SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2015

Trať Chałupki – Rybnik se chystá na provoz expresních vlaků
Nový jízdní řád přinese opravdovou revoluci na trati spojující pohraniční stanici Chałupki přes Wodzisław Śląski s Rybnikem, neboť po této trase budou jezdit mezinárodní expresní vlaky. V minulosti byly spoje EuroCity mezi Českem a Polskem vedeny výhradně přes přechod Petrovice u Karviné / Zebrzydowice, nově bude část z nich trasována z Bohumína do Chałupek a dále po zmiňované trati (konkrétně jde o EC 110/111 „Comenius“, 112/113 „Porta Moravica“ a 116/117 „Praha“). Budou tudy vedeny samozřejmě i osobní vlaky dopravce Koleje Śląskie, z nichž některé pojedou až do Bohumína.
Jedná se o skokový nárůst významu této trati, na které byla v jednokolejném úseku Chałupki - Wodzisław Śląski od roku 2012 zcela zastavena osobní doprava, takže osobní vlaky jezdily jen na dvoukolejce mezi Rybnikem a Wodzisławem Śląskim. Tranzitní nákladní doprava zde také nebyla příliš silná, což bylo způsobeno náročnými sklonovými poměry, ale šlo též o důsledek špatného technického stavu trati a s tím spojeného výrazného omezení rychlosti a propustnosti. V nákladní dopravě mezi Rybnikem a Chałupkami tedy bude nadále rozhodující delší trasa přes Nędzu, která je v celé délce dvoukolejná a sklonově je výrazně výhodnější.
Aby však mohla trať opět ožít, prochází momentálně rozsáhlou modernizací, po jejímž skončení bude traťová rychlost zvýšena z původních 60 na 80 km/h, především však budou odstraněny dlouhé úseky s omezením na 30 či 40 km/h. Celá obnova trati v hodnotě 196 mil. PLN (cca 1,25 mld. Kč) byla zahájena v říjnu 2014 a zahrnuje opravu železničního spodku a na většině trasy kompletní výměnu železničního svršku a trakčního vedení. Součástí investice nebylo obnovení výhybny Czyżowice, takže z hlediska propustnosti bude omezující 13 km dlouhý jednokolejný úsek Wodzisław Śląski – Olza. Nebude také postavena plánovaná zastávka v centru města Wodzisław Śląski, neboť provozovatel dráhy PKP PLK nesouhlasil s ukončováním jízdy vlaků v této zastávce. Velká část vlaků od Rybnika totiž zajíždí jen do žst. Wodzisław Śląski a obsluha uvažované zastávky jen nevelkým počtem vlaků směr Chałupki by neodůvodnila její výstavbu.
Celá investice by měla být dokončena do konce října 2015. Přiložené fotografie z 22. října dokládají, že tento termín pravděpodobně dodržen nebude, ale zbývá ještě dostatek času na ukončení prací před prosincovým zahájením nového grafikonu. Na horním snímku je zachycen stav stanice Olza, která dosud čeká na montáž trolejového vedení. O něco pokročilejší je situace mezi Olzou a Chałupkami, kde již uvedeného dne instalace trolejí probíhala. To dokládá spodní snímek pořízený u zastávky a závorářského stanoviště Rudyszwałd, kde začíná souběh s dvoukolejnou tratí Kędzierzyn Koźle – Chałupki, která zatím na svou zásadní opravu čeká.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3