Leden 2010

Jednotka RBDe 560 u Oensingen-Balsthal-Bahn
Společnost Oensingen-Balsthal-Bahn (OeBB), jejímž majoritním akcionářem je obec Balsthal, provozuje nejkratší soukromou železnicí ve Švýcarsku. Jedná se o trať o délce 4 km, která spojuje od roku 1899 městečka Oensingen a Balsthal. Trať byla v roce 1945 elektrizována systémem 15 kV 16 2/3 Hz, ale v roce 2001 měl být provoz osobních vlaků zastaven. V té době totiž po trati jezdily již jen čtyři páry vlaků denně a rozhodující podíl na veřejné dopravě v této relaci měly autobusy. Tehdy však správní rada OeBB předložila nový provozní koncept, který zachránil tamní osobní železniční dopravu před zánikem. Nyní tak jezdí vlaky v půlhodinových intervalech od 5:31 ráno do 19:55 večer a ročně přepraví 550 tisíc cestujících.
Park vozidel pro osobní dopravu OeBB je sestaven výhradně ze strojů pořízených z druhé ruky, vůbec nejstarším je pak historický motorový vůz RBe 2/4 202 „Červený šíp“ (ex RBe 2/4 1007 SBB). V letech 2005 a 2006 pak byly zakoupeny dvě soupravy s elektrickým motorovým vozem RBe 540, vloženým vozem EW II a řídicím vozem BDt od SBB. Ty byly u OeBB označeny jako RBe 205 (ex RBe 540 019 SBB) a RBe 206 (ex RBe 540 074 SBB).
Nejnovějším přírůstkem pak je souprava pořízená v rámci výprodeje prototypů jednotek s vozy RBDe 560 SBB-CFF-FFS (viz Prototyp jednotky RBDe 560 u Chemins de fer du Jura). Nejstarší jednotka s hnacím vozem RBDe 560 000 jezdí u OeBB pod novým označením RBDe 207 od dubna 2008. Ovšem tuto „novou“ soupravu zatím provází smůla, neboť už v září byla odstavena z důvodu poruchy ložiska a podvozky musely být opraveny v dílnách Yverdon. V únoru 2009 se pak RBDe 207 objevila v dílnách SBB Zürich na opravě pomocného měniče, tentýž hnací vůz byl dopraven na opravu do Zürichu opět v lednu 2010.
Snímek zachycuje hnací vůz RBDe 207 OeBB čekající na opravu v dílnách SBB Zürich Altstetten.
Text a foto Matthias Haag

Nové železniční mosty v Zürichu
Jednou z největších železničních staveb, které momentálně probíhají ve Švýcarsku, je přestavba centrální části uzlu Zürich, tzv. Durchmesserlinie (viz Přestavba uzlu Zürich). Mezi stěžejní stavební objekty tohoto projektu patří podzemní nádraží Löwenstrasse pod dnešní stanicí Zürich HB a tunel Weinberg, který spojí nádraží HB a Oerlikon (viz Nový tunel na trase Zürich HB - Zürich Oerlikon). Dalšími částmi projektu je výstavba dvou mostů: Kohlendreieck (Zürich HB – Zürich Vorbahnhof; výstavba začne v srpnu 2010) a Letzigraben (Zürich Vorbahnhof – Altstetten). Oba mosty staví společnost Strabag a na jejich výstavbu se spotřebuje 50 tis. m3 betonu. Náklady na jejich výstavbu pak dosáhnou částky 175 mil. CHF (tj. cca 3,1 mld. Kč), přičemž celý projekt Durchmesserlinie bude stát 2 mld. CHF (cca 35 mld. Kč). Oba mosty mají být dány do provozu v roce 2015.
Stavba mostu Letzigraben byla zahájena v lednu 2009 a první 16metrové pilíře, které budou podpírat novou jednokolejnou trať, již vyrostly v sousedství dílen SBB v Altstettenu. To dokumentuje snímek pořízený 9. ledna 2010, kde kolem pilířů nového mostu projíždí vlak vedený strojem Re 460 071 SBB-CFF-FFS.
Text a foto Matthias Haag

Rekonstruované motorové vozíky MUV 71.1 pro SŽDC
V závěru roku 2009 byl fyzicky předán Správě dopravní cesty Jihlava (SDC) první z rekonstruovaných motorových univerzálních vozíků řady MUV 71.1, objednaných SŽDC v roce 2009 v počtu čtyř kusů, přičemž tři jsou určeny pro SDC Jihlava (MUV 71.1.006 - 008) a jeden pro SDC České Budějovice (MUV 71.1.009). Slavnostní předání tohoto vozíku s pořadovým číslem 006 se uskutečnilo již 4. 11. 2009 při příležitosti 15. výročí vzniku jihlavského podniku (tehdejší JLS Jihlava) za účasti představitelů SŽDC.
Motorových vozíků řady MUV 71 bylo v Jihlavě vyrobeno do této doby pět, z toho tři pro Sokolovskou uhelnou (MUV 71.001, 003 a 005) a dva pro ČD, SDC Brno (MUV 71.002 a 004), které nyní také patří SŽDC. Kvůli technickým odlišnostem však Drážní úřad přidělil šestému vozíku řadové označení MUV 71.1 a tak jsou následující stroje označeny touto řadou s navazujícími inventárními čísly. MUV 71.1.006 slouží od poloviny prosince 2009 u TO (traťového okrsku) Křižanov, MUV 71.1.008 od konce ledna 2010 u TO Okříšky a MUV 71.1.007 bude počátkem února 2010 nasazena u TO Havlíčkův Brod.
Motorový vozík řady MUV 71.1 vznikl rekonstrukcí původního vozíku řady MUV 69 při využití původního opraveného hlavního rámu, dvojkolí, nápravových převodovek a částí brzdové výstroje. Novostavbou je kabina a nákladní plošina se sklopnými bočnicemi. Všechny objednané vozíky jsou navíc vybaveny hydraulickým jeřábem. Pohonnou jednotku vozíku tvoří spalovací motor Caterpillar C 4.4 s jmenovitým výkonem 96,5 kW a mechanická třístupňová převodovka Caterpillar 116-PS6-3025 s hydrodynamickou spojkou. Kabina pro řidiče a maximálně čtyři přepravované osoby je vybavena klimatizací, součástí je i lednice s rychlovarnou konvicí (připojené pomocí autozásuvek).
Na fotografii ze dne 26. 1. 2010 se představují MUV 71.1.008 a MUV 71.1.007 čekající v areálu jihlavského závodu CZ LOKO na předání k SDC Jihlava.
Text a foto Daniel Brabenec

Další moderní lokomotivy dopravce Przewozy Regionalne
Polský dopravce Przewozy Regionalne (PR; do 8. prosince 2009 PKP Przewozy Regionalne) si již v závěru loňského roku pronajal od společnosti Railpool první lokomotivu TRAXX F140 MS (viz Lokomotivy TRAXX slaví úspěchy v Polsku). K první lokomotivě E 186.143 byly v lednu 2010 dodány další dva stroje téhož typu (E 185.141 a 145) a díky tomu mohl být rozšířen počet vlaků vedených těmito stroji. K původní relaci interREGIO (IR) „Brda“ Bydgoszcz – Warszawa a zpět se tak počínaje 25. lednem přidaly vlaky IR „Galicja“ Wrocław – Rzeszów a zpět a IR „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy“ Rzeszów – Warszawa a zpět.
16. ledna pak byly na měsíční testování u PR zapůjčeny společností MRCE Dispolok stroje Siemens EuroSprinter ES64F4-457 a 458. PR přitom uvažuje o dlouhodobém pronájmu strojů Siemens EuroSprinter, které by doplnily zvětšující se flotilu lokomotiv Bombardier TRAXX.
Snímek z 30. ledna 2010 zachycuje stroj E 186.143-4 v čele vlaku IR 36123 „Galicja“ Rzeszów Główny - Wrocław Główny při průjezdu zastávkou Zębice Wrocławskie.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Orliński

 
<<<    2009    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2011    >>>
© SPŽ 2010