Leden 2006

Dodávky jednotek řady RABe 514 pro SBB-CFF-FFS
Společnosti Siemens a Stadler Rail pokračují v dodávkách jednotek řady RABe 514 z rodiny Desiro pro švýcarské dráhy SBB‑CFF‑FFS. Na jejich výrobě se podílí zejména závod Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.
Souprava této příměstské jednotky se skládá ze čtyř patrových vozů (dva čelní hnací + dva vložené nemotorové) a je schopná dosáhovat rychlosti až 140 km/h. Uspořádání stanoviště je podobné jako u vozidel rodiny Desiro dodávaných do Německa, proto má - na rozdíl od švýcarských zvyklostí - umístěn brzdič vpravo. Objednáno je celkem 35 souprav s opcí na dalších 25 kusů, přičemž dodávka objednaných jednotek má být dokončena v roce 2008.
První souprava 514.003 byla veřejnosti představena na nádraží Zürich HB 2. prosince 2005. Tatáž jednotka pak byla začátkem ledna 2006 přepravena do rakouského Floridsdorfu, kde probíhají zkoušky v klimatické zkušebně Arsenal. Po jejich ukončení by měla být od března nasazena na první zkušební jízdy v údolí Thur (mezi stanicemi Weinfelden a Romanshorn). Nasazení prvních jednotek do provozu s cestujícími se předpokládá od května a to na lince S14 (Zürich - Uster - Wetzikon - Hinwil). Až bude dodáno 20 kusů jednotek, měly by být nasazeny na lince S5 (Rafz/Niederweningen - Oberglatt - Zürich - Uster - Wetzikon - Rapperswil - Pfäffikon SZ), následujících 15 kusů pak na S7 (Winterthur - Kloten - Zürich - Meilen - Rapperswil). Vzhledem k německému ovládacímu pultu budou na jejich vozbu nasazeni curychští strojvedoucí ze skupiny ICE, tj. ti kteří nyní jezdí s jednotkami ICE-T do Singenu a s ICE 401 do Basileje.
Na snímcích pořízených 10. ledna 2006 ve stanici Salzburg Gnigl je zachycena jednotka RABe 514.001 zařazená ve vlaku 92041 se strojem 1016.031 ÖBB v čele.
Text Matthias Haag, foto Kajetan Steiner, spolupráce Petr Štefek

Víkendový výletní vlak „Hetzerather“
I v letošním roce je možné se mezi německými stanicemi Rheine a Hetzerath setkat s víkendovým výletním vlakem „Hetzerather“. Vlak, který jede vždy v pátek do Hetzerathu a v neděli se vrací zpět do Rheine, je sestaven ze soupravy historických osobních vozů vedených historickou elektrickou lokomotivou.
V minulosti provozu byly na tento vlak nasazovány stroje společnosti Westfälische Almetalbahn (WAB) někdejší řady 142 Deutsche Reichsbahn (výrobce LEW Hennigsdorf), které před svým působením u WAB provozovaly švýcarské dráhy SBB jako řadu Ae 477.9, dále pak lokomotiva 194.158 (AEG 5865/1945) či různé stroje DB řad 103 a 110. V poslední době pak zde byl k vidění především muzejní stroj 110.348 DB (Krauss Maffei 19053/1964) v modrém historickém nátěru.
V roce 2006 pak do vozby „Hetzeratheru“ promluvila legendární řada 103 DB. Vůbec první letošní vlak vezl 13. ledna muzejní stroj 103.184 (Krauss Maffei 19549/1971). Nyní je však na vozbu vlaku nasazen prototyp E03.001 (Henschel 30715/1965), který by měl po ukončení hlavní opravy nahradit stroj E10.121 (Henschel 29101/1958) spolku BSW Gruppe Köln.
Lokomotivu E03.001 na vlaku F 79898 Hetzerath - Rheine dokumentuje snímek pořízený v neděli 29. 1. u Neuwiedu. V následující tabulce je uveden jízdní řád tohoto vlaku:

Stanice F 79897
pátek (kromě 14. 4. 2006)
F 79898
neděle (kromě 16. 4. 2006)
  Rheine 9:38 18:57
  Münster Hbf 10:00 / 10:02 18:27 / 18:30
  Hamm 10:21 / 10:24 18:00 / 18:07
  Dortmund Hbf 10:47 / 10:52 17:38 / 17:41
  Bochum Hbf 11:02 / 11:04 17:26 / 17:28
  Essen Hbf 11:14 / 11:16 17:07 / 17:14
  Duisburg Hbf 11:28 / 11:31 16:42 / 16:56
  Düsseldorf Hbf 11:41 / 11:47 16:26 / 16:28
  Leverkusen Mitte 12:01 / 12:06 16:10 / 16:12
  Köln Hbf 12:19 / 12:26 15:56 / 16:00
  Linz (Rhein) 13:25 15:14
  Koblenz-Lützel 13:56 14:45
  Hetzerath 15:23 13:35

Text Petr Štefek, foto a spolupráce Volker Thalhäuser

Zkoušky lokomotivy 541-101 SŽ
V červenci 2004 si slovinské železnice SŽ objednaly u společnosti Siemens Transportation Systems sérii dvaceti kusů třísystémových (3 kV DC; 15 kV, 16,7 Hz AC; 25 kV, 50 Hz AC) elektrických lokomotiv typu ES 64 U4, které budou u SŽ označeny řadou 541‑1 (obdoba řady 1216 ÖBB - viz Dodávky lokomotiv řady 1216 pro ÖBB zahájeny).
První vyrobený kus označený 541-101 se v listopadu 2005 podrobil zkušebním jízdám na cerhenickém okruhu společně se strojem Re 474.010 pro SBB‑CFF‑FFS. Do Slovinska pak 541-101 dorazila 10. prosince 2005. Následně byla 541‑101 21. ledna 2006 přepravena ze Slovinska na ŽZO do Cerhenic, kde budou probíhat další zkušební jízdy. Výroba sériových kusů této řady začala v závěru loňského roku a jejich dodávky by měly probíhat postupně mezi červnem 2006 a březnem 2008.
Na snímku pořízeném 21. ledna 2006 ve stanici Salzburg-Gnigl se lokomotiva 541‑101 představuje již ve finálním nátěru s nálepkami dotvářejícími původní celočervený lak skříně.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Steiner

Lokomotiva 362.119 opatřena reklamním nátěrem Poštovní spořitelny
Ve druhé polovině ledna vyjela na české koleje lokomotiva 362.119, jako první své řady opatřená celovozovým reklamním nátěrem propagujícím služby Poštovní spořitelny. S reklamou Poštovní spořitelny se již několik měsíců setkáváme ve formě samolepek na velké části motorových vozů ČD, od ledna 2006 vrcholí kampaň postupným opatřováním celkem šesti hnacích vozidel ČD červenožlutým reklamním lakem. Po 362.119 budou postupně do konce března 2006 stejně natřeny ještě další dvě lokomotivy DKV Brno - 362.121 a 166, dvě DKV Plzeň - 363.086 a 127 a jedna lokomotiva DKV Praha - 151.014.
Stejně jako u předchozích celevozových reklamních nátěrů probíhá lakování vozidel v olomouckém depu. Po dlouho osamocené „Duhové energii“ 151.001 se nyní park reklamních lokomotiv rychle rozrostl o „olympijskou“ 363.078 a „ČD Cargo“ 363.015, takže po dokončení všech lokomotiv s reklamou Poštovní spořitelny se koncem března počet těchto vozidel ustálí prozatím na devíti strojích elektrické trakce.
Na fotografii ze dne 27. ledna se představuje první „Poštovní spořitelna“ 362.119 po příjezdu na brněnské hlavní nádraží s vlakem R 681 z Prahy.
Text Daniel Brabenec, foto Petr Nohel

Zahájen zkušební provoz tramvaje typu 14T v Praze
Dne 28. ledna 2006 byl v Praze zahájen dlouho očekávaný zkušební provoz nové nízkopodlažní tramvaje typu 14T s cestujícími (viz Tramvaj Škoda 14T pro Prahu). Pro tento účel byla vybrána linka č. 3 Lehovec - Levského. V pracovní dny je nový vůz nasazen na dvacátém pořadí linky a o víkendech na šestém pořadí. Se zahájením zkušebního provozu se na zastávkách linky č. 3 objevily informační letáky s upozorněním pro cestující, že pro nástup slouží všechny dveře kromě prvních, vedoucích přímo do kabiny řidiče.
Zkušební provoz zabezpečuje první dodaný vůz č. 9111 (v Praze od 11. prosince 2005), druhý vůz č. 9112 dorazil z plzeňské Škody Transportation do Prahy 29. prosince 2005 a zatím je pro zkušební provoz připravován ve vozovně Motol. Zbývajících osmnáct kusů tramvají 14T by mělo být dodáno do konce roku 2007.
Na snímku je zachycen vůz č. 9111 v Modřanech mezi zastávkami Poliklinika Modřany a Čechova čtvrť 29. ledna 2006.


Text redakce, foto Richard Lužný

Dvě jízdy zvláštních vlaků s cestujícími z Itálie
V závěru ledna 2006 se uskutečnily dvě jízdy zvláštních vlaků s cestujícími z Itálie do polského Krakówa a zpět. První vlak sestavený z 11 vozů řady Bcmh (ex DB) a jednoho vozu řady SRmz slovenské společnosti WAGON SERVICE travel byl vypraven z italské Modeny 25. ledna. 27. ledna pak ze stanice Torino Porta Nuova vyrazila další souprava, tentokrát sestavená z lehátkových vozů italské společnosti Trenitalia. Oba vlaky byly mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné vedeny ostravskými stroji řady 363. Podobně tomu bylo i na zpáteční cestě, na kterou vyrazila první souprava ze stanice Kraków-Plaszów 28. ledna, druhá ji následovala o dva dny později.
Horní snímek z 26. ledna zachycuje první soupravu jako R 1. nsl 202 při průjezdu stanicí Ostrava hlavní nádraží v čele se strojem 363.031. Na další fotografii pořízené 28. ledna před zastávkou Hladké Životice je druhá souprava jako vlak téhož čísla vedený lokomotivou 363.009.


















Text Petr Štefek, spolupráce a foto Jiří Vaněk

Dvoufrekvenční stroje řady 181.2 DB v ohrožení
Jednou z ohrožených řad německých lokomotiv jsou i dvoufrekvenční (AC 15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz) lokomotivy řady 181.2. Lokomotivy dodaly firmy Krupp (mechanická část) a AEG (elektrická výzbroj) v letech 1974 a 1975 v počtu 25 kusů (181.201 až 181.225). Tyto lokomotivy pak zajišťovaly prakticky veškerou osobní i nákladní vozbu mezi německým Sárskem a Francií, resp. Lucemburskem.
Postupem let samozřejmě probíhaly různé změny v nasazení těchto strojů, ovšem nejvýznamnější zásah do jejich dlouholeté pravidelné činnosti znamenal jednak přesun z depa Saarbrücken do Frankurtu (Main) k 1. říjnu 2004 a zejména příchod třísystémových lokomotiv řady 437000 SNCF Fret, které od června 2005 začaly postupně přebírat některé výkony strojů řady 181.2 v nákladní dopravě mezi Německem a Francií. Zbývající část přeshraniční vozby na systémech 15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz pak převzaly stroje řady 185 Railion, z nichž stroje 185.020 až 039 mají povolení pro provoz ve Francii.
V současnosti tak strojům řady 181.2 zbyla služba v osobní dopravě, především na ramenech EuroCity Frankfurt/Karlsruhe - Francie a InterCity Koblenz - Luxembourg, o víkendu však zavítá např. až do Lipska. Vzhledem k očekávanému nasazení vysokorychlostních jednotek mezi Německem a Francií je však další osud této řady nejistý.
Snímek pořízený 29. ledna 2006 u stanice Kobern-Gondorf zachycuje lokomotivu 181.209 s vlakem IC 436 Norddeich Mole - Luxembourg.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Volker Thalhäuser

Další „dvojče laminátek“ řady 230 v provozu
Po dvojčatech 230.030 + 230.032 a 230.057 + 230.059 (viz Nasazení lokomotiv řady 230 s dvojčlenným řízením) má DKV Brno k dispozici další „dvojičku laminátek“, konkrétně lokomotivy 230.023 + 230.025. Práce na oživování mnohočlenného řízení u těchto strojů začaly v průběhu listopadu loňského roku, kdy byly oba staženy z pravidelného provozu a odstaveny v dílnách DKV Brno. Práce na nich probíhaly do poloviny ledna, kdy byly dány opět do provozu, ale ještě každý samostatně. Od 29. ledna 2006 jsou již jako „dvojče“ v pravidelném provozu.
Na snímku z 2. února projíždí „dvojče“ 230.025 + 230.023 zasněženou krajinou Českomoravské vrchoviny nedaleko Havlíčkova Brodu-Perknova s vlakem Pn 62410 Brno Maloměřice - Nymburk vjezdová skupina.




Text a foto Dušan Vacek

 
<<<    2005    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2007    >>>
© SPŽ 2006