SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2016

GW Train Regio zahájil provoz na lince R 25
11. prosinec 2016 se stal prvním provozním dnem dopravce GW Train Regio (GWTR) v dálkové dopravě na 157 km dlouhém rameni Plzeň - Chomutov - Most. Pro obsloužení této rychlíkové linky vypsalo ministerstvo dopravy soutěž již v roce 2015, námitky dalších subjektů však podpis smlouvy k pokrytí dopravy oddálily až na počátek prosince 2016.
GWTR obsluhuje linku německými jednotkami řady 628.2, které s masivním zaváděním nových nízkopodlažních jednotek v německé regionální dopravě DB hromadně odstavují a nabízejí k odprodeji dalším subjektům. Jde o dvoudílné jednotky s uspořádáním 2’B’ + 2’2’, vybavené naftovým motorem o výkonu 410 kW a hydrodynamickým přenosem výkonu, s délkou 46,4 m a 10 + 112 místy (vč. 21 sklopných) k sezení v 1. + 2. vozové třídě.
Do ČR se od května 2016 dostaly čtyři motorové jednotky 628/928 214, 239, 241 a 343, dodané vagónkami Duewag a LHB v letech 1987 - 1989. K pokrytí provozu na lince R 25 prošly jednotky „malou bohemizací“, tedy opravou spojenou s instalací wifi, zásuvek 230 V pro cestující, držáky jízdních kol a celkově modernizovanými interiéry. Vzhledem k tomu, že jednotky nejsou vybaveny českým vlakovým zabezpečovačem, je jejich rychlost v ČR omezena na 100 km/h, na rozdíl od stejných jednotek Arriva, kde však „bohemizace“ zahrnuje i instalaci zabezpečovače LS06 a max. rychlost jednotek je 120 km/h. Všem nově dovezeným jednotkám bylo ponecháno původní označení 628.2, na rozdíl od první dovezené pro Arrivu, která získala české označení 845/945 001. Zatímco jednotku 628/928 214 opravovalo vlastními silami GWTR v depu v Bečově nad Teplou, oprava a částečná modernizace dalších tří byla zadána firmě CZ LOKO, resp. ČMŽO Přerov. Jako první zde byly zahájeny práce na 628/928 343 - tato jednotka se odlišuje od ostatních vnějším barevným provedením se šedými čely. Součástí vnějšího barevného řešení jsou též loga Ministerstva dopravy ČR. Zeleno-oranžové schéma vnějšího nátěru se od srpna dostalo i na čtyřnápravové jednotky řady 654 GWTR.
Nejdále postoupily modernizační práce na jednotce 628/928 214 v Bečově v srpnu 2016, která po dokončení montáže interiérů mohla vykonat 28. 9. 2016 svojí TBZ a od 8. 10. 2016 vstoupit do provozu na místní dráze Karlovy Vary - Mariánské Lázně, kde dopravu zajišťuje právě GWTR. Zde probíhalo „zajíždění“ i zaškolování personálu, zkušební jízdy dalších jednotek se pak konaly i v oblasti Kadaně. Finální přípravy na zahájení provozu byly dokončeny do 9./10. prosince, než se jednotky přesunuly do Obrnic a Plzně.
Provoz GWTR zahrne na rameni Plzeň - Most denně 4 páry rychlíků a v neděli ještě pátý, ČD zůstává na trase jeden pár rychlíků a 6x v týdnu i druhý. GWTR plánuje část vlaků v pátek/neděli obsazovat v násobné trakci, jako tomu bylo i u zahajovacích vlaků v první den provozu. Zbrojení a prohlídky bude GWTR zajišťovat v Obrnicích, větší opravy v Teplicích, případně Bečově.
Na horním snímku jsou zachyceny „bohemizové“ jednotky GWTR 628/928 343, 214, 239 a 241 v Bečově nad Teplou 9. 12. 2016 ve finále příprav na zahájení provozu, na spodním vůbec první rychlík GTWR R 1080 Plzeň hl. n. - Most s dvojicí jednotek 628/928 239 + 241 před odjezdem z Plzně 11. 12. 2016.
Text a foto Milan Šrámek
 
 
 
 
20. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3