 - odveze do 2 km vzdálené stanice Ostrava-Kunčice pod trakční vedení. Totéž se pak opakuje s druhou polovinou soupravy.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
20. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3