Leden 2018

DB Cargo Czechia zajišťuje přepravu dílů na stavbu elektrárny u Kaliningradu
Často se mluví o nutnosti přesunu alespoň části objemu přeprav ze silniční na železniční dopravu. Z různých důvodů to však lze jen stěží, zejména u zboží, které není ložené v intermodálních jednotkách. Mladé české společnosti DB Cargo Czechia (DBCCZ), která je rovněž železničním dopravcem (viz Dopravce DB Cargo Czechia odvezl svůj první vlak), se však podařilo dostat na koleje zboží, které mělo odvézt zhruba 250 kamionů. Jedná se o součást velké zakázky české společnosti FANS na výstavbu chladicích věží pro elektrárny Pregolskaja a Primorskaja v ruské Kaliningradské oblasti.
Původní představa zákazníka zahrnovala výhradně silniční dopravu z výrobních závodů společnosti FANS v Chrudimi a Hlinsku na staveniště elektráren. DBCCZ však ve spolupráci s dodavatelskými společnostmi ČD Cargo, CD Cargo Poland, DB Cargo Polska a Rossijskije železnyje dorogi nabídlo alternativu po železnici, přičemž bylo využito možnosti dojezdu po normálním rozchodu až na předměstí Kaliningradu. DBCCZ tak zajistilo nejen přepravu prostřednictvím svých partnerů, ale celé logistické řešení zahrnující mj. překládku materiálu na kamiony a dovoz po silnici na místo určení.
Jednotlivé části zásilky byly nakládány na plošinové vozy na vlečce Cerea ve Slatiňanech, odkud byly po skupinách sváženy manipulačními vlaky do stanice Pardubice hl. n. Tam pak došlo k sestavě uceleného vlaku, který byl dopraven přes hraniční přechody Bohumín/Chałupki a Braniewo/Mamonovo až do cílové stanice Dzeržinskaja-Novaja. Tam pak byl náklad přeložen na nákladní automobily a dopraven na cca 10 km vzdálené staveniště plynové elektrárny Pregolskaja. Vůbec první vlak byl z Pardubic vypraven 5. prosince 2017, do konce roku pak následovaly ještě další dva. Během ledna a února 2018 by pak měly jet zbývající dva vlaky.
Na horním snímku pořízeném 6. prosince 2017 ve výhybně Polanka nad Odrou je zachycen první vlak, v jehož čele se nacházel stroj 123.005 ČD Cargo. Dolní fotografie z 18. prosince 2017 pak dokumentuje jednu z částí třetího vlaku, kterou z vlečky Cerea do stanice Slatiňany právě stáhla lokomotiva 742.379.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Tomáš Bartoš

ZSSK Cargo opět vozí české uhlí pro U. S. Steel Košice
V roce 2015 vypadla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia z přeprav černého uhlí z dolů OKD do železáren U. S. Steel Košice, neboť je převzal dopravce PKP Cargo (viz PKP Cargo začalo vozit české uhlí pro U. S. Steel Košice). Tato polská společnost zajišťovala nejen slovenský, ale i český úsek, takže bylo nahrazeno i ČD Cargo.
Již v průběhu roku 2017 se však tento byznys vrátil zpět do rukou ZSSKC, i když dopravcem v Česku zůstalo PKP Cargo (PKPC). K další změně došlo od ledna 2018, kdy na české části nově nastoupil dopravce Advanced World Transport (AWT) a naopak vozy AWT byly nahrazeny vozy ZSSKC. Vlaky jsou přiváženy stejně jako v minulosti dieselovými lokomotivami AWT z Karviné-Dolů do Luk nad Olší, po přepřahu na dvě elektrické lokomotivy pro zvládnutí Jablunkovského průsmyku pak pokračují do Čadce, kde je přebírá ZSSKC.
V počátečních týdnech takto nově zorganizovaného provozu nasazuje AWT na tyto vlaky standardně jednu ze svých lokomotiv řady 181 společně s Vectronem EU46 zapůjčeným od mateřské společnosti PKP Cargo. To dokládá i snímek z 14. ledna 2018, na kterém byl za zastávkou Mosty u Jablunkova zastávka zvěčněn ložený vlak směřující na Slovensko v čele se strojem 181.040 AWT, na postrku se nacházela lokomotiva EU46-509 PKP Cargo.
Text Petr Štefek, foto Pavol Vlček

O koks do Galați se podělil Express Group a DB Cargo
Již téměř deset let patří mezi nejvýznamnější zátěžové proudy na českém II. koridoru koks, který je přepravován mezi závody koncernu ArcelorMittal (AM) v Polsku (Zdzieszowice) a Rumunsku (Galați). Jedná se o důsledek uzavření koksovny v železárnách ArcelorMittal Galați (viz Přepravy koksu pro ArcelorMittal z Polska do Rumunska). V minulosti se na těchto přepravách vystřídalo mnoho dopravců, přičemž i na českém území se tím zabývalo v jednu chvíli vždy více firem, neboť AM nechce být u takto strategických přeprav závislý jen na jednom dodavateli. Dokonce již byla část produkce přepravována po širokém rozchodu prostřednictvím polské trati LHS a následně přes Ukrajinu.
V loňském roce AM vybíral dopravce pro nadcházející období a jako hlavní dodavatel byl vybrán slovenský Express Group, který velkou většinu těchto přeprav zajišťoval i v minulosti. V tomto případě se tedy na českých tratích prakticky nic nezměnilo, jen Express postupně rozšířil svou flotilu EuroSprinterů na tři kusy: vedle vlastního stroje 390.001 se jedná ještě o 189 842 a 189 157 MRCE Dispolok. Soupravy pro Express Group vozí v Polsku PUK Kolprem, tedy dcera ArcelorMittal, nově je Express Group dopravcem nejen v Česku a Slovensku, ale také v Maďarsku. V Rumunsku pak vozbu zajišťuje státní dopravce CFR Marfă.
Zbývající část objemu pak má na starosti DB Cargo, které pro vozbu využívá v koncových státech své dcery DB Cargo Polska a DB Cargo Romania, v Česku, Slovensku a Maďarsku jsou za přepravu odpovědní dopravci ze skupiny LTE Logistik a Transport.
Ačkoli byly tyto vlaky vždy stálicí na české „Ferdinandce“, nyní jsou stále více využívány i alternativní trasy přes Jablunkovský průsmyk a dál tradičně přes Štúrovo/Szob, v případě vlaků Express Group také přes východoslovenský přechod Čaňa/Hidasnémeti.
Vlaky s koksem mířícím do rumunských železáren jsou zdokumentovány na přiložených snímcích. Na horní fotografii z 16. ledna 2018 je zachycen vlak dopravce Express Group se strojem 189 842 při průjezdu budapešťskou zastávkou Zugló. Na dolním obrázku se 9. ledna 2018 blíží k Žilině vlak LTE Logistik a Transport Slovakia vedený strojem 193 272 ELL.
Text Jan Pavlík, horní foto Ádám Badics , dolní foto Peter Vlček

 
<<<    2017    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2019    >>>
© SPŽ 2018