SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2015

Motorové lokomotivy nizozemské řady 6400 zahajují provoz v Polsku
Polský dopravce DB Schenker Rail Polska (DBSRP) má možnost získat vozidla, která nejsou využita v rámci jiných společností skupiny DB Schenker Rail, čehož již v minulosti využil získáním britských lokomotiv od DB Schenker Rail (UK) (viz Class 66 u DB Schenker Rail Polska). Dalším krokem v této filozofii byl na počátku ledna 2015 příjezd dvou lokomotiv nizozemské řady 6400 společnosti DB Schenker Rail Nederland (DBSRN) do Polska.
Lokomotivy řady 6400 byly vyráběny konsorciem Maschinenbau Kiel (MaK) a Brown, Boveri & Cie (BBC) pro nizozemské dráhy Nederlandse Spoorwegen (NS) v letech 1988 až 1994 v celkovém počtu 120 kusů (evidenční čísla 6401 až 6520). Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s uspořádáním pojezdu Bo´Bo´ a elektrickým přenosem výkonu. Pohon zajišťuje vznětový motor MTU 12V396TC13 se jmenovitým výkonem 1180 kW. Hmotnost lokomotivy je 80 tun, maximální rychlost 120 km/h.
V roce 1995 byly lokomotivy vloženy do společnosti NS Cargo, tj. dnešní DBSRN. V závěru prvního desetiletí 21. století byla většina lokomotiv odstavena pro nadbytečnost z důvodu poklesu výkonů u DBSRN, část lokomotiv byla prodána nebo pronajata jiným společnostem. V roce 2013 padlo rozhodnutí o přesunu části odstavených lokomotiv do Polska, kde by měly nahradit starší lokomotivy z produkce lokomotivky ČKD Praha, tj. čtyřnápravové T448p (česká řada 740) a S200 (česká řada 770), částečně také šestinápravové lokomotivy TEM2 sovětské výroby.
První dvě lokomotivy – 6480 (výr. č. 1200080/1992) a 6487 (výr. č. 1200087/1993) – byly v závěru roku 2014 odeslány z Nizozemska do dílen DBSRP v polském Rybniku. Odtud jsou od druhé poloviny ledna 2015 vystavovány do zkušebního provozu na tratích provozovatelů dráhy Infra Silesia a Jąstrzebska Spółka Kolejowa, včetně navazujících důlních vleček. Pro provoz na státní síti PLK zatím nejsou vybaveny (chybí jim např. zabezpečovač SHP). Na základě výsledků zkušebního provozu (rozhodující bude zejména spotřeba paliva) by pak mělo ještě v první polovině roku padnout rozhodnutí o rozšíření parku DBSRP o tyto lokomotivy, posléze lze očekávat vydání schválení typu polským drážním úřadem UTK.
Snímky z 10. února 2015 zachycují obě lokomotivy vyslané na zkušební provoz do Polska. Na horní fotografii je stroj 6480 odstavený v dílnách DBSRP v Rybniku. Dolní obrázek pak zachycuje lokomotivu 6487 nasazenou na posun v dole Jankowice, jehož horníci byly toho dne ve stávce, takže lokomotiva byla bez práce. Za ní jsou odstaveny stroje DBSRP, které v souvislosti s příchodem řady 6400 čeká prodej nebo zrušení: T448p-011, T448p-035 a S-276.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
29. 11. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3