Leden 2007

Konec „čmeláků“ ve Veselí nad Moravou
8. ledna 2007 byl z Provozní jednotky Veselí nad Moravou do PJ Brno-Maloměřice odvezen zrušený stroj 771.180. Jde o jeho poslední cestu, která se zanedlouho uzavře v nedalekém heršpickém šrotišti. Nadobro se tak uzavřela přes 35 let trvající kapitola provozu lokomotiv řady 771 (T 669.1) ve Veselí nad Moravou.
Od listopadu 1971 zde byly k dispozici první a nové stroje T 669.1167 a 169, nasazené na místní zálohy. Zanedlouho přibyly, výměnou za řadu T 458.1 další posily, provozované na posunu ve Starém Městě u Uh. Hradiště, v Kunovicích a v Bzenci resp. Kyjově. Úbytek nastal v roce 1992, kdy je nahradila tehdy již vhodnější řada 742. Ale již v roce 1994 došlo k návratu, když průběžné nákladní vlaky mezi Starým Městem a Brnem musely opustit „sergeje“ řady 781 a k jejich nepříliš odpovídající náhradě byla určena právě řada 771. Několika lokomotivám se tato náročná služba stala osudnou. Turnusové nasazení zde sice skončilo v létě 1999, ale v rámci záskoků jezdili „čmeláci“ do Blažovic ještě dlouho poté. Poslední turnus skončil v květnu 2000 na veselském a staroměstském posunu, ale výluky na budovaném II. tranzitním koridoru, včetně potřeby trakčně nezávislého posunu v Otrokovicích, tak jako četné mimořádnosti jim přinesly ještě hojné využití. K dalšímu poklesu stavu došlo předávkami do Českých Budějovic a Valašského Meziříčí a odškodněním Stavební obnovy železnic, které se předal stroj 771.170 náhradou za zničený 770.618. Takto zůstaly ve Veselí nad Moravou poslední dva zástupci. Muzejní stroj ČD 771.069 zde byl 15. 11. 2005 naposled nasazen a o tři dny později předán do Maloměřic, odkud jej o půl roku později převezli do Břeclavi, aby jej zde pro předání k NTM 28. 8. 2006 zrušili. Popisovaný stroj 771.180 ještě zaskakoval do října 2004. Před zimou byl odvodněn, ale zvýšená potřeba na počátku února 2005 jej přivedla zpět do provozu. Byl zavodněn, podroben časové MM prohlídce a technické kontrole a záhy skutečně zasáhl do provozu. Odvozem páru Mn vlaků do Velké nad Veličkou dne 10. 2. 2005 však opět skončil. V létě posloužil kompresorem pro sesterský stroj 771.069 a na podzim 2005 se už nevyhnul masivní rušící vlně. Ke dni 15. 11. 2005 byl zrušen. Posléze ještě posloužil náhradními díly, potřebnými pro opravu motoru prototypu 751.002.
Poslední dílenskou opravou prošel v říjnu 1997 v DKV-PJ Olomouc, kde obdržel nový červený nátěr kapot, doplněný vkusnými čelními žlutými klíny. Jako většina svých kolegů měl elektronický regulátor a rekonstrukci pístové skupiny.
Na snímku je zachycen v čele Mn vlaku 84221 u Velké nad Veličkou 10. dubna 2000. Tento výkon byl od září 1999 zahrnut do práce veselské staniční zálohy, tehdy ještě tvořené právě řadou 771.
Text a foto Leoš Tomančák

Dieselové lokomotivy TRAXX P160 DE v Test centru Velim
Dvě nové dieselové lokomotivy z produkce společnosti Bombardier typu TRAXX P160 DE (246.001 a 002) jsou od 9. ledna 2007 zkoušeny v Test centru Velim - VUZ.
Tyto čtyřnápravové skříňové lokomotivy jsou poháněny spalovacími motory MTU 16 V 4000 R41 o výkonu 2 200 kW, maximální rychlost vozidla je 160 km/h. Lokomotiva má diesel-elektrický přenos výkonu, kdy k pohonu slouží čtyři asynchronní trakční motory napájené ze střídače MITRAC TC 3300 osazeného IGBT prvky, které jsou chlazené směsí vody a glycolu. Lokomotiva je také vybavena EDB o výkonu 1 600 kW. Jedná se modulární stavbu v rámci rodiny lokomotiv TRAXX, kdy shodnost dílů mezi typy TRAXX DE a TRAXX AC (elektrická lokomotiva - například řada 185 DB) je víc jak 70 %.
Vlastníkem lokomotiv je německá společnost LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH) a spolu s ostatními devíti lokomotivami stejného typu mají zajišťovat osobní dopravu mezi Hamburkem a severomořským letoviskem Cuxhaven. Na trakční a hlukové zkoušky těchto lokomotiv přijela jako zátěž na týden od 22. do 26. ledna 2007 dvoufrekvenční (15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz) lokomotiva Lucemburských drah 4015 CFL (rovněž výrobek firmy Bombardier typu TRAXX P160 AC).
Na snímku z 19. ledna 2007 projíždí stroj 246.002 v charakteristickém nátěru Metronomu po velkém zkušebním okruhu.
Text a foto Jiří Konečný

Nová podoba „šestikoláků“ pro CTL Logistics
Už rok běží program vyvazovacích oprav a úprav pro provoz na síti polských železnic na elektrických lokomotivách řady 182 ČD v Dílně pro opravy vozidel (DPOV) Přerov. Doposud expedované lokomotivy nesly po nátěrové obnově zjednodušenou obdobu původního nátěru z výroby, který je u Českých drah od roku 1997 jednotným barevným řešením.
Na základě dalších úmluv mezi majitelem a nájemcem, kterým je firma CTL Logistics, bylo dohodnuto uplatnění jejího firemního nátěru i na tyto lokomotivy. A tak zatímco dosud se jím honosily vlastní elektrické lokomotivy řad ET21, ET22, ET13 (ex 140 ZSSK Cargo) nebo ET05 (ex 121 ZSSK Cargo), je u opravovaných lokomotiv dosazován počínaje prosincem 2006. První takto nalakovanou byla 182.156 v DPOV-PPO Olomouc, dokončená počátkem ledna 2007. Krátce předtím prodělala vyvazovací opravu v DPOV-PSO České Budějovice. Záhy ji následovala 182.160 v DPOV-PPO Břeclav, kterou však oprava a nezbytné úpravy teprve čekají. Stejným barevným řešením je nově opatřena i původem slovenská lokomotiva 182.005, která byla v DPOV-PSO Přerov na dokončovacích pracích.
Na snímku z 15. ledna 2007 se poprvé na slunečních paprscích hřeje lokomotiva 182.160, zachycená na severní točně břeclavského depa. Podle původních světel, chybějících sběračů a zašlého nátěru pojezdu je zřejmé, že ji teprve čeká náročné uvedení do provozního stavu.
Text a foto Leoš Tomančák

Lokomotivy řady 182 pro CTL Logistics také ze Slovenska
Polský holding CTL Logistics si pro potřeby svých dopravců pronajímá lokomotivy řady 182 od Českých drah, ale park těchto strojů rozšiřuje také lokomotivami ze Slovenska. Polonizacemi těchto lokomotiv se původně zabývaly pouze Dílny pro opravu vozidel Českých drah v Přerově (od 1. ledna 2007 společnost DPOV, a.s.), ale první hlavní opravu spojenou s polonizací lokomotivy řady 182 již provedla pro CTL také firma ŽOS Vrútky.
Prvním strojem, který byl polonizován ve Vrútkách byla lokomotiva 182.101, která se však nakonec přeci jen podívala do Přerova, kde byla po zkušební jízdě a závěrečné kontrole převzata pracovníky CTL.
Zajímavostí lokomotivy 182.101 je použité barevné provedení, které odpovídá barevnému schématu této řady používanému na Slovensku. Lokomotiva tedy neobdržela ani dosavadní poměrně křiklavý firemní nátěr CTL (viz Nová podoba „šestikoláků“ pro CTL Logistics), ani nový černo-stříbrný nátěr, který CTL začíná používat pro své lokomotivy od tohoto roku.
Na snímku pořízeném 30. ledna 2007 v areálu přerovské firmy DPOV je zachycena lokomotiva 182.101, krátce před vyjetím na zkušební jízdu do Otrokovic a zpět.
Text a foto Petr Štefek

 
<<<    2006    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2008    >>>
© SPŽ 2007