Leden 2002

Rozdělení Železnic Slovenskej republiky
1. ledna 2002 došlo po dvojnásobném odkladu k rozdělení podniku Železnice Slovenskej republiky na dvě části: Železničná spoločnosť a. s. (ZSSK) a Železnice Slovenskej republiky š. p. (ŽSR). ŽSR budou spravovat dopravní cestu a ZSSK bude vykonávat dopravní činnosti v osobní i nákladní dopravě. Pod ZSSK nyní patří Divize železničních kolejových vozidel, Divize osobní přepravy, Divize nákladní přepravy, Tatranské lanové dráhy, Obchodně-překládkové centrum v Čierné nad Tisou a Odúčtovna tržeb železnic. 100 % akcií ZSSK vlastní stát.
Text Miroslav Sekela

Zdražování jízdného k novému roku
Pomalu tradicí se stává, že příchod nového roku je spojen se zdražováním jízdného. Nejinak tomu bylo i letos. K prvnímu lednu zavedly České dráhy nejednoznačně přijímané zákaznické jízdné, přičemž základní tarif byl zdražen o šedesát procent. Cestující jsou tak nuceni investovat do některé z nabídek pro stálé zákazníky zaplatit značnou částku za obyčejné jízdné, nebo použít jiného druhu dopravy (významná část cestujících si samozřejmě vybrala poslední možnost).
V městské hromadné dopravě nezůstalo pozadu hned několik měst. V Brně byly zdraženy časové předplatní jízdenky v průměru o 5,1 procenta. Zdraženy byly také jízdenky pro jednotlivou jízdu (průměrně o 9,7 procenta). Navíc byla nahrazena nejkratší přestupní jízdenka třicetiminutová pouze desetiminutovou v ceně 7 Kč. Ukázky některých nových brněnských jízdenek jsou zde zobrazeny.
Liberecký dopravní podnik zkrátil dobu platnosti nejkratší jízdenky v ceně 10 Kč z 25 minut na dvacet a udělal z ní nepřestupní. Jízdenka s platností 45 minut stojí dvacet korun, čímž se stává doprava pod Ještědem nejdražší městskou dopravou v ČR. Celodenní jízdenka podražila o dvacet korun na 70 Kč, týdenní z dvou set na 280 Kč. Stejně výrazně byly zdraženy i předplatní jízdenky.
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova zdražil v prvních pásmech základní jízdenky o korunu. Nově zde byly zavedeny Senior pasy a časové jízdenky pro osm, patnáct, třicet a devadesát dnů s klouzavou dobou platnosti.
Dlouhodobé předplatní jízdenky byly zdraženy také v Ostravě, a to v průměru o 4,4 procenta.
V Pardubicích došlo v návaznosti na nově ustavený integrovaný systém VYDIS ke zdražení časových jízdenek přibližně o sedm procent. Za zmínku stojí nově zavedená třicetidenní jízdenka pro psy v ceně 200 korun.
Z větších dopravních podniků došlo k navýšení tarifů ještě v Plzni, kde postihlo zejména časové předplatní jízdenky.
Text a foto Petr Nohel

Problémy s počasím na Českomoravské vrchovině
Značné problémy přinesly rozmary počasí první pracovní den nového roku železniční dopravě na Českomoravské vrchovině. Nově napadlý sníh a vítr, tvořící všude i několik metrů vysoké závěje, zkomplikovaly nejprve jízdu mezinárodního rychlíku „Pannonia“, který uvízl ve sněhové závěji nedaleko Golčova Jeníkova. Na trati 240 nedaleko Krahulova se pak závěj stala osudná Os vlaku v čele s motorovým vozem řady 850, který zde zůstal stát několik hodin, než se jej podařilo vyprostit. O to se pokoušela PJ Jihlava lokomotivou řady 751, která se ve sněhu zarazila také, stejně jako druhý později nasazený stroj stejné řady. Situaci s obtížemi zachránila až sněhová fréza.
Nepropustná trať způsobila značná zpoždění vlaků a také nedostatek lokomotiv pro vozbu vlaků na jihlavské straně (včetně ohnutých pluhů lokomotiv řady 742, nahrazujících řadu 850). Proto také vyjela na Os 4815 do Brna 749.051 s vozy Bh, 749.018 pro změnu od rána vyprošťovala zapadlý motorový vůz u Dobré Vody u Pelhřimova. Na trati 227 jezdily lokomotivy 751 na přípřeži motorových vozů řady 810 a 714.016 se dvěma vozy 010.
Jízda Mn vlaku z Dobronína do Polné byla kvůli až čtyřmetrovým závějím odřeknuta a motorový vůz na humpolecké lokálce, zachraňovaný strojem řady 750, vyprostila také až sněhová fréza.
Text Daniel Brabenec

Neprůjezdnost mnoha tratí v důsledku počasí
Podobná situace jako na Českomoravské vrchovině byla na velké části České republiky. Na neprůjezdnosti mnoha tratí se kromě počasí podepsalo také to, že České dráhy téměř přestaly používat zásněžky.
Situaci, která nastala i na mnoha jiných místech republiky, ilustruje snímek pořízený 3. ledna 2002 nedaleko železniční stanice Rudná u Prahy: zatímco sněhová fréza usilovně pracuje na zprůjezdnění trati, zásněžky spokojeně odpočívají na hromadě ...










Text Petr Štefek, foto Jan Vašíček

Rychlík z Prahy na brněnské výstaviště
V sobotu 12. ledna 2002 uspořádaly ČD při příležitosti konání veletrhů GO a REGIONTOUR v Brně reklamní jízdu zvláštního rychlíku z Prahy hlavního nádraží přímo na brněnské výstaviště. S touto jízdou byla spojena i návštěva veletrhu GO, vstupenka byla zahrnuta v ceně jízdenky. Rychlík jedoucí pod číslem 11025 byl z Prahy (odjezd 7:00) tažen muzejní parní lokomotivou 498.022 a po zastaveních v Kolíně, Čáslavi, Havlíčkově Brodě a Křižanově přijel v 11:57 (plánovaný příjezd 11:40) do stanice Brno dolního nádraží. Zde vlaková 498.022 odstoupila, protože před jízdou došlo k prasknutí kolejnice na kolmém křížení vlečky BVV s tramvajovou tratí linky číslo 8 na křižovatce ulice Křídlovické s Renneskou. Proto do čela vlaku nastoupila podstatně lehčí brněnská lokomotiva 354.1217, která s rychlíkem absolvovala jízdu brněnskými ulicemi na výstaviště. Na konci vlaku byl připojen ještě brněnský „brejlovec“ 754.042, který měl sloužil pro vytápění soupravy po dobu stání na výstavišti a pro tažení vlaku zpět na dolní nádraží, neboť kolejiště na výstavišti neumožňuje objetí soupravy. „Albatros“ 498.022 byl zatím na dolním nádraží otočen, vyčištěn a dozbrojen pro jízdu zpět.
Text Jan Palán

První rekonstrukce elektrické lokomotivy pro ruské železnice v Jaroslavli
V ruské Jaroslavli byla dokončena první rekonstrukce elektrické lokomotivy pro ruské železnice v opravárenském závodě plzeňské Škody. Ve společném podniku mají kromě Škody dále podíl izraelská firma Shiran a další firmy, spadající pod ruské ministerstvo dopravy. Zakázka v hodnotě více jak 1 miliardy dolarů se týká modernizace 800 zastaralých lokomotiv. V letošním roce by mělo být opraveno prvních 100 lokomotiv ČS-2, na které Škoda Plzeň od listopadu 2001 dodává do Ruska vybrané komponety (části podvozků, trakční motory atd.).
Text Daniel Brabenec

Zkoušky motorového vozu řady 812 ČD
Ve dnech 21. až 29. ledna probíhaly na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích trakční, brzdové a hygienické zkoušky rekonstruovaného motorového vozu řady 812 ČD, které prováděly České dráhy - Výzkumný ústav železniční Praha. Konkrétně se jednalo o vůz 812.613, přezdívaný „Esmeralda“, který je dílem šumperského podniku Pars nova. Při trakční zkoušce, konané 22. ledna posloužila jako zátěž lokomotiva 708.011 z DKV Louny.
V následujících měsících absolvuje vůz ještě další testy, z nichž asi nejdůležitější je provozní ověření jeho vlastností v provozu Českých drah. Pokud obstojí i v této zkoušce a finanční situace ČD to dovolí, měly by následovat seriové rekonstrukce včetně stavby nízkopodlažních řídících vozů k řadě 812.
Fotografie z 22. ledna představuje motorový vůz 812.613 na velkém okruhu u Cerhenic.



Text a foto Jiří Konečný

151.016 s monoblokovými koly
Po delší době proběhla 25. ledna 2002 na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích technicko-bezpečnostní zkouška (TBZ) další lokomotivy řady 151 rekonstruované pro České dráhy ve Škodě Plzeň. Jednalo se o TBZ lokomotivy 151.016 z DKV Praha. Ta je mimořádná tím, že je - po problémech s protáčením obruče na kolech - prvním strojem této řady s monobloky.
Na snímcích z 23. ledna 2002 je zachycena tato lokomotiva při ověřování funkčnosti a detailní pohled na monoblokové kolo.
























Text a foto Jiří Konečný

Zastaven provoz denního páru nákladních vlaků Veselí nad Moravou - Brno Maloměřice
Od zimní změny jízdního řádu ČD, tj. ode dne 27. ledna 2002, byl zastaven pravidelný provoz páru nákladních vlaků Pn 64472/64473 Veselí nad Moravou - Brno Maloměřice. Důvodem zrušení vlaku je zejména jeho nevytíženost ve směru do Brna, která je způsobena hlavně nevhodnou polohou vlaku (z Veselí nad Moravou i Kyjova odjíždí krátce před příjezdem podstatné části zátěže) a také změna vlakotvorby. V úseku Veselí nad Moravou - Blažovice tak zbyl jediný, noční, pár Pn vlaků. V souvislosti s touto změnou se pětidenní TS 762 změnila na třídenní a podle původních plánů měly stroje 754.025 a 754.050 odejít do DKV Olomouc, PJ Šumperk). Nakonec byla lokomotiva 754.025 předána do Brna a předpokládá se také předání lokomotivy 754.050 do Valašského Meziříčí. V souvislosti se změnami vlakotvorby a tím i turnusového nasazení lokomotiv řady 742 odešly z depa Veselí nad Moravou do DKV Olomouc (PJ Krnov) také stroje 742.063 a 742.444.
Na snímku z 26. ledna 2002 je zachycena poslední jízda vlaku Pn 64472: v čele vlaku klesajícího k Nesovicím jsou lokomotivy 754.037 a 754.065.
Text a foto Petr Štefek

Omezení provozu „pater“ Btjo
Od změny jízdního řádu Českých drah, ke které dojde dne 27. ledna, bude omezen provoz patrových jednotek řady Btjo, dislokovaných v DKV Ostrava, domovské stanici Ostrava hlavní nádraží, na trati Ostrava - Valašské Meziříčí, tj. na posledním rameni, kde jsou tyto jednotky nasazeny. Od tohoto data budou turnusovány již pouze tři jednotky této řady (viz oběhy).
Nově již na žádném vlaku nenajdeme spojené dvě tyto jednotky. Do této změny byly na vlaky 3120/3123 v pracovní dny a vlaky 3102/3107 v sobotu a v neděli nasazovány vždy dvě jednotky Btjo.
Tak tomu bylo i v sobotu 22. prosince 2001, kdy byl pořízen snímek vlaku 3107 vedeného strojem 754.080 z DKV Valašské Meziříčí při průjezdu úsekem Veřovice - Franštát pod Radhoštěm.


Text a foto Petr Štefek

Redukce nákladních vlaků v okolí Jihlavy
Od 3. změny jízdního řádu došlo na tratích v okolí Jihlavy k již uvedené redukci nákladních vlaků. Mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem byl zrušen jediný pár přímých Mn vlaků (na snímku je zachycen Mn 81401 Havlíčkův Brod - Jihlava v čele se zaskakující 721.190 dne 9. listopadu 2001 za Havlíčkovým Brodem). Nově je obsluhován Šlapanov z Havlíčkova Brodu (dvojicí strojů 742 od Mn vlaku z Hlinska v Čechách) a Dobronín s Polnou z Jihlavy (řada 714), Mn vlaky však nyní prakticky vyjíždí jen podle potřeby. Dále byly zrušeny oba páry Mn vlaků do Kostelce u Jihlavy a zpět (řada 210 a 242), obsluha Kostelce u Jihlavy je prováděna nově zavedeným Pn Havlíčkův Brod - Horní Cerekev (nebo Veselí nad Lužnicí) a zpět s manipulací v Jihlavě, Kostelci u Jihlavy a Horní Cerekvi. Zrušeny byly také všechny Pn vlaky Jihlava - Havlíčkův Brod a zpět. Další výraznou změnou je změna oběhů řady 230 PJ Jihlava, která nově zajišťuje i vozbu některých osobních vlaků Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou a zpět. Kromě toho tato řada převzala i pár Os 14852/14855 Jihlava - Havlíčkův Brod a zpět - před změnou vedený stroji řady 240 s vozy Bmto - a vozbu osobních vlaků s řadou 210. Naopak brněnské stroje 230 a 242 zajíždí na některých osobních vlacích až do Jihlavy a 363 na jednom páru osobních vlaků v pracovní dny i do Horní Cerekve.
V osobní dopravě byly nahrazeny vozy Bdmtee na tratích z Kolína do Havlíčkova Brodu a Jihlavy a některých vlacích do Horní Cerekve vozy Bt a Bdt279. Nasazení vozů Bmto mezi Jihlavou a Veselím nad Lužnicí včetně jednoho páru osobních vlaků do Havlíčkova Brodu zůstává beze změn, i když neustále s častou náhradou vozy Bt277 (Bh).
Text a foto Daniel Brabenec

Poruchy na trakčním vedení mezi Golčovým Jeníkovem a Čáslaví
Prudký vítr měl v neděli 27.ledna v odpoledních hodinách za následek poruchy na trakčním vedení mezi Golčovým Jeníkovem a Čáslaví. Krátce po poledni vítr vyvrátil nedaleko Čáslavi tři stromy, z nichž dva dopadly na trakční vedení, aniž by ho poškodily. Třetí strom však potrhal trakční vedení nad oběma kolejemi a dopadl napříč jízdní dráhy. Veškerá doprava se zastavila na 5,5 hodiny, odstraňování následků trvalo do 17:30, kdy projel první vlak v nezávislé trakci. Po částečném zprovoznění začaly projíždět se značnými zpožděními vlaky osobní dopravy, provážené pod strženou trolejí motorovými lokomotivami. Vzhledem k jejich nedostatku v PJ Havlíčkův Brod byly kromě lokomotiv řady 750 na přetahy vlaků zapůjčeny stroje 751.103 a 751.106 z PJ Jihlava. Na odstraňování poruch trakčního vedení vyrazil také montážní vůz MVTV 2.011 OTV Jihlava. Úplně zprovoznit obě koleje (včetně opravy trakčního vedení) se podařilo ve 2 hodiny ráno druhého dne.
Text Daniel Brabenec

Budoucí zastávka Jihlava-Bosch Diesel
Stejně jako začaly pronikat názvy podniků do pojmenování zastávek MHD v některých městech, objevují se stejné tendence i v případě železnice. Jedním z těchto případů je i název budoucí zastávky v jihlavské části Pávov na trati Jihlava - Havlíčkův Brod. O vybudování zastávky usiluje strojírenská firma Bosch Diesel za účelem zlepšení dojíždění svých zaměstnanců do zaměstnání bez nutnosti přestupu na MHD. Tato společnost bude výstavbu zastávky také z větší části financovat. Ze strany této firmy vzešel požadavek na pojmenování zastávky Jihlava-Bosch Diesel, kdežto ostatní účastníci výstavby včetně jihlavského magistrátu jsou pro název Jihlava-Pávov. Konečné vyjádření je v rukou Drážního úřadu.
Nevyskytnou-li se žádné další překážky, měla by být do konce února zpracována projektová dokumentace, v květnu by mělo dojít k realizaci samotné stavby a od 4. změny GVD 2001/2002 16. června by na nové zastávce začaly zastavovat vybrané vlaky s ohledem na potřeby firmy Bosch Diesel a obyvatel Pávova.
Text Daniel Brabenec

Poslední dva brněnské stroje řady 735 v provozu
Roku 2002 se dožily pouhé dva brněnské stroje řady 735, a to 735.062 (PJ Znojmo) a 735.248 (PJ Horní Heršpice). Zatímco 735.248, vybavený zásuvkami na ovládání přívěsných vozů, vyjíždí na trať v poslední době téměř denně jako náhrada řady 850 (nejčastěji na Sp 1662/Os 4815 Brno - Jihlava a zpět s vozy Bifx nebo Bmx), 735.062 je možno vidět na trati zřídka.
Bohužel ani jejich nasazení není bezproblémové, o čemž svědčí i případ ze 30. ledna. Na Sp 1812 Znojmo - H. Brod byl na přípřež neschopného motorového vozu 850.031 (náhrada za řadu 842) nasazen 735.062. Ten se stal během jízdy také neprovozním a tak byl z Jihlavy do Havlíčkova Brodu celý vlak odtažen další přípřeží, a to lokomotivou 230.043. Zpáteční jízda na Os 4819 do Brna se uskutečnila s přípřeží 750.214 + 735.062 a s 850.031 na konci vlaku. Doufejme, že k těmto závadám nebude docházet často a oba stroje se ještě nějaký čas udrží v provozu.
Text Daniel Brabenec

 
<<<    2001    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2003    >>>
© SPŽ 2002