Dne 17. července 2001 se s Pn 66097 vydala na cestu
z Vrchlabí trutnovská lokomotiva 750.160, na snímku
se tento nákladní vlak se blíží k zastávce Podhůří.

Změny na severu Čech


Grafikon 2001/2002 je ve znamení řady reorganizačních a v některých případech i rádoby úsporných opatření. Další redukce v nákladní dopravě vstoupily v platnost se 4. změnou GVD tj. od 16. 6. 2002. Většina změn však vstoupila v platnost již od 1. 6. 2002. Velké změny postihly také sever Čech v působnosti DKV Liberec. Jednou z nich je zrušení Mn 86902/86903 v úseku Semily - Stará Paka. Z Turnova do Semil je tento vlak veden v původní poloze, ale ze Semil se vrací již před desátou hodinou zpět do Turnova. Tím se uzavřela kapitola fotografy vyhledávaného vlaku, který byl donedávna obsazován turnovským "pielstickem", posléze některým z tamějších "brejlovců". Na tento vlak by měla být nasazena lokomotiva 742, kterých je v Turnově nedostatek, a tak zde zpravidla potkáváme některého z "brejlovců". Na tomto úseku trati byl zachován pouze noční pár Mn vlaků v režii pracoviště Stará Paka, spadajícího pod PJ Turnov. Setkávání dvou až tří lokomotiv řady 742 ve Staré Pace je již také minulostí. Zůstala zde jen jedna staniční záloha, která také obsluhuje okolní stanice - Novou Paku, Lomnici nad Popelkou, Horku u Staré Paky, Košťálov a Roztoky u Jilemnice - a v noci pak veze již zmiňovaný Mn vlak do Turnova.
V důsledku redukčních opatření vznikl v PJ Turnov nový pětidenní oběh pro řadu 742 (viz oběh), ve kterém jsou zahrnuty takřka všechny původní výkony místních "brejlovců" a to jak Pn vlaky do Nymburka, tak i tradiční ucelené vlaky s pískem z Libuně do Všetat. Dále byl zrušen večerní manipulační vlak Jičín - Křinec a zpět. Vzhledem k nedostatku lokomotiv řady 742 jsou stále na jejich místo vystavovány lokomotivy řady 750, případně i jeden z posledních mohykánů řady 753 - stroj 753.016. Posledním turnusovým "brejlovcem" je v Turnově stroj 750.334 (v současné době pro opravu odstaven), resp. v SLČ Mladá Boleslav 750.209. Tím také pomalu končí historie depa Turnov, které by se k počátku nového GVD mělo změnit na středisko lokomotivních čet.
Redukce se dotkla také Liberce, a to hlavně v nasazení lokomotiv 743, neboť se podařilo ušetřit dvě lokomotivy a turnusová potřeba se tím snížila na čtyři stroje (tři stroje jsou přímo v Liberci, jeden v SLČ Frýdlant). Ušetřený stroj bývá nasazen v Mladé Boleslavi při opravách a prohlídkách mladoboleslavského stroje 742, které se nyní provádějí v liberecké dílně. Nově "elektronici" zajíždějí do Rychnova u Jablonce nad Nisou, kam ještě nedávno (před 3. změnou GVD) zajížděl turnovský "brejlovec". Dalšími, zde nepopsanými, změnami jsou posuny časových poloh vlaků.
Další změnou bylo zrušení Pn 60097 s lokomotivou 750, která vozila automobily ze Škody Auto z Vrchlabí do Jaroměře. Zůstal vlak Pn 60099, který opouští Vrchlabí v podvečerních hodinách, ale s lokomotivou 742 v čele. Tím skončilo pravidelné zajíždění "brejlovců" z Trutnova směr Chlumec nad Cidlinou resp. Vrchlabí. Vlak Pn 60053 Trutnov - Hradec Králové jezdí jen podle potřeby a turnusová potřeba "nulek" se tak snížila na dvě lokomotivy (750.121, 160). Dalšími redukcemi se na trutnovsku ušetřily také lokomotivy 742 a čtyři tyto stroje mohly být předány mimo DKV Liberec.
Ve stávajícím grafikonu došlo k mnoha reorganizačním změnám, které by měly přispět k zefektivnění nákladní dopravy a odstranění nyní nežádoucích lokomotiv 750 resp. 753 z našich tratí. Zda je tento krok tím správným východiskem z dané situace se ukáže až za nějaký čas.

Text a foto Jan Kopal

Na pískových vlacích z Libuně se vystřídaly všechny lokomotivy, které
v Turnově kdy jezdily, od "sergejů" přes "pielsticky" až k "brejlovcům".
Právě "brejlovci" byli donuceni se stáhnout do ústraní a přenechat tyto
těžké vlaky lokomotivám 742, které mají s těmito vlaky nemalé problémy.
Na snímku z 4. 5. 2002 vezou lokomotivy 750.175 a 753.305 (ex 753.153)
nedaleko zastávky Jivany "pískový" vlak do slovinského Hrastniku.
Ucelený vlak písku do Řetenic s lokomotivami
750.139 a 750.348 u zastávky Jivany dne 12. 7. 2001.

Oběh lokomotiv ř. 742 PJ Turnov:

1.den
86642 5:52 Turnov - 6:35 Hodkovice n/M, X,6
86643 6:58 Hodkovice - 7:22 Turnov, X,6
86903 7:56 Turnov - 9:15 Semily, X,6
86902 9:50 Semily - 11:33 Turnov, X,6
86665 13:22 Turnov - 14:10Libuň, X,6
66669 15:40 Libuň - 18:59 Všetaty, X,6
56678 20:30 Všetaty - 22:45 Turnov, X,6
2.den
86663 3:13 Turnov - 4:01 Libuň, X,6
96301 5:20 Libuň - 5:40 Jičín, X,6
96302 11:45 Jičín - 12:09 Libuň, X,6
96305 12:56 Libuň - 13:15 Jičín, X,6
96304 16:05 Jičín - 16:29 Libuň, X,6
96307 18:29 Libuň - 18:44 Jičín, X,6
96306 20:00 Jičín - 20:24 Libuň, X,6
86662 21:30 Libuň - 22:05 Turnov, X,6
3.den
záloha Turnov
66123 19:37 Turnov - 21:24 Nymburk
4.den
61660 8:31 Nymburk - 9:04 Ml. Boles hl.n., X
61??? 9:17 Ml.Boles. hl.n- 9:31 Ml. Boles. město, X
96844 11:08 Ml. Boles. město - 11:18 Ml. Boles. hl.n., X
70??? Ml. Boles hl. n. - Turnov, X
61656 6:09 Nymburk - 6:36 Dobrovice, 6,+
81239 8:10 Dobrovice - 8:39 Vlkava, 6
81238 9:01 Vlkava - 9:48 Ml. Boles. hl.n., 6
9502př 10.58 Ml. Boles. hl.n. - 11:44 Turnov, 6
61656 7:27 Dobrovice - 9:03 Bakov n/J, +
71480 9:12 Bakov n/J - 9:43 Turnov, +
5.den
5501př 3:43 Turnov- 4:54 Jičín, X,6
86636 5:50 Jičín - 7:35 Křinec, X,6
86637 8:10 Křinec - 10:06 Jičín, X,6
86009 10:57 Jičín - 12:17 Ostroměř, X,6
80602 13:23 Ostroměř - 14:37 Jičín, X,6
5556př 14:56 Jičín - 15:14 Libuň
66669 15:40 Libuň - 18:29 Chotětov
71444 19:02 Chotětov - 19:12 Ml. Boles. hl.n.
43044zav 19:20 Ml. Boles. hl.n. - 20:00 Turnov

© SPŽ