SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2019

Parní lokomotiva 414.096 je po 52 letech opět provozní
Centrum historických vozidel (CHV) ČD v Lužné u Rakovníka zprovoznilo čtyřspřežní (s uspořádáním dvojkolí D-n2) parní lokomotivu 414.096, která byla vyrobena v roce 1906 lokomotivkou Společnosti státní dráhy (Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft) ve Vídni pod výrobním číslem 3282. A u Společnosti státní dráhy (StEG) byla také pod označením 73.368 nasazena. První technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala dne 24. srpna 1906 a po více jak 60 letech provozu byla vyřazena z provozu a zrušena v červenci roku 1967 v lokomotivním depu ČSD České Budějovice pod označením 414.096.
Po zrušení stála dlouhé roky na pomníku v areálu ŽOS (Železniční opravny a strojírny) České Velenice. Po ukončení činnosti ŽOS byla na jaře 2014 částečně rozebraná lokomotiva (s opravou se započalo už v roce 2009 v ŽOS České Velenice) přepravena z Českých Velenic do Lužné u Rakovníka, kde se pokračovalo v práci na jejím zprovoznění. Kotel lokomotivy opravila firma SEA Kolín a tendr 412.365 společnost Beva invest. Dne 17. dubna 2019 došlo k prvnímu zkušebnímu zatopení lokomotivy a 10. května 2019 byla slavnostně představena v rámci jarního otevření muzea ČD. Lokomotivu ještě čeká nová technicko-bezpečnostní zkouška po opětovném zprovoznění, aby mohla být následně nasazována do čela zvláštních nostalgických vlaků. Lokomotivy řady 73 StEG, později kkStB, přezdívané Heligón, byly nasazeny v celé rakousko-uherské monarchii a dodnes se zachovaly pouze tři kusy z této početné řady. Kromě 73.368 (později 414.096 ČSD) v CHV Lužná u Rakovníka to je 73.79 (později 55.5708 ÖBB) v rakouském Strasshofu a 73.372 (později 133-005 JŽ) ve slovinské Lublani.
Na snímku z 10. května 2019 je zachycena lokomotiva 414.096 při posunu v areálu CHV Lužná u Rakovníka.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
15. 10. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3