Prosinec 2002

Dokončena modernizace zabezpečovacího zařízení trati České Budějovice - Horní Dvořiště
Dne 2. prosince 2002 byla slavnostně ukončena stavba „Dálková kabelizace a úprava zabezpečovacího zařízení Horní Dvořiště - České Budějovice“. Hlavním dodavatelem stavby byl podnik AŽD Praha, ale podílela se na ní i řada dalších podniků.
Všechny stanice na trati (včetně Českých Budějovic) byly vybaveny elektronickým zabezpečovacím zařízením, ve čtyřech případech zařízením ESA11 (AŽD Praha) a v šesti typem K-2000 (Starmon Choceň). Na trati byla nasazena automatická hradla AH3-88. Přejezdy (34 ks) byly vybaveny elektronickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením PZZ-EA (AŽD Praha). Na trati byly instalovány počítače náprav Siemens-Frauscher (celkem 390 ks). Dále je trať vybavena zařízením dálkového ovládání DOZ-1 (AŽD Praha). Ústřední stanoviště se dvěma pracovišti, z nichž lze řídit a kontrolovat celou trať, je umístěno v Českých Budějovicích. Jsou zde k dispozici také informace o požární signalizaci na celé trati, ale i o zabezpečení místností (např. otevření dveří). Na zvláštních monitorech je jak splněný grafikon, tak jeho prognóza na nejbližší časové období. Všechny provozní i diagnostické údaje se ukládají na nezávislých paměťových mediích. Na pracovišti údržby v Českých Budějovicích jsou k dispozici diagnostické informace zabezpečovacích zařízeních na trati.
Na trati jsou položeny místní i dálkové kabely, včetně kabelů optických. V Českých Budějovicích byla instalována nová telefonní ústředna firmy Ericsson a na trati integrovaná telekomunikační zařízení TTC Tesla Telekomunikace, která plní funkci ústředny, zapojovače, přenosového a dispečerského zařízení. Tato technika je i pro přenos informací energetiky a elektrické trakce. V roce 1999 byl na trati uveden do provozu radiový systém TRS pro spojení strojvedoucího a výpravčího. Pro informování cestujících byla ve stanicích nasazena rozhlasová zařízení TORNZ (AŽD Praha). Tato zařízení umožňují i hlášení do neobsazených zastávek na trati. V Českých Budějovicích bylo dále instalováno nové světelné informační zařízení Elektročas.
Trať Horní Dvořiště - České Budějovice se tak zařadila mezi tratě s nejmodernější sdělovací a zabezpečovací technikou, která se přinejmenším vyrovná obdobným zahraničním zařízením.
Text Petr Štefek

Zvláštní parní vlak „MIKULÁŠ“
V neděli 8. prosince bude již tradičně z ostravského hlavního nádraží do Štramberka vypraven zvláštní parní vlak „MIKULÁŠ“. V čele historické soupravy má již několik let své místo přerovská parní lokomotiva řady 475.1142, která na tomto vlaku nahradila svou slabší kolegyni 423.041. Po příjezdu do cílové stanice pojede parní lokomotiva jako zvláštní Lv 33365/33364 zbrojit do Kopřivnice. Ve vlaku bude na děti čekat překvapení v podobě čerta s Mikulášem.
Text Jiří Vaněk

První elektrický vlak na trati Čadca - Zwardoń
V pondělí 9. prosince po osmé hodině ranní vyjel z Bratislavy zvláštní vlak do polské pohraniční přechodové stanice Zwardoń, který se stal prvním vlakem elektrické trakce v úseku Čadca - Zwardoń. Slavnostní soupravu tvořily dva rekonstruované vozy Apeer, jídelní vůz WRRm a salonní vůz Istropolitan. Na vozbě vlaku se podílely lokomotivy 162.001 a 362.012. Původně se v čele tohoto vlaku měla objevit žilinská „bobina“ 140.067, tu však potkaly vážné technické problémy, a proto byla nahrazena výše uvedenými stroji.
Návrat zmiňovaného zahajovacího vlaku z polské stanice Zwardoń dokumentuje snímek, pořízený mezi zastávkami Skalité-Serafínov a Skalité-Kudlov.




Text a foto Pavel Větříšek

Zkoušky slovinské lokomotivy 342.030 v ČR
12. listopadu započaly na části stejnosměrně elektrizované sítě ČD zkoušky jízdně-technických vlastností podle vyhlášky UIC 518 slovinské elektrické lokomotivy 342.030. Zkoušky provádí ČD, Výzkumný ústav železniční – oblast kolejových vozidel pro italskou privátní dráhu FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio S. p. A.).
Tato čtyřnápravová elektrická lokomotiva (3 kV ss) byla vyrobena v roce 1966 itaskými firmami ASGEN (Ansaldo San Giorgio, Janov - elektrická část) a OMFP (Officine meccaniche ferroviarie Pistoiesi, Pistoia – mechanická část) a dodána v počtu 40 kusů tehdejším jugoslávským železnicím JŽ. Po rozdělení Jugoslávie na počátku 90. let všechny připadly Slovinským železnicím SŽ a příští rok se osm lokomotiv této řady po 37 letech vrátí do země svého původu. Maximální rychlost lokomotivy je 120 km/h a její trvalý výkon činí 1980 kW. Ukončení zkoušek se předpokládá 20. prosince.
Na snímku z 12. prosince je lokomotiva 342.030 s měřicím vozem č. 025 VÚŽ zachycena v úseku Mrač - Benešov u Prahy.
Text a foto Jiří Konečný

Reklamní lokomotiva 1116.100 ÖBB
14. prosince 2002 byla oficiálně předána elektrická lokomotiva 1116.100 ÖBB, opatřená reklamním nátěrem rakouské charitativní organizace „Licht ins Dunkel“, která v roce 2002 oslavila 30 let od svého založení. Nátěr byl proveden během 31 pracovních dnů v dílnách ÖBB Technischen Services Linz. Reklamní nátěr, kterým by měl být tento stroj opatřen po dobu jednoho roku, je sponzorován společnostmi Österreichische Bundesbahnen, Siemens a Roco. Firma Roco zároveň představila model této lokomotivy, který bude v prodeji od února 2003 a část výtěžku z jeho prodeje je určen právě pro zmiňovanou charitativní organizaci.
Na snímku pořízeném 1. ledna 2003 je reklamní „Taurus“ 1116.100 zachycen u Lieferingu.




Text a foto Kajetan Steiner

Prototyp tramvaje Trio již v provozu s cestujícími
Prototyp nízkopodlažní tříčlánkové tramvaje Trio, který byl vyroben v ústředních dílnách Dopravního podniku Ostrava v Martinově byl veřejnosti poprvé představen na výstavě Czech Raildays v Ostravě. Poté absolvoval několikaměsíční zkušební provoz v ulicích Ostravy bez cestujích. Od 23. prosince 2002 je pak tato tramvaj s evidenčním číslem 1251 vypravována vozovnou Poruba v pracovní dny na linku č. 3 (Poruba vozovna - Nádraží Vítkovice), o víkendech pak na linku č. 9 (Poruba vozovna - Nová huť jižní brána). Ještě v letošním roce by Dopravnímu podniku Ostrava mělo být dodáno dalších pět kusů těchto tramvají.
Na snímku pořízeném 1. ledna 2003 je zmiňovaná tramvaj zachycena na smyčce Hranečník.




Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec



Všem našim čtenářům a spolupracovníkům přejeme příjemné prožití vánočních svátků a mnoho úspěchů v roce 2003. Těšíme se, že i v následujícím roce nám zachováte přízeň.


 
<<<    2001    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2003    >>>
© SPŽ 2002