SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Srpen 2020

Modernizované lokomotivy řady 774.71 pro ArcelorMittal Kryvyj Rih
Především do zemí bývalého Sovětského svazu putovaly stovky lokomotiv řady ČME3 z pražské lokomotivky ČKD. Po roce 1990 se v některých postsovětských zemích začalo také s modernizacemi těchto lokomotiv v různém rozsahu provedených zásahů. Jedním z těchto států byla i Ukrajina, kde CZ LOKO ve spolupráci s TRZ Poltava rekonstruovalo v roce 2007 jednoho „čmeláka“ se zachováním původního rámu a pojezdu a s novostavbou kabiny a kapot. Původní motor ČKD K6S 310 DR byl nahrazen motorem Caterpillar a lokomotiva byla přeznačena na ČME3P-1744. Pokračování modernizací pak ztroskotalo na nedostaku peněz na straně Ukrajinských železnic. V roce 2013 realizovaly podobnou modernizaci ŽOS Zvolen, kdy bylo v první etapě rozjednáno 6 lokomotiv, tato akce však skončila ze stejných příčin.
Jiná situace však nastala v sektoru privátních průmyslových drah, kde převážnou část lokomotivního parku tvořily stroje ruské provenience. Zhoršené vztahy s Ruskem nutí při obnově vozového parku hledat výrobce v jiných zemích. Také díky tomu se povedlo v červenci 2019 podepsat společnosti CZ LOKO smlouvu na dodávku čtyř modernizovaných lokomotiv pro ukrajinskou ocelárnu ArcelorMittal Kryvyj Rih (AMKR, v ruštině je toto město známé jako Krivoj Rog), s termínem dodání v druhé polovině roku 2020. Jednání s AMKR přitom zahájilo CZ LOKO již na výstavě RailExpo 2018. Kromě modernizací lokomotiv ČME3 bylo jednáno i o rekonstrukcích TME2, s možností celkové realizace v Česku nebo až 50% lokalizací výroby na Ukrajinu. Financování všech strojů 774.71 zajistí ukrajinská společnost OTP Lizynh. Nasazeny budou v průmyslovém komplexu AMKR, zahrnujícím jak železnorudné doly, tak závody na zpracování a výrobu železa a oceli.
Finální montáž lokomotiv probíhá v závodě CZ LOKO v České Třebové a v číslování výrobce obdržely označení 774.718 - 721. V širokorozchodné verzi (pro rozchod 1524 mm) již byl tento typ lokomotiv exportován do Finska (viz Lokomotivy 774.71 pro finského dopravce Fennia Rail), který již vlastní 5 těchto strojů a šestý s označením 774.722 se pro něj v současnosti dokončuje. Na rozdíl od zatím vyrobených lokomotiv řady 744.71 jsou stroje pro AMKR vybaveny na přání zákazníka podvozky s uložením pomocí závěsek, s nápravami o rozchodu 1520 mm. Také byl zastavěn slabší spalovací motor Caterpillar 3508C o výkonu 1000 kW (zbývající lokomotivy jsou osazeny motorem o výkonu 1550 kW). Jejich celková hmotnost je zvýšena na 123 t, obě čela jsou opatřena automatickým spřáhlem SA3.
24. 8. 2020 byla první dokončená lokomotiva 774.718 převezena z České Třebové do Velimi, aby během týdne absolvovala předepsaný zkušební program v ZC VUZ, související zejména s její zvýšenou hmotností. Po příjezdu do železniční stanice Velim čekal lokomotivu přesun do zkušebního centra. Ještě na spojovací vlečkové koleji, kde je lokomotiva na fotografii zachycena, proběhla první část zkoušek - měření EMC. Kvůli převozu a zkouškám je lokomotiva dočasně usazena na normálněrozchodných podvozcích a je vybavena standardní šroubovkou a nárazníky.
Text Daniel Brabenec, foto Jan Kudlička
 
 
 
 
28. 10. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3