Únor 2006

Nový barevný unifikovaný nátěr lokomotiv ZSSK
Rozdělením Československých státních drah (ČSD) na nástupnické organizace České dráhy (ČD) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), posléze Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK) byl vytvořen také odlišný systém barevného řešení nátěru vozidel. Obě nástupnické organizace pokračovaly v již zaběhnutém systému odlišovaní nátěru elektrických lokomotiv podle napájecího systému, u motorových lokomotiv a vozů se ZSSK ve většině případů vrátila k původním továrním nátěrům - řada 810, 830, 850. Naproti tomu byla vytvořena také nová barevná řešení pro řady 350, 363, 750, 812.
První jednotné schéma, které mělo za úkol především zvýraznění loga společnosti, bylo vytvořeno pro osobní vozy. Logo ŽSR bylo prodlouženo do tří podélných pásů přes celou délku bočnice vozu. Vznikem společnosti ZSSK bylo současně vytvořeno nové logo a podélné pásy byly z vozů odstraněny. Také při použití tohoto principu byl zpracován zvlášť nátěr pro osobní vozy a odlišně nátěr pro hnací vozidla.
V červnu roku 2005 požádalo vedení ZSSK Technickou univerzitu v Košicích o pomoc při návrhu unifikovaného barevného designu vozidel. Na konferenci byly předneseny požadavky na nový jednotný nátěr vozidel ZSSK. Hlavním cílem nového barevného řešení je zejména sjednocení vzhledu veškerých vozidel a jednoznačné odlišení ZSSK od dalších společností, které budou nabízet své služby na síti Železnic Slovenskej Republiky (ŽSR). Celá souprava tak bude v jednotném barevném schématu, které vytvořil Daniel Blonski s použitím barev od střechy směrem k podvozku v pořadí RAL 9006 (stříbrnobílá), RAL 3002 (červená karmín), RAL 9010 (čistě bílá), RAL 7040 (šedá) a RAL 7012 (čedičově šedá). Ukázka nového barevného řešení ZSSK pro vybrané řady hnacích vozidel a osobních vozů je zde.
Aplikace unifikovaného barevného schématu bude prováděna na vozidlech, která jsou dle plánu přistavována k provedení hlavní opravy. V současné době stojí v RD Žilina lokomotiva 362.003, která je opravována ve spolupráci s ŽOS Vrútky. S mnohem větší pravděpodobností bude nový firemní nátěr poprvé proveden na lokomotivě řady 350, jakožto vlajkové lodi ZSSK. Jako první lokomotiva v novém jednotném kabátu se tak zřejmě představí „gorila“ 350.011, která byla přistavena k EH opravě do ŽOS Vrútky.
Horní „upravená“ fotografie představuje unifikovaný firemní nátěr na lokomotivě 240.133 v RD Nové Zámky. Dolní schéma zobrazuje barevné řešení na motorovém voze řady 811.
Text Pavel Větříšek, horní foto Martin Beták, dolní foto redakce, spolupráce Andrej Ivanič

Příprava lokomotiv řady 181/182 ČD k pronájmu do Polska
Již v listopadu 2005 byly do Polska přepraveny první tři lokomotivy řady 181, které tamním soukromým dopravcům pronajímají České dráhy. Stroje 181.009, 039 a 116 byly přistaveny do dílen ZNTK Oleśnica, kde probíhá tzv. polonizace, tj. dosazení polského sběrače, úprava světel dle polských norem, dosazení polského vlakového zabezpečovače, radiostanic aj. V průběhu února 2006 jsou tyto tři stroje postupně nasazovány do provozu u různých dopravců.
V současnosti již ČD ve svých dílnách pro opravy vozidel připravují dalších 18 „šestikoláků“ (9 kusů řady 181 a 9 kusů řady 182), které by měly být pronajaty firmám CTL Logistics, PCC Rail Szczakowa a ALZA Bydgoszcz. V případě firmy ALZA se nejedná o licencovaného dopravce, takže lze předpokládat, že tato společnost bude lokomotivy dále pronajímat.
Na snímku pořízeném 2. února 2006 ve stanici Jęzor Centralny JCA na síti společnosti PCC Śląskie Linie Kolejowe je zachycen „šestikolák“ 181.116 ČD ve službách PCC Rail Szczakowa již po provedené polonizaci.
Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski

Kontejnerové vlaky Graz - Duisburg-Rheinhausen
3. února 2004 bylo zahájeno přímé kontejnerové spojení mezi terminály Cargo Center Graz v Kalsdorfu u rakouského Grazu a Duisburg Intermodal Terminal v Duisburgu-Rheinhausenu. V každém směru byly vedeny vlaky třikrát týdně, přičemž dopravcem na rakouské straně byla firma LTE Logistik und Transport, v Německu pak rail4chem. V celé cca 1200 km dlouhé trase byla v čele jedna lokomotiva řady 185.5 LTE, na hranicích probíhala pouze výměna personálu.
V reakci na rostoucí využívání tohoto spojení jsou počínaje únorem 2006 vedeny kontejnerové vlaky v uvedené relaci již pětkrát týdně v jednom směru. Z tohoto důvodu již nestačila lokomotiva 185.528, kterou má LTE pronajatu od společnosti Angel Trains Cargo, a pronajala si ještě stroj 185.529, taktéž od Angel Trains Cargo. Nyní by se tedy na těchto vlacích měly střídat uvedené dva stroje, ovšem není vyloučeno, že na jejich vozbu bude nasazena i jiná lokomotiva, např. některý ze strojů řady 185.5, které má dopravce rail4chem pronajaté od Mitsui Rail Capital Europe.
Na snímku pořízeném mrazivého dne 2. února 2006 u Niederwallufu je v čele zmiňovaného vlaku zachycen stroj 185.529 LTE.
Text a foto Volker Thalhäuser, spolupráce Petr Štefek

Motorové vozy SA132
Společnost Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz se již několik let zabývá výrobou různých typů motorových vozů. Jedním z nejnovějších typů je „szynobus“ SA132. První kus - SA132-001 - byl dodán 22. prosince 2005 Úřadu maršálka Velkopolského vojvodství, kde doplnil flotilu motorových vozů řady SA105 (2 ks) a SA108 (5 ks) dodaných již dříve podnikem ZNTK Poznań.
Motorový vůz SA132-002 pak byl dokončen v letošním roce pro potřeby Dolnoslezského vojvodství. Před samotnou dodávkou však ještě ve dnech 17. až 25. února probíhá představení tohoto vozu na různých místech v Polsku. Jistou zajímavostí jsou 20. a 21. února jízdy pro společnost Koleje Nadwiślańskie (dceřiná společnost nákladního dopravce PCC Rail Szczakowa), která jízdami tohoto motorového vozu představuje nabídku svých služeb v osobní dopravě.
Dvoudílný motorový vůz řady SA132 o délce 42 m a hmotnosti 76 tun nabízí prostor pro 164 sedících cestujících a dokáže jet maximální rychlostí 140 km/h. Cena prvního kusu pro Velkopolsko činila 7 milionů zlotých.
Na snímku ze 17. února 2006 se představuje motorový vůz SA132-002 před staniční budovou v Trzebini.
Text Petr Štefek, foto Andrzej Kabała

 
<<<    2005    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2007    >>>
© SPŽ 2006