SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2007

Elektrizace trati Podgorica - Nikšić v Černé Hoře
V březnu 2006 začala modernizace jednokolejné trati Podgorica (Titograd) - Nikšić. Jde o 56,4 kilometrů dlouhou spojnici dvou největších měst nově vzniklého státu Černá Hora. Zajímavostí této stavby je to, že ji realizují české firmy. Investorem jsou Željeznica Crne Gore a. d., přičemž úvěr ve výši cca 50 miliónů euro na realizaci projektu poskytla Česká exportní banka. Zhotoviteli stavby jsou firmy OHL ŽS a. s. (železniční svršek a spodek), AŽD Praha s. r. o. (zabezpečovací a sdělovací technika), Elektrizace železnic Praha a. s. (trakční vedení a pevná trakční zařízení) a Remont Pruga Sarajevo d. d. (železniční svršek a spodek).
První železnice mezi městy Podgorica (Titograd) a Nikšić byla zprovozněna v roce 1948, jako součást úzkorozchodného systému (760 mm) spojující Sarajevo s Titogradem přes města Mostar, Gabela a Hun. V rámci rušení úzkorozchodného systému v bývalé Jugoslávii byla trať Titograd - Nikšić v roce 1965 rekonstruována na normální rozchod. V Titogradě se napojila na trať do Baru, která byla v roce 1976 spojena tratí od Užice s Bělehradem. Trať Podgorica - Nikšić byla v posledních letech využívána pouze pro nákladní dopravu (osobní doprava byla zastavena v roce 1999), přičemž hlavními přepravovanými komoditami jsou suroviny a výrobky hutního průmyslu (železárny a bauxitový důl v Nikšići a hliníkárna v Podgorici). Na trati jsou tři mezilehlé stanice Spuž, Danilovgrad a Ostrog. Celkové převýšení trati činí 577 m, přičemž maximální stoupání dosahuje 26 ‰. V celém úseku se nachází 9 mostů, 12 tunelů (nejdelší je č. 1 před žst. Nikšić o délce 1267 m) a 45 propustků.
Vlastní modernizace trati zahrnuje kompletní výměnu železničního svršku včetně výměny všech výhybek a zřízení bezstykové koleje tak, aby bylo dosaženo maximální traťové rychlosti 70 km/h. Práce na železničním spodku obsahují zřízení nových a sanaci stávajících odvodňovacích kanálů. V oblasti zabezpečovací techniky budou všechny stanice vybaveny elektronickým zabezpečovacím zařízením typu ESA 11 (kromě žst. Podgorica). Zabezpečovací zařízení bude dálkově ovládáno z dispečinku v Podgorici. Deset úrovňových křížení se silničními komunikacemi bude vybaveno elektronickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením AŽD PZZ-EA. Celá trať bude elektrizována soustavou 25 kV, 50 Hz. Trakční vedení bude odpovídat sestavě bývalých jugoslávských železnic tzn. řetězovkové plně kompenzované vedení s měděnou trolejí 100 mm2 a nosným lanem bronzovým 65 mm2. V rámci elektrizace bude zřízena nová dálkově ovládaná spínací stanice v žst. Danilovgrad. Původně měla stát nová trakční transformovna v žst. Nikšič, ale kvůli problémům s pozemky tady prozatím nebude a napájení bude zajišťovat napájecí stanice v Podgorici. Ta projde celkovou rekonstrukcí a z části bude postavena zcela nová (rozvodna 25 kV). Veškerá zařízení silnoproudé technologie budou ovládána dálkově z dispečinku v Podgorici.
V současné době (konec roku 2007) jsou hotovy níže popsané části stavby. Je dokončena kompletní výměna kolejového roštu včetně bezstykové koleje (kromě žst. Nikšić). Definitivní geometrická poloha kolejí je hotova v úseku Podgorica - Danilovgrad. V tomto úseku jsou také hotovy základy včetně nových stožárů s konzolami. Trakční podpěry jsou také kompletně nainstalovány ve stanici Spuž. V úseku Danilovgrad - Ostrog nyní práce stejného rozsahu probíhají. Celá stavba by měla být hotova do konce roku 2008, přičemž provoz by měl být slavnostně zahájen u příležitosti stého výročí vzniku železnic na území Černé Hory (2. 11. 1908 byl zahájen provoz na úzkorozchodné trati Bar - Virpazar). Po zahájení elektrického provozu se uvažuje o zavedení osobní dopravy.
Na horním snímku je pracovní vlak firmy Remont Pruga Sarajevo d. d. vedený strojem č. 3356 (ex 770.050 ČD) v traťovém úseku Ostrog - Nikšić. Na spodním obrázku jsou vidět odstavené pracovní mechanismy v žst. Ostrog, kterým vévodí lokomotiva 740.715 firmy Kombinovani prevoz d. o. o. (ex Mostecká uhelná společnost). Oba snímky byly pořízeny dne 13. 6. 2007.
Text redakce, foto Richard Lužný
 
 
 
 
28. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3