Červen 2008

Brazilská ruda míří do Ostravy
Rozhodující část železné rudy pro vysoké pece společnosti ArcelorMittal Ostrava pochází ze zemí bývalého Sovětského svazu a do Ostravy míří tranzitem přes Slovensko a Polsko. Tyto dodávky jsou pak doplňovány železnou rudou pocházející mj. z Brazílie. Brazilská ruda je přepravována lodí do polského přístavu Świnoujście, a pak po železnici do Ostravy. Jedná se přitom o vlaky, které jsou na české poměry skutečně těžkotonážní, neboť jsou složeny až z 41 vozů řady Eas a hrubá hmotnost ložené soupravy pak činí až 3200 tun. Jedna loď přitom přiveze kolem 70 tisíc tun rudy a na odvoz tohoto množství je potřeba cca 30 vlaků.
V letošním roce tyto přepravy zajišťují na polském území dopravci Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding a PCC Rail, kteří na tyto vlaky nasazují dvojice elektrických lokomotiv řad 3E, 181 a 182. Vlaky jsou v žst. Chałupki přebírány také dvěma stroji dopravce ČD Cargo, který soupravy odváží do cílové stanice Ostrava-Bartovice.
Snímek pořízený 1. června 2008 zachycuje vyrovnávkový vlak TMEEa 480190 Ostrava-Kunčice - Świnoujście SIA vjíždějící do odbočky Dziergowice během cesty k další nakládce rudy z lodě Iron Knight řeckého rejdařství Quintana Maritime Limited. Souprava dopravce PCC Rail čítající 42 vozů Eas je vedena přípřeží lokomotiv 181.050 a 3E-67.
Text a foto Petr Štefek

Historický nátěr elektrického vozu TREŽ
Trenčianska elektrická železnica (TREŽ) byla uvedena do provozu 27. července 1909 a pokud jí bude přát štěstí, oslaví příští rok své 100. výročí zahájení provozu. Při této příležitosti byl elektrický vůz 411.901 uveden do původního červeno-krémového nátěru, ve kterém jezdil ještě před rekonstrukcí, tedy s označením vozu EMU 46.0. Staronový kabát získal v dílnách TREŽ v Trenčianské Teplé během dubna a května 2008. „Janko“, jak byl elektrický vůz 411.901 místními pojmenován, se poprvé představil veřejnosti 6. května 2008, kdy byl navrácen zpět do pravidelného provozu.
Řídicí vůz 911.901, který má původní podvozky, byl taktéž uveden do původního červeno-krémového nátěru a prošel částečnou modernizací interiéru, která byla zaměřena na dosazení pohodlnějších sedadel. Dne 29. dubna 2008 byl řídicí vůz přepraven na silničním návěsu z TREŽ do svého nového působiště - vůz byl dlouhodobě zapůjčen Oravskému muzeu a bude v provozu na Oravské lesné železnici (OLŽ).
Na snímku z 2. června 2008 jede „Janko“ 411.901 jako osobní vlak z Trenčianských Teplic do Trenčianské Teplé.
Text Pavel Větříšek, foto Martin Beták

Nový nátěr hnacích vozidel a jednotek LG
Od počátku tohoto roku jsou hnací vozidla, včetně celých elektrických a motorových jednotek, litevského dopravce Lietuvos geležinkeliai (LG) postupně opatřována novým nátěrem v kombinaci červené a stříbrné barvy. Podle tohoto barevného schematu jsou postupně opatřována především vozidla procházející modernizací, např. stroje ČME3M (viz Rekonstrukce litevských „čmeláků“) a motorové jednotky DR1A (viz dále); dále pak nová vozidla, tj. elekrické jednotky české výroby (viz Elektrická jednotka řady 575 pro Litvu); v neposlední řadě získávají nový barevný kabát postupně i ostatní vozidla. Výjimkou v oblasti nových strojů jsou pak dieselové lokomotivy řady ER20 CF (viz Zahájení dodávky lokomotiv Siemens ER20 CF pro LG), které firma Siemens dodává v červeném nátěru bez stříbrných prvků.
Vůbec první jednotkou řady DR1A v novém nátěru byla souprava s evidečním číslem 300. Ta byla v rámci pokračujících modernizací souprav této řady přepravena v roce 2007 do Estonska, kde se na její modernizaci podílely dílny společností Ühinenud Depood a BLRT Umeks. Kromě uvedeného nového laku získala jednotka především nové spalovací motory MTU a hydraulické převodovky Voith, kompletně byl vyměněn také interiér pro cestující a vylepšením prošla též stanoviště strojvedoucího. Po modernizaci byla jednotka DR1A-300 předána zpět LG v březnu 2008.
Na snímku pořízeném 8. června 2008 u stanice Kyviškes je zachycena jednotka DR1A-328, která prošla obdobnou modernizací u firmy BLRT Umeks již v roce 2004. V letošním roce pak byla v rámci periodické opravy opatřena novým nátěrem svého provozovatele.
Text a foto Petr Štefek, spolupráce Henri Pokk

Vozy Eamnoss Freightliner PL také v ČR
Před zahájením své činnosti nakoupil polský dopravce Freightliner PL (FPL) u firmy Greenbrier Europe / Wagony Świdnica 432 ks vysokostěnných vozů řady Eamnoss (viz Lokomotivy JT42CWRM Freightliner PL již v Polsku). Jedná se o vozy vyrobené speciálně podle požadavků tohoto polského dopravce, hmotnost vozu je 20,85 t, délka přes nárazníky 12,76 m, maximální rychlost 120 km/h při hmotnosti na nápravu 20 tun a 100 km/h při 22,5 tuny. Přestože je vůz o více než metr kratší než tradiční uhláky (délka 14,04 m), ložný objem vozů Eamnoss je prakticky totožný.
S ohledem na momentální nadbytek vozů pronajal FPL celkem 30 kusů těchto vozů maďarskému dopravci Eurocom Automatizálási és Vasúttechnikai. Celou soupravu dovezla 8. března 2008 lokomotiva 66004 FPL do pohraniční přechodové stanice Muszyna, tranzit přes Slovensko pak zajistil dopravce ZSSK Cargo.
Společnost Eurocom nasazuje tyto vozy společně s lokomotivami Bombardier TRAXX F140AC, konkrétně se jedná o vlastní lokomotivy označené 481.001 a 481.002 (zatím nedodána) a stroj 185.548 pronajatý od ITL Eisenbahn.
Souprava 20 vozů Eamnoss pronajatých Eurocomem se zatím jednou ukázala také v ČR a to u příležitosti přepravy drátů z železáren Ózdi Acelmüvek v maďarském Ózdu pro prostějovskou společnost Železárny-Annahütte. Dopravcem na českém území přitom byla společnost OKD, Doprava, což dokládá snímek přípřeže strojů 752.602+601 se soupravou v typických zelenožlutých barvách FPL při průjezdu úsekem Hulín - Břest dne 9. června 2008.
Text Petr Štefek, foto Aleš Krška

Motorový vůz 854.033 zavítal na trať 076
V měsíci květnu nahlásila mateřská škola Mělník požadavek na přepravu cca 120 cestujících na sobotu 7. června z Mělníka v 9 hodin ráno do Mšena a na neděli 8. června v 16 hodin zpět ze Mšena do Mělníka. Požadavku cestujících odpovídají vlaky Os 26403 a Os 16412. Motorový vůz řady 810 uveze na trati 076 maximálně jeden přívěsný vůz Btax, takováto souprava má 117 míst k sezení. Oběma víkendovými vlaky jezdí v letní sezóně okolo 50 cestujících, tzn. bylo třeba nasadit soupravu s kapacitou alespoň 170 míst k sezení.
První logickou myšlenkou bylo nasadit soupravu posílenou o postrkový motorový vůz 810 a jeden Btax, toto řešení však znamená navíc jednoho strojvedoucího, neboť vozy 810 nejsou vybaveny mnohočlenným řízením. Tato souprava byla nakonec nasazena na nedělní vlak Os 16412, protože v nedělní odpoledne není v Mladé Boleslavi k dispozici jiné vozidlo, které by dokázalo vlak o požadované kapacitě odvézt bez použití postrku. Další možností bylo nasadit soupravu sestávající z lokomotivy 742 (DKV Praha, TS 704) a čtyř přívěsných vozů Btax, avšak lokomotiva řady 742.269, která v uvedené turnusové skupině zajišťuje osobní dopravu, není vybavena zásuvkami pro ovládání přípojných vozů, navíc tato lokomotiva byla přes víkend mimořádně deponována v PJ Vršovice v souvislosti s výlukou Mnichovo Hradiště - Turnov.
Nakonec padla sobotní volba na motorový vůz řady 854, který v TS 803/3 v sobotu dopoledne stojí v Mladé Boleslavi hl. n. Na trať 076 se tak v sobotu ráno na vlaku 26404 vydala neobvyklá souprava motorového vozu řady 854 a tří přívěsných vozů Btax. Ačkoli trať v některých úsecích tonula v zeleni, odvezl motorový vůz 854.033 své dva premiérové vlaky na mšenské lokálce bez potíží, jak dokládá fotografie sobotního vlaku Os 26403 během pobytu v dopravně Katusice.
Text Petr Vaněk, foto Michal Ročňák

Elektrická jednotka řady 575 pro Litvu
ČKD Vagonka (dnes Škoda Vagonka) získala v roce 2006 zakázku na dodávku dvou příměstských elektrických jednotek řady 575 pro litevské železnice (Lietuvos geležinkeliai - LG). Obě jednotky budou zajišťovat dopravu mezi městy Vilnius a Kaunas na trati s rozchodem 1 520 mm elektrizované střídavým napájecím systémem 25 kV, 50 Hz. Maximální rychlost jednotky je 160 km/h, délka třívozové soupravy je 79 200 mm, šířka skříně 2 820 mm, výška skříně 4 635 mm. Hmotnost soupravy je 164 t, výkon trakčních motorů 4 x 500 kW. Jednotka má 304 sedadel, z toho 23 v 1. třídě. Celková obsaditelnost soupravy činí 632 cestujících.
První jednotka řady 575 je již výrobně dokončena a v současné době (červen 2008) probíhá v Ostravě Vítkovicích výroba druhé soupravy ve fázi konečné montáže. Před zahájením zkoušek na zkušebním okruhu byla první jednotka řady 575 přepravena do závodu Škoda Plzeň, kde bude oživena na střídavém napájecím systému. Vlak 61712 složený z elektrické jednotky řady 575, dvou ochranných vozů a hnacího vozidla společnosti ČD Cargo se vydal na cestu 11. června v 16:00 hodin z Ostravy-Vítkovic. Do cílové stanice Plzeň Jižní předměstí dorazil druhého dne tj. 12. června v 16:45 hodin. Po úspěšném oživení bude vozidlo přepraveno na zkušební okruh do Cerhenic, kde se v rámci schvalovacího procesu podrobí první části zkoušek. Druhá etapa by měla být zahájena v Litvě na podzim letošního roku. V případě úspěšně zvládnutého schvalovacího procesu bude v roce 2009 zahájen zkušební provoz s cestujícími v délce 4,5 měsíce.
Fotografie elektrické jednotky řady 575 byla pořízena 11. června 2008 ve stanici Ostrava-Vítkovice před odjezdem do Plzně.
Text Pavel Větříšek, foto Vít Blahovec

Lokomotiva řady 218 ČD Cargo
Jedním z exponátů letošního veletrhu drážní techniky Czech Raildays v Ostravě byla i lokomotiva 218.028 společnosti ČD Cargo, prototyp rekonstrukce lokomotivní řady 210 na dvouzdrojové vozidlo. Rekonstrukce začala již v roce 2001 v DKV České Budějovice (viz Rekonstrukce lokomotivy řady 210 na dvouzdrojové vozidlo), ale z důvodu upřednostnění výroby lokomotiv řady 340 bylo její dokončení oddalováno, proto byla dokončena až v polovině roku 2008, už pod hlavičkou ČD Carga, SOKV České Budějovice. Na výrobě se podílela i společnost ČMKS (dnešní CZ LOKO) dodávkou pomocného agregátu a jeho zástavbou.
Lokomotiva je určena na vozbu manipulačních vlaků po tratích elektrizovaných trakční proudovou soustavou 25 kV, 50 Hz AC s možností obsluhy nezatrolejovaných manipulačních kolejí. Toto řešení by mělo přinést finanční úspory oproti obsluze lokomotivami řady 210 s bateriovým vozem (nutnost periodického nákupu nových akumulátorů) a nebo dieselovou lokomotivou po zatrolejované trati, případně úsporu druhé pomocné dieselové lokomotivy, nutné pro obsluhu manipulačních kolejí.
Z lokomotivy řady 210 je použit hlavní rám, kompletní pojezd, kabina a upravené představky. Nové je uspořádání stávajících i nových přístrojů a agregátů, nová je i kabeláž, ovládací a řídící prvky jak v kapotách, tak i v kabině lokomotivy. Zatímco při napájení z trakčního vedení zůstaly zachovány původní provozní parametry, při jízdě s pomocným spalovacím motorem je výkon lokomotivy zhruba třetinový. Pomocný agregát je umístěn v prodloužené části představku a je tvořen spalovacím motorem Caterpillar 3406, nastaveným na výkon 384 kW, a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 355-4BO92-Z o jmenovitém výkonu 425 kVA. Z alternátoru jsou po usměrnění napájeny původní trakční motory. Řízení vozidla, trakčních obvodů, pomocného motoru a pomocných pohonů zajišťuje nový elektronický řídící systém BKS 2. Dále byla lokomotiva vybavena klimatizací stanoviště strojvedoucího, zařízením kontroly bdělosti KBS-E, novým elektronickým rychloměrem RE 1xx a radiostanicí VS 47. Napětí stejnosměrné palubní sítě bylo změněno z 48 V na 24 V.
Na fotografii ze dne 17. 6. 2008 se představuje lokomotiva 218.028 v unifikovaném nátěru společnosti ČD Cargo na výstavní ploše v Ostravě.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Konečný

Modernizace III. železničního koridoru
V období od 7. 3. do 6. 6. 2008 došlo v rámci stavby III. železničního koridoru k úplnému přerušení dopravy na trati Plzeň - Cheb v úseku Kozolupy - Stříbro. Součástí stavby byla výstavba, resp. propojení dokončených úseků 2. traťové koleje v oblasti žst. Plešnice, která byla přeměněna na zastávku, a kompletní rekonstrukce úseku Pňovany - vjezd žst. Stříbro vč. napájecí stanice Vranov. Ve dvojkolejném úseku Kozolupy - Plešnice též došlo k přestavbě železničního mostu nad silnicí II/605 u Bdeněvsi.
V této souvislosti bylo dosaženo několika unikátů - úsek Pňovany - Stříbro je mezi dosavadními koridorovými stavbami v ČR vůbec prvním, který zůstane trvale jednokolejný, a stanice Vranov u Stříbra je tak první dálkově řízenou stanicí na jednokolejné „koridorové“ trati. Zajímavostí byl též čtvrt roku trvající „ostrovní“ provoz místní dráhy Pňovany - Bezdružice, která byla zcela oddělena od ostatní sítě.
Od listopadu 2007 též probíhá optimalizace dalšího úseku III. železničního koridoru Planá u Mariánských Lázní (vjezd do žst. v km 413,497) - Cheb (vjezd do žst. v km 453,335) s cílem ukončení stavebních prací do prosince 2010, přičemž do konce roku 2008 by měl být dokončen úsek Cheb - Lipová u Chebu včetně žst. Lipová. Stavba zasáhne stanice Chodová Planá, Mariánské Lázně, Valy u Mariánských Lázní, Lázně Kynžvart, Dolní Žandov a Lipová u Chebu a zastávky Stebnice a Všeboř, nynější stanice Salajna bude přestavěna na zastávku.
Na prvním snímku z 1. 6. 2008 je pracovní vlak EŽ s lokomotivou 720.091 mezi Stříbrem a Vranovem, druhý snímek z plzeňského zhlaví stanice Vranov u Stříbra, pořízený 10. 6. 2008, již zachycuje stroj 240.008 ČDC v čele jednoho z mála uhelných vlaků, který mohl v krátkém období mezi výlukami projet celou trať z Chebu do Plzně. Na jarní výluku úseku Kozolupy - Stříbro totiž ve dnech 12. až 16. 6. 2008 navázala výluka úseku Cheb - Dolní Žandov, v období od 17. 6. 2008 do 13. 7. 2008 bude vyloučena doprava v úsecích Pňovany - Stříbro - Svojšín a Lipová u Chebu - Cheb, a od 14. 7. 2008 do 18. 12. 2008 bude nepřetržitá výluka pokračovat v úseku Stříbro - Svojšín.
Text a foto Milan Šrámek

Přestavba uzlu Zürich
Hlavní curyšské nádraží Zürich HB je hlavovou stanicí s 22 kolejemi končícími zarážedlem, výjimkou jsou pouze čtyři koleje tamního systému S-Bahn pokračující tunelem do stanice Zürich Stadelhofen. Z důvodu změny směru tranzitních vlaků jsou tak spojeny časové ztráty, které jen částečně eliminuje použití souprav s řídicími vozy u většiny vlaků. Omezující je také vjezdová rychlost 30 km/h na kusé koleje, v opačném směru je odjezdová rychlost omezena na 40 km/h.
Proto byl vypracován projekt tzv. Durchmesserlinie, který zmíněné nedostatky zmírní. Jde o výstavbu nové trati mezi stanicemi Zürich Oerlikon a Zürich HB, která povede z větší části novým tunelem Weinberg o délce 4 686 m. Tunel bude z východu ústit do nové podzemní části hlavního nádraží nazvané Löwenstrasse. Celá stanice tak bude mít, kromě hlavní části v uliční úrovni a dvou podzemních kolejišť vybudovaných v 80. letech minulého století (dvoukolejné nádraží SZU 8 metrů pod úrovní terénu a čtyřkolejné nádraží Museumsstrasse 16 metrů pod úrovní terénu), také novou čtyřkolejnou část Löwenstrasse vybudovanou 16 metrů pod úrovní terénu. Nové koleje pak budou na západě pokračovat novými mosty Kohlendreieck a Letzigraben nad přednádražím směrem do stanice Zürich Altstetten.
V letošním roce začala výstavba tunelu Weinberg a podzemní stanice, stavba mostů bude zahájena až v letech 2009 až 2010. Provoz na nové trati a nádraží Löwenstrasse má být zahájen v prosinci 2013, navazující mosty budou dokončeny v roce 2015. Poté se zkrátí doba jízdy vlaků na ose východ – západ ze St. Gallenu nebo Romanshornu směrem na Bern nebo Basilej při tranzitu přes Zürich o 15 minut. Celý projekt má hodnotu 1.6 mld. švýcarských franků a na jeho financování se z 60 % podílí SBB-CFF-FFS a stát, z 40 % pak město a kanton Zürich.
Na snímku z 17. června 2008 je zachycena výstavba podzemní stanice Löwenstrasse.
Text a foto Matthias Haag

Úprava čelních přechodů u motorových vozů řady 842 a 843 ČD
Při schvalování konstrukce a poté výrobě motorových vozů řad 842 a 843 bylo pamatováno na čelní dveře pro personál. Toho bylo, zvláště u ucelených souprav 843 + 043 + 943, také využíváno, než byl na základě malé bezpečnosti vydán zákaz jejich používání.
S ohledem na snižování počtu členů vlakového doprovodu a snaze poskytovat servis během celé cesty, stejně jako revize a prodej jízdenek, vyžadující neustálou průchodnost, byl hledán optimální způsob, jak nenáročně, ale přitom efektivně tento problém vyřešit. Jako jeden ze způsobů se naskytla možnost dosazení malých otočných čelních návalků od firmy VKV Praha, které jsou umístěny v úrovni pozičních světel a tedy nad úrovní pasu průměrně vysoké postavy. V dolní části je ještě tvarovaná tyč, vyplňující prázdný prostor pod návalkem a nahrazující kdysi tradiční shrnovací zábradlí. Manipulace s návalky je rychlá a snadná, samotíží jsou zafixované v zavřené, či dvou otevřených polohách a po nadzvednutí je lze otočit. Pro spojení motorového vozu s přípojným vozem řady 020, 021 či 022 se rameno otočí cca o 135°. Spojení dvou motorových vozů nebo motorového vozu s přípojným vozem řady 042, 043, 053, 054 nebo 056 vybaveným návalky se provádí otočením ramene cca o 180°. U řady 842 je dosazení zařízení komplikovanější o rozměrovou úpravu plochých podokenních madel, která je nutno o 135 mm zkrátit, jinak je vlastní montáž proveditelná za několik hodin.
První zkušební montáž byla provedena v prosinci 2006 na I. stanovišti motorového vozu 843.007 během vyvazovací opravy v DPOV-PSO Veselí nad Moravou. Od letošního roku se montáže návalků stávají běžnou záležitostí nejen u libereckých vozů, které dopravují „ostře sledované“ motorové rychlíky do Pardubic. Objevily se také u olomoucké řady 843 a nejnověji též u sesterských vozů řady 842. Zcela prvním byl vůz 842.026 z DKV Brno v květnu 2008, v červenci jej následuje plzeňský vůz 842.006. Oba shodně po vyvazovacích opravách ve veselských dílnách.
Pro úplnost je třeba dodat, že uvedené technické řešení je určeno výhradně pro zkvalitnění výkonu služby. Aby byla čela motorových vozů průchozí i pro cestující veřejnost, musela by se vybavit přepažením služebních prostor a plným zakrytím mezivozového přechodu – dříve měchy, později pryžovými návalky. Takto byly z výroby vybaveny pouze vozy řad M 286.0 (850), M 286.1 (851), M 296.1 (853), M 296.2 (852) – tyto pouze na zadních stanovištích, která nesousedí se strojovnou a M 474.0/M 475.0 (860), kde umožnilo podpodlahové uspořádání agregátů zpřístupnit obě stanoviště. Dnes je tohoto využíváno pouze u modernizované řady 854.
Na horním snímku ze 7. prosince 2006 jsou vidět návalky v otevřeném provedení u vozu 843.007, na spodním snímku z 15. května 2008 je patrné složené provedení u vozu 842.026.
Text a foto Leoš Tomančák

 
<<<    2007    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2009    >>>
© SPŽ 2008