Výluková činnost na I. a II. tranzitním koridoru ČD v roce 2000
V jarních měsících roku 2000 je na síti Českých drah realizováno celkem 7 koridorových staveb a další 2-3 stavby
se připravují k zahájení ve druhé polovině a ke konci roku. Dochází sice k urychlení výstavby I. koridoru, avšak
již nyní je nutno vyjádřit vážné pochybnosti o ukončení výstavby v roce 2002, reálněji se jeví až rok 2003.
V současné době totiž ještě 5 staveb nemá vypracován a schválen projekt stavby (Ústí n. L. - Děčín, Kralupy n. V.
- Vraňany, Praha Bubeneč - Kralupy n. V., Přelouč - Kolín a Č. Třebová -Ústí n. O.) a u 3 staveb ještě nebyly ani
zahájeny práce na projektu stavby (Ústí n. L. - Děčín, Praha Bubeneč - Kralupy n. V., Přelouč - Kolín a Č. Třebová
- Ústí n. O.). Proto je prakticky vyloučeno, aby bylo fyzicky možné během dvou let dokončit 8 dosud nezahájených
staveb. Z čistě stavebního hlediska by sice bylo možné tyto stavby do roku 2001 ukončit, byla by
však zásadním způsobem narušena přijatelná kvalita osobní i nákladní dopravy.
Při výstavbě II. koridoru došlo
k rychlému postupu stavebních prací a to zejména na méně zatížené jižní části (Přerov - Břeclav). Momentálně jsou zde
v realizaci celkem 4 stavby a další stavba se připravuje k zahájení v polovině roku 2000.
Výstavba koridorů se
poměrně významně promítne do kvality osobní i nákladní dopravy. Provozní problémy na I. tranzitním koridoru se
očekávají při souběhu výluk Pardubice - Přelouč, Uhersko - Pardubice a Ústí nad Orlicí - Choceň (mosty). Provozní
komplikace budou umocněny od počátku GVD 2000/2001, kdy bude 7 párů vlaků EC převedeno z trati Brno - Havlíčkův Brod
- Kolín na I. koridor (Brno - Česká Třebová - Kolín). Pro úsek Česká Třebová - Kolín bylo dle výlukového nákresného
jízdního řádu (pro situaci v měsíci dubnu) vypočteno u vlaků typu R (EC, IC, R, Sp) vypočteno průměrné zpoždění
11,39 min, u vlaků typu Nex 20,63 min. V letních měsících je nutno očekávat, že hodnoty zpoždění budou daleko vyšší.
Důvodem bude intenzivnější výluková činnost, ale také zvýšení počtu vlaků osobní dopravy (již zmiňované vlaky
EC). Poměrně dobrá situace bude v úseku Břeclav - Brno, kde bude výluková činnost na stavbě Vranovice - Brno ukončena
21. 4. (zrušení žst. Rajhrad), a poté bude probíhat pouze přestavba žst. Vranovice. Negativní vliv na plnění GVD bude
mít též výluková činnost v úseku Brno Maloměřice - Blansko, kde bude probíhat dosazování stříšek pro krytí trakčního
vedení v tunelech č. 4, 7, 8/2 a 9, což nebylo součástí stavebních úprav v rámci budování koridoru.
Na II. koridoru vychází pro směr Břeclav - Přerov (počítáno k dubnu 2000) průměrné zpoždění vlaků typu R
pouze 4,93 min, u vlaků Nex 23,91 min. Horší situace je v opačném směru, kdy průměrné zpoždění vlaků Nex činí
již 63,20 min, u vlaků typu Pn 88,28 min. Zřejmě největší provozní problémy lze očekávat v úseku Hranice na Moravě
- Přerov, neboť se jedná o nejzatíženější úsek na síti ČD (podle počtu vlaků). Ve špičkových dnech tímto úsekem
projede až 260 vlaků za 24 hodin, ve dnech přepravního sedla pak 230 vlaků/24 h. Průměrné zpoždění vlaku typu R zde
činí cca 10 min. Vzhledem k souběhu výluk na I. a II. koridoru lze u vlaků osobní dopravy v relaci Ostrava - Praha
či Břeclav - Přerov - Praha očekávat zpoždění cca 20 až 25 min.
Plán modernizačních a optimalizačních výluk na síti ČD v roce 2000
I. tranzitní koridor
1. Lovosice (mimo) - Ústí nad Labem jih (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby:
I. Q roku 2001 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) obě TK v úseku
Prackovice n. L. - výhybna Chválov b) obě TK v úseku výhybna Chválov - Ústí
nad Labem jih c) rekonstrukce 3. staniční koleje v žst. Prackovice n. L.
d) v 10/2000 zrušení výhybny Chválov v úseku Prackovice n. L. - Ústí nad Labem jih.
Modernizace úseku Prackovice nad Labem - Ústí nad Labem jih si vzhledem ke konfiguraci terénu vyžaduje velké zemní
práce na těžení. Těžba bude realizována v nočních výlukách ccaod 0.30 do cca 3.00 v období 03/2000 až 08/2000 včetně
zavedení nickolejného provozu, což si mj. vyžádá posunutí dvou vlaků RoLa. Stavba bude v závěru roku kolejově
ukončena.
2. Vraňany (mimo) - Hněvice (včetně): Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby:
I. Q roku 2001 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce 2. TK
v úseku Dolní Beřkovice - Hněvice b) rekonstrukce žst. Hněvice - náročné výluky
při jízdách přes seřaďovací nádraží - rekonstrukce mostu na středním zhlaví
c) rekonstrukce obou TK v úseku Vraňany - Dolní Beřkovice V roce 1999 vlivem
neukončeného výběrového řízení stavby Pardubice - Uhersko a nutného přesunu a přerozdělení vyčleněných finančních
prostředků do ostatních staveb (Pardubice - Přelouč a Vraňany - Hněvice) došlo u této stavby ke změně náplně
- rozšíření objemu prací - roku 1999 (navíc rekonstrukce 1. TK v úseku Dolní Beřkovice - Hněvice). Tím došlo k
urychlení prací a stavba bude kolejově ukončena již v roce 2000.
3. Pardubice (mimo) - Přelouč (mimo):
Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby: listopad 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) rekonstrukce 1. TK v úseku Pardubice - výhybna Opočínek
b) rekonstrukce obou TK v úseku výhybna Opočínek - Přelouč
c) v 11/2000 zrušení výhybny Opočínek V roce 1999, vlivem neukončeného výběrového
řízení stavby Pardubice - Uhersko a nutného přesunu a přerozdělení vyčleněných finančních prostředků mj. i do této
stavby, došlo ke změně náplně - rozšíření objemu prací - roku 1999 (navíc rekonstrukce 2. TK v úseku Pardubice - výhybna
Opočínek). Stavba bude kolejově ukončena v 11/2000.
4. Uhersko (mimo) - Pardubice (mimo): Hlavní
zhotovitel: sdružení SSŽ Hradec Králové + ŽS Brno Dokončení stavby: září 2001 Obsahem stavební činnosti roku
2000 je: a) rekonstrukce obou TK v úseku Uhersko - Moravany
b) rekonstrukce obou TK v úseku Moravany - Kostěnice
c) rekonstrukce žst. Moravany d) rekonstrukce žst. Kostěnice Vlivem
neukončeného výběrového řízení stavby (odvolání účastníka řízení DS Praha k Úřadu pro hospodářskou soutěž) došlo k
posunutí termínu zahájení stavby (12/99, avšak mimo výluk). Tím dochází k celkové změně etapizace stavby. Původně se
uvažovalo o postupu směrem od Pardubic, vzhledem ke zpoždění stavby by však došlo k souběhu výluk v úseku Kostěnice
- Pardubice a Pardubice - Přelouč, což by mělo za následek kritickou provozní situaci. Proto bude modernizace úseku
Kostěnice - Pardubice probíhat až v roce 2001.
5. Ústí nad Orlicí - Choceň (mosty): Hlavní
zhotovitel: SSŽ Praha Dokončení stavby: říjen 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) zřízení (4/2000) a zrušení (9/2000) odbočky Bezpráví
b) rekonstrukce 3 větších a 2 menších mostních objektův úseku odbočka Bezpráví
- Brandýs nad Orlicí c) rekonstrukce mostního objektu v km 270,366 (na
ústeckémzáhlaví žst. Choceň) Při rekonstrukci mostu v km 270,366 (přes Tichou Orlici) bude v žst. Choceň vhodně
využito výtažné koleje č. 8a při použití přesmyku kolejí. Tak bude vždy zachován dvoukolejný provoz. Po ukončení
rekonstrukce mostu v obou kolejích bude snesen most výtažné koleje a tato kolej bude ukončena před přemostěním Tiché
Orlice. Pro zvýšení propustné výkonnosti úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí bude po dobu rekonstrukce mostů
v provozu provizorní odbočka Bezpráví.
6. Vranovice (mimo) - Brno (mimo): Hlavní zhotovitel: Dopravní
stavby Holding Prostějov a AŽD Praha Dokončení stavby: duben 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) zrušení žst. Rajhrad V jarním období 2000 bylo realizováno zrušení spojek
mezi hlavními kolejemi v žst. Rajhrad (přebudování stanice na zastávku včetně sanace spodku v prostoru spojek a
přípojů), vypnutí staničního zabezpečovacího zařízení a přepojení automatického bloku v úseku Hrušovany u Brna
- Modřice.
7. žst. Vranovice: Hlavní zhotovitel: Dopravní stavby Holding Brno a AŽD Praha
Dokončení stavby: prosinec 2000 Na této stavbě dochází k urychlení: podle původního plánu měla být rekonstrukce
žst. ukončena až v březnu 2001. Po ukončení kolejových úprav (11/2000) bude již v prosinci 2000 zapnuto definitivní
staniční zabezpečovací zařízení.
II. tranzitní koridor
8. Hodonín
(včetně) - Břeclav (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Brno Dokončení stavby: březen 2001 Obsahem stavební
činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Lužice
b) rekonstrukce obou TK v úseku Lužice - Moravská Nová Ves
c) rekonstrukce obou TK v úseku Hodonín - Lužice
d) aktivace staničního zabezpečovacího zařízení ESAv žst. Hodonín, Lužice a
Moravská Nová Ves Na této stavbě dochází k posunu aktivace ESA v žst. Moravská Nová Ves (z 03/2000 na 08/2000) a
Hodonín (z 05/2000 na 06/2000). Stavba bude kolejově ukončena v roce 2000.
9. Huštěnovice (včetně) -
Moravský Písek (mimo): Hlavní zhotovitel: IPS, závod Třinec Dokončení stavby: říjen 2000
Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Staré Město u
Uherského Hradiště b) rekonstrukce obou TK v úseku Nedakonice - Moravský Písek
V tomto roce bude nejnáročnější stavbou tohoto úseku rekonstrukce žst. Staré Město u U. H.
10. Otrokovice
(včetně) - Huštěnovice (mimo): Hlavní zhotovitel: Tchas Orlová Dokončení stavby: 2001 Obsahem stavební
činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Napajedla
b) dokončení rekonstrukce žst. Otrokovice včetně definitivního staničního ZZ
c) rekonstrukce obou TK v úseku Napajedla - Huštěnovice
11. Přerov
(mimo) - Otrokovice (mimo): Podrobnosti budou dohodnuty až po uzavření výběrového řízení na zhotovitele
stavby. Předpokládané zahájení stavby v 06/2000. Obsah stavební činnosti roku 2000 (plán):
a) rekonstrukce žst. Tlumačov b) rekonstrukce
obou TK v úseku Hulín - Tlumačov c) započetí rekonstrukce žst. Hulín
12. Hranice na Moravě (včetně) - Přerov (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Brno Dokončení stavby: únor
2003 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce předmětné části
žst. Hranice na Moravě b) rekonstrukce 2. TK v úseku Prosenice - Přerov a koleje
1S v úseku Prosenice - Dluhonice c) rekonstrukce žst. Prosenice
d) rekonstrukce obou TK v úseku Hranice na Moravě - Drahotuše
e) pokračuje rekonstrukce jezernického viaduktu
Harmonogram roku 2000 byl rozšířen o rekonstrukce žst. Hranice na Moravě. Pro akce zahajované počátkem roku 2001
bude probíhat nultá etapa (mj. zřízení provizorních odboček Osek A a Osek B).
Stavby I. koridoru připravované k zahájení v roce 2000: 1) Hrobce
- Lovosice 2) Kralupy nad Vltavou - Vraňany 3)
Přelouč - Kolín 4) Česká Třebová - Ústí nad Orlicí
Stavby I. koridoru připravované k zahájení v roce 2001:
1) Praha Bubeneč - Kralupy nad Vltavou Stavby II. koridoru připravované k zahájení
v roce 2001:
1) Studénka - Hranice na Moravě
2) Ostrava - Studénka
3) Petrovice u Karviné - Ostrava
|