100 let trati Tábor - Bechyně

Osobní vlak Os 28406 vedený přípřeží lokomotiv E 436.004
a E 422.001 před zastávkou Třebelice
V sobotu 21. června 2003 tomu bylo na den přesně sto let, kdy byl zahájen elektrický provoz na železniční trati spojující města Tábor a Bechyně. Při této příležitosti se o víkendu 21. a 22. 6. 2003 uskutečnily v Táboře a Bechyni oslavy výročí, spojené s jízdami pravidelných a zvláštních vlaků s historickými a muzejními vozidly, výstavou železničních vozidel v Táboře a dalšími doprovodnými akcemi. Vraťme se proto krátkým ohlédnutím k oslavám 100. výročí elektrické trakce v Čechách.
V sobotu, kdy proběhla hlavní část oslav, byl organizátory vypraven z Tábora do Bechyně slavnostní vlak Os 38832 vedený "Elinkou" M 400.001 se čtyřmi vozy Clm a bufetovým vozem. K němu se sjely přípoje z Veselí nad Lužnicí, Pelhřimova a Písku. Z Veselí nad Lužnicí přijel se zvláštním osobním vlakem Os 38826 budějovický "kafemlejnek" 310.093 se soupravou vozů D, Ce, Ci a bufetovým Ci. Z Pelhřimova byl do Tábora zaveden zvláštní vlak R 38828 se "všudybylkou" 354.1217 a pěti vozy Be. Z Písku do Tábora přijel jako Zvl. Os 38831 motorový vůz M 131.1 s přívěsným vozem ř. Clm. "Kafemlejnek" 310.093 se ještě z Tábora projel na jednom páru vlaků Os 38827/38830 do Chýnova a zpět.
Na jubilující trati se během dne střídaly v čele pravidelných a zvláštních osobních vlaků "bobina" 100.001 (dříve E 422.001), "adamovka" nebo také "vickerska" E 423.001, E 436.004 a samozřejmě také čerstvě zrekonstruovaný motorový vůz M 400.001, v Táboře přezdívaný "Elinka". Do souprav zvláštních i pravidelných vlaků byly řazeny muzejní čtyřnápravové "baiky" (někdejší řada Bai, později By, By-k a Byz-k). Nejen pro zpestření provozu, ale také pro fotografy, byl v sobotu odpoledne z Bechyně do Tábora zaveden zvláštní nákladní vlak Pn 38839. Ten byl veden "adamovkou"  423.001, která si pro něj do Bechyně přijela na přípřeži pravidelného osobního vlaku Os 28408.
Závěrem lze konstatovat, že se při oslavě jubilea elektrické trakce v českých zemích rozhodně bylo na co dívat a co fotografovat, čím se projet, ale také třeba poznat zajímavé účastníky nejen od nás, ale i ze zahraničí. Organizátorům a sponzorům této akce patří nejen poděkování za přípravu důstojných oslav 100. výročí elektrické trakce v českých zemích, ale také za rozčeření stojatých vod nostalgických akcí a za umění improvizace při konání oslav.

Text a neoznačené foto Jan Palán
Všechny fotografie byly pořízeny v sobotu 21. 6. 2003

Slavnostní vlak Os 38832 vedený "Elinkou" M 400.001 stoupá od mostu
přes Lužnici k zast. Horky u Tábora (foto Richard Lužný)
"Adamovka" E 423.001 v čele zvláštního Pn 38839 Bechyně - Tábor
před odjezdem z výchozí stanice
E 436.004 v čele vlaku Os 28410 před zastávkou Bežerovice
(foto Richard Lužný)
Os 28408 vedený přípřeží "adamovky" E 423.001 a "bobinky" 100.001
na mostě přes Lužnici v Bechyni (foto Richard Lužný)
"Adamovka" s Pn 38839 v zastávce Třebelice
Zvláštní parní vlak R 38828 Pelhřimov - Tábor vedený "všudybylkou"
354.1217 mezi zastávkou Pořín a stanicí Chýnov

© SPŽ