Prosinec 2000

Patrové vozy Bmo na trati Jihlava - Veselí nad Lužnicí
Od pondělí 4. prosince jsou na trati 225 Jihlava - Veselí nad Lužnicí nasazovány patrové vozy řady Bmo na většině vlaků. Domovská stanice Veselí nad Lužnicí disponuje celkem čtyřmi vozy této řady, které pocházejí z DKV Praha.
Vozy Bmo nahradily na uvedeném rameni starší vozy Bh. Vlakové soupravy jsou zde nově tvořeny vždy jedním vozem Bmo a jedním vozem BDs, u vybraných vlaků pak ještě posilovými vozy B. Přesto jsou kvůli značné poruchovosti vozů Bmo stále často nasazovány vozy Bh.
Na fotografii opouští stroj 240.053 (první lokomotiva této řady v novém unifikovaném nátěru) s Os 8307 zastávku Jihlava-Staré Hory. V soupravě je dále řazen spěšninový vůz a vůz řady 010, vracející se zpět do Horní Cerekve.



Text a foto Daniel Brabenec

Zvýšení rychlosti v úseku Pardubice - Přelouč
4. prosince proběhly v traťovém úseku Pardubice - Přelouč zkušební jízdy zvýšenou rychlostí. Zkušební souprava byla tvořena lokomotivou 151.018, šesti vozy řady Bymee a měřícím vozem pevných trakčních zařízení. Při jízdách bylo dosaženo maximální rychlosti 170 km/h.
O týden později - 11. prosince - vedla v tomto úseku stejná lokomotiva zvláštní vlak Praha -Pardubice a zpět pro vedení ČD, novináře a pozvané hosty z řad zhotovitelských firem a pracovníků zajišťujících provoz v náročném období probíhajících modernizačních prací. Při této prezentační jízdě bylo dosaženo již nově stanovené maximální traťové rychlosti pro tento úsek, tj. 160 km/hod.
Text Petr Nohel

Trať Kravaře ve Slezsku - Hlučín řízena dle předpisu D3
V úterý 5. prosince v 13:20 hodin bylo na trati Kravaře ve Slezsku - Hlučín zavedeno řízení vlakové dopravy podle Předpisu pro zjednodušené řízení drážní dopravy ČD D3. Pro podporu řízení dopravy na tomto úseku je od 8. prosince využito systému Remote 98, podobně jako je tomu např. na trati Horní Lideč - Bylnice. Samovratnými výhybkami byla za tímto účelem vybavena dopravna Hlučín, v další fázi je počítáno i s bývalou žst. Dolní Benešov (nyní nákladiště a zastávka).
Na snímku z 20. února 2000 je motorový vůz 810.142 projíždějící kolem mechanického vjezdového návěstidla železniční stanice Hlučín, které bylo odstraněno 6. prosince.








Text a foto Petr Štefek

Slavnostně otevřena nová staniční budova Karlovy Vary dolní nádraží
V pátek 8. prosince byla slavnostně otevřena nová staniční budova, sloužící zároveň pro potřeby autobusové a městské hromadné dopravy, v žst. Karlovy Vary dolní nádraží. Výstavba společného odbavovacího terminálu pro tehdejší ČSD, ČSAD a DPmKV byla zahájena již v roce 1987. Záhy se však ukázala, zejména díky společenským a hospodářským změnám v ČR, realizace tak velkolepě pojatého projektu nad finanční možnosti zadavatele a byla zastavena. Pro potřeby cestujících i zaměstnaců železnice potom delší dobu sloužila provizorní budova v sousedství. Dostavba byla za přispění EU zahájena před jedenácti měsíci a vyžádala si přibližně 150 milionů Kč. Karlovarští občané i lázenští hosté se tak po dlouhém čekání dočkali konečně důstojné výpravní budovy a město se zbavilo nevzhledného staveniště ve svém centru.
Text redakce

30 let od vykolejení expresu Pannonia na Říkonínském viaduktu
Žel v připomínkách výročí velkých železničních neštěstí tento rok (viz 40. výročí tragické železniční nehody u Stéblové) ještě nekončíme. V ranních hodinách 11. prosince uplynulo právě třicet let od vykolejení mezinárodního expresu 57 Pannonia na Říkonínském viaduktu na trati mezi Brnem a Žďárem nad Sázavou v katastru obce Kutiny. Lokomotivní vlak od Vlkova tehdy po projetí hlásky Níhov narazil do konce nákladního vlaku stojícího u vjezdového návěstidla do Říkonína, což způsobilo vykolejení zadních vozů do profilu sousední traťové koleje. Krátce na to po této koleji projížděl ve směru od Brna asi dvacet minut zpožděný expres Pannonia. Následná srážka, která způsobila pád prvních dvou vozů z mostu, si vyžádala přes tři desítky lidských životů.
Text Petr Nohel

100 let od zapsání Továrny na vagóny ve Studénce do obchodního rejstříku
12. prosince uplyne přesně 100 let od zapsání Továrny na vagóny ve Studénce do obchodního rejstříku. Přejme této firmě, ať dodává spolehlivá a moderní kolejová vozidla nejméně další století.
Text redakce

V úseku Skrochovice - Krnov aktivováno automatické hradlo
15. prosince v 13.00 hodin bylo v mezistaničním úseku Skrochovice - Krnov aktivováno automatické hradlo Červený Dvůr. Zároveň došlo ke zrušení hlásek Úvalno a Krnov-Cvilín, které byly vybaveny mechanickými návěstidly.
Text Petr Štefek

Zrušení hradla Černotín
20. prosince v 21.35 byl v mezistaničním úseku Hustopeče nad Bečvou - Hranice na Moravě město zrušen hradlový poloautomatický blok a tím i hradlo Černotín, které bude nadále fungovat pouze jako zastávka. Zároveň bylo ve směru Hustopeče n. B. - Hranice na M. v km 11,054 v obou traťových kolejích aktivováno automatické hradlo Špičky, v opačném směru v km 7,952 automatické hradlo Černotín. Jízda vlaků v tomto úseku je tak stále zabezpečena ve dvou traťových oddílech, nově však v obou kolejích obousměrně traťovým zabezpečovacím 3. kategorie.
Text Petr Štefek

Železniční nehoda u žst. Plešnice
Dne 23. prosince krátce před devátou hodinou ráno narušila předvánoční klid vážná železniční nehoda u žst. Plešnice na jednokolejné trati Plzeň - Cheb. Čelně se zde srazil vlak Vn 57730 (Plzeň hl. n. os. n. - Nové Sedlo u Lokte), který byl tvořen soupravou 27 prázdných vozů Falls směřujících do pánve a tažený plzeňským strojem 242.212, s právě přijíždějícím Os 7003 (Chomutov - Plzeň) v čele s lokomotivou 242.267 z PJ Cheb téhož DKV.
Na místě střetu, asi 300 metrů od krajní výměny, zahynul strojvedoucí osobního vlaku, jeho kolega z nákladního vlaku byl s těžkými zraněními letecky dopraven do plzeňské nemocnice, několik dalších lidí bylo zraněno lehce. Příčinou nehodové události bylo projetí návěsti „Stůj“ odjezdového návěstidla na chebském zhlaví žst. Plešnice nákladním vlakem. Obě lokomotivy a dva nákladní vozy byly silně poškozeny. Celková škoda dosáhne dle odhadů řádu milionů korun.
Text redakce



Vážení čtenáři, děkujeme Vám za přízeň a těšíme se na další setkání v příštím roce.

 
<<<    1999    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2001    >>>
© SPŽ 2000