SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2005

Nasazení lokomotiv řady 230 s dvojčlenným řízením
Od nového grafikonu vlakové dopravy byla v DKV Brno, PJ Maloměřice dána do provozu první dvojice lokomotiv řady 230 s dvojčlenným řízením. Pro tyto lokomotivy byl vytvořen v turnusové skupině 207 jednodenní oběh v relaci Brno-Maloměřice - Havlíčkův Brod s průměrným denním během 849 km. Pár dní poté byla dána do provozu i záložní dvojice. U lokomotivní řady 230 (S 489.0) tak začalo být využíváno vícečlenné řízení poprvé za 38 let jejího provozu.
Pro zprovoznění násobného řízení musely být na všech čtyřech lokomotivách provedeny některé drobné úpravy. Stávající krokové relé násobného řízení bylo nahrazeno novým miniaturním relé, dále byla do obvodu spínání odboček vložena relé pro kontrolu skutečného přepnutí odbočky na obou lokomotivách. Teprve po jejich sepnutí je možno dále volit další odbočku. Tím se docílí toho, že nedojde k rozsynchronizování chodu přepínače odboček na každé z lokomotiv a obě jedou vždy na stejný stupeň. Jelikož také docházelo k mírnému zpoždění přepínání odboček na řízené lokomotivě, bylo do obvodu přepínání odboček řídící lokomotivy vloženo zpožďovací relé, které zajišťuje přepnutí odbočky na této lokomotivě ve stejný čas jako na lokomotivě řízené. Tím došlo k prodloužení chodu přepínače odboček z 0. na 32. stupeň ze 17 s na cca 25 s. Dále byl zprovozněn odbrzďovač OL2 pro obě lokomotivy, aby nedocházelo k vyhřívání obručí zdržemi a tím k možnosti pootočení obručí při jízdě po spádu. Pomocné pohony nejsou násobně ovládané. Kompresory smí mít zapnuté vždy jen přední lokomotiva, ventilátory jsou zapnuty na každé lokomotivě samostatně s tím, že dochlazování v letních měsících je možno jen na přední lokomotivě.
„Dvojče laminátek“ může být provozováno ve třech jízdních režimech. Prioritní je režim jízdy obou lokomotiv, druhý je režim jízdy pouze přední lokomotivy. Třetí režim je jízda pouze zadní lokomotivy, což je režim nouzový na dojetí. „Laminátky“ jsou do „dvojčete“ zařazeny tak, aby skříň ochran byla vždy na stanovišti, které je v čele vlaku.
Jako první byly pro dvojčlenné řízení upraveny stroje 230.030 a 230.032, druhou dvojici tvoří 230.057 a 230.059. Tyto lokomotivy nebyly vybrány náhodně. Jako na jedněch z mála „laminátek“ této řady nebyly na těchto strojích při předchozích dílenských opravách odstraněny vnitřní kabeláže a další zařízení pro možnost násobného řízení. Dále měly stroje 030 a 032 najeto skoro stejně kilometrů po poslední opravě, což zaručuje stejné chodové vlastnosti obou lokomotiv. Stroje 057 a 059 prodělaly EM prohlídku, rozšířenou o oživení mnohočlenného řízení a ostatní s tím související nezbytné úpravy, a v průběhu října (230.057) a listopadu (230.059) v Provozním pracovišti oprav Břeclav (obvod DPOV Přerov) dostaly obě nový unifikovaný nátěr PUR v barevné kombinaci krvavě oranžové a slonové kosti. S dalšími lokomotivami této řady s dvojčlenným řízením se z důvodu chybějící kabeláže, obtížné realizace, vysoké pracnosti a prozatím i nízkého upotřebení „dvojčat“ v DKV Brno nepočítá.
Na snímku ze soboty 8. 1. 2005 se představuje kmenové „dvojče“ 230.032 + 230.030 v čele vlaku Pn 62410 Brno-Maloměřice - Nymburk za zastávkou Níhov.
Text a foto Dušan Vacek
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3