Leden
Leden 2017

Kontejnerové vlaky Dacia kompletně přesměrovány přes ČR
Rumunská automobilka Dacia exportuje část své produkce v rozloženém stavu do jižní Ameriky pomocí námořních kontejnerů. Přepravě po moři předchází transport po železnici z výchozí stanice Ciumeşti do přístavu Bremerhaven. V minulosti tyto vlaky jezdily tranzitem přes ČR, ale později byly vlaky přesměrovány přes Rakousko, kudy je provážel dopravce Ecco Rail. Díky aktivitě společnosti DB Cargo Czechia se od června 2016 asi polovina objemu vrátila do ČR, přičemž samotnou dopravu převzaly společnosti Arriva vlaky (český úsek) a DB Cargo Deutschland (německý úsek). Vlaky tak začaly jezdit bez přepřahu v úseku Břeclav - Bremerhaven a zpět s využitím lokomotiv řady 189 DB.
Na základě pozitivních zkušeností s tranzitem přes Česko pak byly počínaje lednem 2017 všechny tyto vlaky přesměrovány na síť SŽDC. Zpravidla se jedná o dva páry vlaků týdně, v případě potřeby může být vypraven dodatečný pár. Jak již bylo zmíněno výše, na českém území se přepřahá pouze v Břeclavi, kam vlak směřující z Rumunska doveze lokomotiva slovenského dopravce Express Group.
Na snímku z 8. ledna 2017 je zachycen vlak Dacia relace Bremerhaven - Ciumeşti v čele s lokomotivou 189 012 DB u zastávky Bezpráví. Jedná se o návrat poslední soupravy, která byla loni vypravena z Rumunska a do německého přístavu dorazila ještě přes Rakousko. Zpět se pak z provozních důvodů vracela mimořádně přes Česko.
Text Jan Pavlík, foto Jiří Štembírek

Przewozy Regionalne s novými barvami a značkou Polregio
V prosinci 2016 polský osobní dopravce Przewozy Regionalne (PREG) představil svou novou značku a logo - POLREGIO. Pod tímto názvem by se měla společnost prezentovat navenek, přestože název společnosti zatím zůstává bez změny. Současně s novým logem v kombinaci červené a šedé společnost přistoupila ke změně barevného schematu svých vozidel. Vozidla PREG již tradičně hýří mnoha barvami, takže se k výše uvedeným dvěma přidává ještě stříbrná a žlutá.
Prvním vozidlem v novém vzhledu se stala lokomotiva EP07P-2002 (ex EU07-235 PKP Intercity), která se do provozu vrátila v lednu 2017 po revizní opravě. Tu dopravce provedl ve vlastních dílnách v městě Krzyż Wielkopolski. Postupně by měly ve stejném vzhledu vyjet i ostatní stroje z pětice EP07P PREG (tj. 2001, 2003, 2004 a 2005), které vznikly v roce 2012 modernizací z lokomotiv řady EU07. Brzy se rovněž dočkáme nově nalakovaných elektrických jednotek EN57, které budou takto vyjíždět po revizních opravách v dílnách ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Prvního nasazení se lokomotiva v nátěru POLREGIO dočkala 17. ledna 2017, kdy odvezla pár vlaků „Kamieńczyk“ Poznań Główny - Szklarska Poręba Górna a zpět. Na přiložené fotografii je lokomotiva zvěčněna při objíždění uvedeného vlaku ve stanici Wrocław Główny.
Text Petr Štefek, foto Marcin Skupa

První souprava NIM Expressu pro DB na ZC VUZ
První push-pull patrová souprava NIM Expressu pro DB z produkce Škoda Transportation přijela dne 21. ledna v ranních hodinách do Zkušebního centra VUZ ve Velimi a ještě ten samý den odpoledne zahájila jízdní zkoušky s lokomotivou 102.001 (viz Zkoušky prototypu lokomotivy řady 102 pro DB) na velkém okruhu. Na snímku z tohoto dne je zachycena tato souprava ve složení 70 80 86-94 002-8, 70 80 26-94 002-1, 70 80 26-94 001-3 a 70 80 26-94 026-0 spolu s 91 80 6102 001-5 při prvních ujetých kilometrech ve Zkušebním centru VUZ.
Jedná se o čtyřvozovou variantu soupravy s tím, že patrové jednotky mohou být až šestivozové. Vítkovická pobočka Škody Transportation dodá DB celkem šest řídicích vozů s 1. a 2. třídou se 26/40 místy k sezení, šest koncových vozů 2. třídy se 125 místy k sezení a dvacet čtyři vložených vozů 2. třídy se 102 místy k sezení. V čele soupravy se představil v pořadí již druhý vyrobený řídicí vůz řady DABpbzf, kdy první vyrobený byl už na podzim roku 2016 na zkouškách v klimatické zkušebně ve vídeňském Arsenalu (Rail Tec Arsenal) a je připravován na další zkoušky. V ZC VUZ se v současnosti nachází také tři lokomotivy řady 102 DB a to 001, 002 a 003.
Text a foto Jiří Konečný

Čtyři motorové vozy řady 810 ČD prodány do Polska
25. ledna 2017 opustily Českou republiku motorové vozy č. 810.054 (ex DKV Plzeň, PJ Rakovník), 810.210 (ex DKV Plzeň, PJ Tábor), 810.569 (ex DKV Brno) a 810.642 (ex DKV Praha, PJ Kolín), které České dráhy prodaly polskému dopravci SKPL Cargo. Tato společnost vznikla původně jako komerční odnož neziskového sdružení Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL), které se soustředilo především na záchranu úzkorozchodných drah. SKPL Cargo je licencovaným dopravcem od roku 2013 a vedle aktivit v nákladní dopravě (tj. především obsluha vleček) provozuje osobní dopravu na úzkorozchodných tratích Zbiersk - Opatówek Wąskotorowy (jen v letní sezoně) a Pleszew Miasto – Pleszew Wąskotorowy, dále pak v letní sezoně na normálněrozchodných tratích Bytów – Lipusz a Węgorzewo – Kętrzyn.
Právě na posledních dvou jmenovaných tratích, na kterých byl provoz obnoven v roce 2016, by měly nově nabyté motorové vozy působit. Přispějí tak ke snížení provozních nákladů, neboť dosud byly vlaky sestaveny z klasických souprav, tj. z lokomotivy a jednoho osobního vozu. V případě tratě Bytów – Lipusz tak český motorák nahradí českou lokomotivu T458-1509. Nižší náklady by také měly umožnit rozšíření provozu na celý rok, nikoli jen v létě. SKPL Cargo rovněž uvažuje o nasazení vozidel ř. 810 i mimo tyto dvě lokality, např. na trati Tarnów – Szczucin, kde byl pravidelný provoz osobních vlaků ukončen 3. dubna 2000.
Nyní musí SKPL Cargo získat od polského drážního úřadu UTK ještě schválení typu pro tato vozidla. S ohledem na jejich zastaralou konstrukci se společnost ani nepokouší o jejich plné schválení na celé síti polských železnic, ale pouze na tratích vyčleněných z celostátního železničního systému.
Na fotografii pořízené v Bohumíně 25. ledna 2017 je před odjezdem do Polska zvěčněna lokomotiva SM42-2622 v čele konvoje uvedených čtyř motorových vozů.
Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec

 
<<<    2016    Leden  Únor  Březen  Duben     >>>
© SPŽ 2017