Prosinec 2017

Další lokomotivy s WTB komunikací u ČD
S rozšířením vozby expresů na linku Praha - Plzeň se od nového grafikonu začalo Českým drahám nedostávat dvousystémových lokomotiv řady 362. Čtyři lokomotivy této řady (362.070, 080, 082 a 087) s WTB komunikací turnusovalo v GVD 2016/17 DKV Česká Třebová na osobních vlacích s řídicími vozy řady 80-30 (původní 961) mezi Českou Třebovou a Kolínem a tedy na čistě stejnosměrném výkonu (viz závěr textu Modernizovaná „patra“ s řídicím vozem v provozu na vlakových linkách v Praze). ČD se proto rozhodly dovybavit WTB komunikací při hlavní opravě čtyři stejnosměrné lokomotivy řady 163 a zároveň je zrychlit ze 120 km/h na maximální rychlost 140 km/h, aby mohly nahradit uvedené českotřebovské 362. Po dokončení této modernizace by mělo dojít z důvodu sjednocení údržby vozidel k přerozdělení řady 362 s WTB komunikací tak, aby stroje s řídicím systémem Unicontrols byly provozovány v DKV Plzeň, zatímco 362 se systémem MSV budou soustředěny v DKV Brno. To znamená, že všechny 362 s WTB komunikací budou předány z České Třebové do Brna-Maloměřic a naopak z DKV Brno budou přesunuty stroje 362.056, 060, 123 a 128 (060 a 123 bez WTB) do DKV Plzeň pro zajištění výkonů po nárustu turnusové potřeby dvousystémových vozidel s novým GVD.
Do EH opravy v dceřiné společnosti DPOV PSO Přerov byly v červnu 2017 přistaveny lokomotivy 163.086 a 096, v srpnu 2017 pak 163.092 a 093 s tím, že dosazení WTB komunikace a další související úpravy regulátoru prováděla společnost ČMŽO, kdy vlastí dálkové řízení je z produkce MSV elektronika. V DKV Česká Třebová bude nově dislokováno celkem osm lokomotiv řady 162 s WTB komunikací (011, 014, 018, 040, 086, 092, 093, 096), přičemž první dvě lokomotivy po EH opravě v Přerově (162.086 a 096) byly DKV Česká Třebová předány 5. prosince 2017.
Horní fotografie představuje zrychlenou 162.096 při zkušební jízdě, která proběhla mezi Přerovem a Nedakonicemi 29. 11. 2017, při průjezdu železniční stanicí Otrokovice. Na dolní fotografii je zachycena 14. 7. 2017 lokomotiva 362.082 v čele osobního vlaku z České Třebové do Kolína před odjezdem z výchozí stanice. Od 10. 12. 2017 ji na tomto výkonu nahradí jeden ze strojů řady 162.
Text a dolní foto Jan Zelenka, horní foto Aleš Krška

Další výkony GW Train Regio
Jízdní řád platný od 10. prosince 2017 přinesl na jihozápadě Čech nárůst výkonů dopravce GW Train Regio (GWTR). Na rameni Plzeň - Most (viz GW Train Regio zahájil provoz na lince R 25) GWTR zcela ovládlo rychlíkovou dopravu: dosavadní jeden pár rychlíků a jeden pár spěšných vlaků, které pokrývaly České dráhy, přešel k tomuto privátnímu dopravci. Poslední dvojici vlaků R 1188/1189 tak v sobotu 9. prosince 2017 odvezla souprava ČD 842.003 + 80-29 219.
GWTR též od 10. prosince 2017 převzalo provoz na tratích šumavských lokálek č. 194 České Budějovice - Černý Kříž, 197 Číčenice - Nové Údolí a 198 Strakonice - Volary. Provoz zajišťuje z prostor pronajatého depa ve Volarech, kam bylo od 7. do 9. prosince 2017 ve čtyřech konvojích přesunuto z Bečova nad Teplou deset motorových jednotek řady 654. Na vybrané spoje jsou nasazovány vozy 810 GWTR.
Novinkou je i dvojice vlaků Karlovy Vary dol. n. - Lipsko s přestupem ve Zwickau, resp. Karlovy Vary - Kraslice - Zwickau Hbf, jezdící ve víkendových dnech. Na financování se podílí Karlovarský kraj, provoz zajišťuje GWTR ve spolupráci s VBG.
Nárůst výkonů též vedl k získání dalších vozidel již dříve používaných řad, takže na konci roku 2017 GWTR provozuje jedenáct jednotek 654 (RegioSprinter, výrobce DUEWAG/Siemens, výroba od roku 1995 do roku 1999) ex Dürener Kreisbahn/Rurtalbahn (DKB - 002, 003, 006, 009, 011-017) a další čtyři ex Vogtlandbahn (VBG - 037, 045, 047 a 048). Park čtyř dvoudílných jednotek řady 628/928 posílila souprava 628/928 319 a dále souprava se dvěma hnacími vozy 628 283 + 628 261. Další dva hnací vozy, 628 350 a 628 242, získaly GWTR a Regiojet k využití na náhradní díly, s jejich komerčním provozem se nepočítá.
První snímek z 9. prosince 2017 zachycuje soupravu poslední dvojice rychlíků R 1188/1189 ČD na lince Plzeň - Most s vozy 842.003 + 80-29 219, mimořádně „vyzdobenou“ transparenty upomínajícími na odchod ČD z linky R 25 před odjezdem z Plzně hlavního nádraží (mosty severozápadní části stanice byly zprovozněny o den dříve). Druhý snímek z 10. 12. 2017 zachycuje první den provozu dopravce GWTR na Šumavě - v dopravně Lenora se křižuje jednotka 654.011 směřující do Vimperka a Strakonic s vozem 810.536, jedoucím do Volar. Poslední snímek z počátku prosince zachycuje jednotku 654 047 v Bečově nad Teplou před nástupem na osobní vlak do Karlových Varů.

Text a foto Milan Šrámek

Lokomotivní park AWT se rozšiřuje o stroje TRAXX MS2e
V červnu 2016 podepsala francouzská leasingová společnost Akiem s firmou Bombardier rámcovou smlouvu na dodávku 52 elektrických lokomotiv TRAXX AC3 (německá řada 187) a MS2e (186). Vícesystémové stroje řady 186 byly dosud dodány ve verzích D/B/F (ev. č. 184-186, 188-195 a 260), D/A/PL (ev. č. 261-267), nyní jsou předávány lokomotivy v rozšířené verzi D/A/PL/NL/CZ/SK/H počínaje strojem 186 351.
Prvním nájemcem stroje v posledně jmenované verzi se stal dopravce Prvá Slovenská železničná, která v říjnu 2017 převzala lokomotivu 186 352. Další dvě lokomotivy - 186 351 a 186 353 - se vydaly na cestu k novému nájemci v závěru roku 2017. Ve spolupráci dopravců RailAdventure a DB Cargo Czechia (DBCCZ) dorazily obě lokomotivy 28. prosince do stanice Ostrava hlavní nádraží, kde je převzala společnost Advanced World Transport (AWT). Ve službách AWT je plánováno nasazení těchto strojů mj. na nové intermodální lince z terminálu Paskov (v elektrické vozbě ze stanice Ostrava-Kunčice) do německého Herne, která má být zavedena od ledna 2018.
Snímek pořízený 28. prosince 2017 během pobytu ve stanici Hranice na Moravě zachycuje lokomotivní vlak č. 53015 dopravce DBCCZ v relaci Dresden Hbf - Ostrava hl. n., kterým byly přepravovány stroje 186 351 (zajišťoval trakci vlaku) a 186 353 pro AWT.
Text a foto Petr Štefek



Stránky přátel železnice přejí všem čtenářům a spolupracovníkům mnoho úspěchů v roce 2018. Těšíme se také, že nám zachováte i nadále svoji přízeň.


 
<<<    2016    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2018    >>>
© SPŽ 2017