SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2003

Konec stejnosměrné trakce v úseku Rybník - Vyšší Brod
Na pátek 17. října bylo naplánováno slavnostní ukončení elektrického provozu stejnosměrného napájecího systému 1,5 kV na trati mezi Rybníkem a Vyšším Brodem klášterem. Ta projde v průběhu následujících měsíců rekonstrukcí na střídavý napájecí systém 25 kV, 50 Hz. Hlavním důvodem je potřeba dostavět druhý napájecí bod pro hlavní trať z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Tu by vzhledem k délce a sklonovým poměrům nebylo možné v případě výpadku napájecí stanice Velešín jednostranně napájet až z trakční transformovny Nemanice. Vzhledem k přísným podmínkám ochrany přírody v bezprostřední blízkosti národního parku Šumava bylo jako nejvhodnější řešení zvoleno postavení nové napájecí stanice v Lipně nad Vltavou, částečně přímo v areálu ČEZ u elektrárny pod přehradní hrází. Odtud bude hlavní trať napájena prostřednictvím trakčního vedení místní dráhy. Odpadá tím nutnost výstavby nového vedení 110 kV v chráněné krajinné oblasti. Zároveň unifikace napájecích systémů přispěje k racionalizaci provozu na obou tratích. Zjednoduší nasazování hnacích vozidel i údržbu vlastních trakčních zařízení.
V rámci oficiálního ukončení provozu byly na pravidelných osobních vlacích nasazeny lokomotivy 100.001 a 100.003. V čelech manipulačních vlaků se objevila lokomotiva E 423.001. Zvláštní vlak pro veřejnost byl veden místním strojem řady 113 a zvláštní vlak pro pozvané hosty pak historickým elektrickým motorovým vozem EM 400.001.
Hned v následujících dnech jsou naplánovány první výluky tak, aby stavební práce nezasahovaly do letní turistické sezóny. Dle plánu by měla být do léta příštího roku přestavěna první část „Lipenky“ od Rybníku po Vyšší Brod, a to až na občasné napěťové výluky při zachovaném stejnosměrném provozu na druhé části trati. V průběhu letních měsíců roku 2004 by měla být naposledy celá trať provozována na stejnosměrném systému - částečně pod starým i novým trakčním vedením. Potom bude úsek po Vyšší Brod přepnut na střídavý napájecí systém a zahájí se práce na přestavbě druhé části trati k hrázi Lipenské přehrady.
Poslední den pravidelného provozu v stejnosměrné trakci dokumentuje snímek ze 17. října 2003, na kterém je zachycen jeden z pravidelných osobních vlaků do Lipna nad Vltavou v čele s lokomotivou 100.003-3 mezi zastávkou Jenín a stanicí Rožmberk nad Vltavou.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3