SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Srpen 2020

Lokomotivy řady 744.1 pro italskou společnost FNM
Lokomotivy typu EffiShunter 1000 CZ LOKO našly v Itálii uplatnění u dalšího zákazníka. V roce 2019 společnost FNM vypsala výběrové řízení na nákup nových dieselových lokomotiv a počátkem listopadu 2019 oznámila, že jeho vítězem se stalo CZ LOKO s lokomotivami řady 744.1 (v Itálii řada 744). Předmětem smlouvy je nákup 4 lokomotiv s termínem dodání do konce roku 2020. Určeny jsou pro dceřinou společnost Trenord, která je osobním dopravcem v regionu Lombardie. Nasazeny budou na posun se soupravami v železničních stanicích a jako operativní záchranná vozidla pro stahování neprovozních vlaků z trati.
Společnost FNM zaštiťuje veřejnou osobní dopravu v celém regionu Lombardie v severní Itálii (především v aglomeraci Milána). Samospráva Lombardie je také majoritním vlastníkem společnosti. V železniční dopravě patří FNM dvě nejdůležitější dceřiné společnosti - FERROVIENORD (správce infrastruktury a řízení provozu) a Trenord (osobní železniční dopravce). Trenord je pak společným podnikem Trenitalie a skupiny FNM, ve kterém mají obě společnosti 50% podíl. Založen byl v roce 2011 a zajišťuje osobní veřejnou dopravu na 48 regionálních a 11 příměstských linkách a expresní spojení mezi mezinárodním letištěm Malpensa včetně přilehlého logistického centra a hlavními železničními stanicemi Milána. U nás je společnost FNM známa pod jedním z dřívějších názvů Ferovie Nord Milano, u které působily české lokomotivy řady 163 (v Itálii řada E 630) ze Škody Plzeň (viz Návrat elektrických lokomotiv Škoda typu 99E2 do ČR) a rekonstruovaní „brejlovci“ z ČMKS/CZ LOKO (viz Zkoušky lokomotiv řady D 753.7 na ŽZO v Cerhenicích). Nákladní doprava byla převedena z FNM do společnosti DB Schenker, dnes DB Cargo Italia, ve které má FNM 40% podíl, stejně jako v dalších italských společnostech (FuoriMuro (49%), Locoitalia (51%) a Malpensa Intermodale (100%)).
Výroba lokomotiv byla zahájena v roce 2020, konečná montáž první z nich probíhá v závodě v České Třebové, zbývajících tří v Jihlavě. U výrobce jsou označeny jako 744.129, 130, 133 a 138. V současnosti jsou dokončovány první dvě, které by měly být v Itálii přeznačeny na 744.015 a 016. Z výroby jsou vybaveny italským zabezpečovačem BL3, FNM u nich uvažuje do roku 2023 s montáží ETCS. Předchozím odběratelem lokomotiv řady 744 v Itálii byla společnost Tper, zajišťující také veřejnou dopravu, ale v regionu Emilia-Romagna (viz Další EffiShuntery 1000 pro společnosti italského dopravního svazu Tper).
Na snímku z 26. 8. 2020 je zachycen stroj 744.130 během zkušební jízdy z Jihlavy do Havlíčkova Brodu v mezistaničním úseku Šlapanov - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
19. 9. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3