První železnice mezi městy Podgorica (Titograd) a Nikšić byla zprovozněna v roce 1948, jako součást úzkorozchodného systému (760 mm) spojující Sarajevo s Titogradem přes města Mostar, Gabela a Hun. V rámci rušení úzkorozchodného systému v bývalé Jugoslávii byla trať Titograd - Nikšić v roce 1965 rekonstruována na normální rozchod. V Titogradě se napojila na trať do Baru, která byla v roce 1976 spojena tratí od Užice s Bělehradem. Trať Podgorica - Nikšić byla v posledních letech využívána pouze pro nákladní dopravu (osobní doprava byla zastavena v roce 1999), přičemž hlavními přepravovanými komoditami jsou suroviny a výrobky hutního průmyslu (železárny a bauxitový důl v Nikšići a hliníkárna v Podgorici). Na trati jsou tři mezilehlé stanice Spuž, Danilovgrad a Ostrog. Celkové převýšení trati činí 577 m, přičemž maximální stoupání dosahuje 26 ‰. V celém úseku se nachází 9 mostů, 12 tunelů (nejdelší je č. 1 před žst. Nikšić o délce 1267 m) a 45 propustků.
Vlastní modernizace trati zahrnuje kompletní výměnu železničního svršku včetně výměny všech výhybek a zřízení bezstykové koleje tak, aby bylo dosaženo maximální traťové rychlosti 70 km/h. Práce na železničním spodku obsahují zřízení nových a sanaci stávajících odvodňovacích kanálů. V oblasti zabezpečovací techniky budou všechny stanice vybaveny elektronickým zabezpečovacím zařízením typu ESA 11 (kromě žst. Podgorica). Zabezpečovací zařízení bude dálkově ovládáno z dispečinku v Podgorici. Deset úrovňových křížení se silničními komunikacemi bude vybaveno elektronickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením AŽD PZZ-EA. Celá trať bude elektrizována soustavou 25 kV, 50 Hz. Trakční vedení bude odpovídat sestavě bývalých jugoslávských železnic tzn. řetězovkové plně kompenzované vedení s měděnou trolejí 100 mm
2 a nosným lanem bronzovým 65 mm
2. V rámci elektrizace bude zřízena nová dálkově ovládaná spínací stanice v žst. Danilovgrad. Původně měla stát nová trakční transformovna v žst. Nikšič, ale kvůli problémům s pozemky tady prozatím nebude a napájení bude zajišťovat napájecí stanice v Podgorici. Ta projde celkovou rekonstrukcí a z části bude postavena zcela nová (rozvodna 25 kV). Veškerá zařízení silnoproudé technologie budou ovládána dálkově z dispečinku v Podgorici.
V současné době (konec roku 2007) jsou hotovy níže popsané části stavby. Je dokončena kompletní výměna kolejového roštu včetně bezstykové koleje (kromě žst. Nikšić). Definitivní geometrická poloha kolejí je hotova v úseku Podgorica - Danilovgrad. V tomto úseku jsou také hotovy základy včetně nových stožárů s konzolami. Trakční podpěry jsou také kompletně nainstalovány ve stanici Spuž. V úseku Danilovgrad - Ostrog nyní práce stejného rozsahu probíhají. Celá stavba by měla být hotova do konce roku 2008, přičemž provoz by měl být slavnostně zahájen u příležitosti stého výročí vzniku železnic na území Černé Hory (2. 11. 1908 byl zahájen provoz na úzkorozchodné trati Bar - Virpazar). Po zahájení elektrického provozu se uvažuje o zavedení osobní dopravy.
Na horním snímku je pracovní vlak firmy Remont Pruga Sarajevo d. d. vedený strojem č. 3356 (ex 770.050 ČD) v traťovém úseku Ostrog - Nikšić. Na spodním obrázku jsou vidět odstavené pracovní mechanismy v žst. Ostrog, kterým vévodí lokomotiva 740.715 firmy Kombinovani prevoz d. o. o. (ex Mostecká uhelná společnost). Oba snímky byly pořízeny dne 13. 6. 2007.
Text redakce, foto Richard Lužný
|