Leden
Únor
Březen


 
 

Leden 2019

Motorové jednotky SA109 u GW Train Regio
Koncem roku 2018 nabídly Koleje Śląskie v aukci k odprodeji dvě nadbytečné motorové jednotky SA109. Vítězem tohoto řízení se stala 19. 12. 2018 česká společnost GW Train Regio (GWTR), která získala do svého majetku stroje SA109-005 a SA109-011. Obě jednotky byly odstaveny z provozu z důvodu propadlých revizí, s celkovým proběhem od vyrobení okolo 200 tisíc km. Proto je v Česku čeká oprava spojená s modernizací včetně úprav interiéru. Následně se s nimi po schválení u DÚ počítá na některý z plánovaných výkonů GWTR s příchodem GVD 2019/2020.
Dvoudílné motorové jednotky SA109 z produkční řady RegioVan (výrobní typ 212M) vyráběla společnost Kolzam Racibórz v letech 2003 - 2005 a do úpadku firmy v srpnu 2005 bylo vyrobeno 10 jednotek (viz Dvojčlánkové motorové vozy SA109 v Polsku). Výrobní dokumentaci následně odkoupil podnik Fablok Chrzanów, který v letech 2011 - 2012 vyrobil jedenáctou jednotku a výroba tohoto typu byla ukončena. Jednotky s uspořádáním náprav A'1'+1'A' pohání dva spalovací motory Rába-MAN D10 UTSLL o výkonu 2x 190 kW, přenos výkonu je hydromechanický. Celková délka jednotky je 27 896 mm, hmotnost 45 t, maximální rychlost 100 km/h, obsaditelnost 73 míst k sezení, celková 180 osob.
Obě jednotky byly počátkem ledna 2019 vypraveny na cestu do Česka. 5. 1. 2019 si je GWTR převzal na hranici a převezl za pomoci strojů 742.201 a 721.519 (SÚD Teplice, resp. nájem SÚD od KPKV) z Chałupek do Volar, kde má GWTR své zázemí pro provozní soubor Šumava.
Na fotografii z 6. 1. 2019 jsou zachyceny obě motorové jednotky SA109-005 (95 51 2710 010-8 + 95 51 2710 011-8) a SA109-011 (95 51 2710 009-2 + 95 51 2710 008-4) v železniční stanici Volary v den svého příjezdu.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Podlaha

TRAXX Kolpremu zajíždí do Ostravy
Polský dopravce Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM je od roku 2018 provozovatelem dvou elektrických lokomotiv Bombardier TRAXX MS2e. Lokomotivy byly od vlastníka – leasingové společnosti Akiem – přebírány v polských Zdzieszowicích. Nejdříve převzal 16. května stroj 186 354, pak 23. listopadu následovala lokomotiva 186 357. Přitom již dříve byl pro Kolprem nachystán stroj 186 356 (dokonce již měl polepy s logem Kolpremu), nakonec však skončil v pronájmu u CER Slovakia (viz CER Slovakia si najímá elektrickou lokomotivu TRAXX MS2e od Akiemu) a polský dopravce si ještě musel chvíli počkat.
Zatímco prvně jmenovaný stroj je primárně určen pro vozbu vlaků mezi Polskem a Německem, 186 357 začal od prosince 2018 jezdit především na rudných vlacích mezi přístavem Świnoujście a železárnami ArcelorMittal Ostrava, případně si střihne i nějaký vnitrostátní výkon v Polsku či přepravu uhlí na krátkém rameni Pawłowice Górnicze – Ostrava-Bartovice. Poprvé tato lokomotiva dovezla rudu do Ostravy-Bartovic 5. prosince 2018, od té doby se v Ostravě objevuje i několikrát týdně.
Z flotily Kolpremu je na Ostravsku nadále často k vidění stroj 182.097 (viz Kolprem začal jezdit do Ostravy s lokomotivou 182.097), který vozí do Ostravy uhlí či plechy. Naopak „čmelák“ S‑251, který zahajoval samostatný provoz Kolpremu v ČR v říjnu 2017 (viz Kolprem odvezl svůj první vlak v Česku) je nyní na kolejích SŽDC poměrně vzácným hostem.
Na horním snímku pořízeném 4. prosince 2018 ve stanici Katowice Szopienice je zachycena lokomotiva 186 357 během své první jízdy do Česka. Dolní snímek z 14. ledna 2019 pak zachycuje tentýž stroj před stanicí Ostrava-Kunčice s ucelený vlakem Pn 54267 Świnoujście SIA - Ostrava-Bartovice, který přepravuje železnou rudu z africké Libérie.
Text Petr Štefek, foto Radim Škopec

 
<<<    2018    Leden  Únor  Březen     >>>
© SPŽ 2019