INVAZE ČESKÝCH MOTOROVÝCH LOKOMOTIV DO ITÁLIE
Všem příznivcům motorové trakce v České republice je asi velmi dobře znám a také je jimi ostře sledován osud části
Otevření dopravního trhu, direktivně nařízené Evropskou unii, vedlo také soukromé dopravce v Itálií k tomu, aby se na
nově vzniklou situaci a následné přepravní možností s předstihem připravily. V posledních letech proto jednak nakupují
nebo si pronajímají nové lokomotivy (např. společnost ACT kupuje motorové lokomotivy G 2000 od firmy Vossloh nebo
společnost RTC si pro změnu pronajala od Siemens Dispolok nové čtyřsystémové elektrické lokomotivy E 189.9 RT,
odpovídající řadě 189 DB AG), jednak kupují i starší lokomotivy - jak elektrické, tak převážně motorové, a to i z
bývalého východního bloku.
Společnost ČMKS holding, a. s., prostřednictvím obchodního zástupce Inekon Group, a. s., Praha vyexportovala k dnešnímu dni (1. 6. 2005) do Itálie celkem 38 motorových lokomotiv řad D 752.5 a D 753.7, resp. DE 520. Rekonstrukci původních lokomotiv řad 750 a 753 ČD provedla dceřiná společnost ČMKS - Lokomotivy, a. s., se sídlem v České Třebové a úpravy nutné pro schválení u italského drážního úřadu CESIFER provedly soukromé dílny Leon d'Oro - Marmirolo (MN). CESIFER schvaluje vozidla pro provoz na RFI (Rette Ferrovia Italiana), což je společnost vlastnící železniční infrastrukturu v Itálii.
Rekonstrukce lokomotivy řady D 752.5 spočívá ve výměně původního vznětového dvanáctiválcového motoru typu K 12 V 230 DR za starší, ale spolehlivější řadový šestiválec K 6 S 310 DR (oba z produkce ČKD). Motory byly vyzískány z rušených motorových lokomotiv řady 770 ČD. Na lokomotivu je nově dosazena elektrodynamická brzda (EDB) s maximálním výkonem 1 720 kW, která má spádový i zastavovací režim. Nespolehlivý pístový kompresor byl nahrazen lamelovým typu Mattei C 90 s hydrostatickým pohonem. Přenos výkonu zůstal původní, tzn. stejnosměrný. Řízení lokomotivy dodala firma NES Nová Dubnica. Stanoviště strojvedoucího bylo přemístěno na levou stranu. V Itálii je dnes celkem devět těchto lokomotiv, označených D 752.501 až 509, kdy za číslem je vždy zkratka příslušného dopravce. U všech lokomotiv je také zachováno původní barevné řešení, navržené ČMKS.
V současné době je největším vlastníkem této lokomotivní řady společnost Ferrovia Adriatico Sangritana (FAS; viz Dráha
Lokomotiva D 753.509 SFM byla od května 2003 na jeden rok pronajata společnosti SFM Cargo (Strade Ferrate del Mediterraneo) se sídlem v Alessandrii na přepravu ropných produktů z rafinérie Sannazzaro de'Burgondi (AL) do přístavu v Janově, ale podle dostupných informací nebyla do pravidelného provozu nasazena a vykonala jen několik zkušebních jízd.
Řada D 753.7 má na rozdíl od řady D 752.5 dosazen nový vznětový motor typu Caterpillar 3512 B DITA a trakční alternátor 1 FC2 569-6 ze Siemensu Drásov, který nahradil původní trakční dynamo TD 802; proto byl nově dosazen také trakční usměrňovač. Přenos výkonu je tedy změněn na střídavě stejnosměrný. Ostatní technické parametry obou řad jsou uvedeny v tabulce. Tímto se také čtenářům omlouváme a uvádíme na pravou míru nepřesnost, která byla uveřejněna v Dráze č. 1/02. U lokomotiv D 753.7 byly rovněž upraveny pomocné pohony na hydrostatický pohon a naprosto změněn způsob chlazení. Lokomotivy mají na první pohled sníženou střechu, aby vyhověla předepsanému kinematickému obrysu podle vyhlášky UIC 505-1.
První lokomotivy řady D 753.7 byly dodány společnosti Huppac Italia se sídlem v Busto Arsizu. Jde o stroje D 753.701 a
Nejvíce lokomotiv této řady (celkem 18), označených řadou DE 520, vlastní nákladní divize společnosti FNM - FN Cargo a od července 2003 jimi zajišťuje na tratích RFI nákladní dopravu kontejnerových vlaků, dále jsou na území Itálie nasazovány na ucelené vlaky s kaolinem z Německa přes Domodossolu do Reggio Emilia a nově také na vlaky přepravující automobily Peugeot z Chiassa do Torrile San Polo u Parmy. Setkat se s nimi ovšem můžeme v celé severní Itálii. Poslední dvě lokomotivy pro FN Cargo - 753.726 a 727 (označení ČMKS) - byly slavnostně předány 20. dubna 2004 zástupcům Leon d'Oro a FNM Trasporti a o den později vykonaly předváděcí jízdu v úseku Česká Třebová - Skalice nad Svitavou.
Další dvě lokomotivy - D 753.001 a 002 SI, které původně nesly mj. označení DE 451 a 452 - vlastní společnost Sistemi Territoriali S. p. A. (spravuje dvě společnosti: FAM - Ferrovia Adria Mestre a FUC Ferrovia Udine - Cividale), která je od srpna 2003 nasazuje na nákladní vlaky na trati mezi Chioggie a Rovigiem a na trati do Benátek. Lokomotivy je možné také potkat na tratích RFI na trasách Ferrara - Rovigo - Padova Venezia Santa Lucia, Rovigo - Legnago - Mantova - Cremona - Acquanegra, Rovigo - Piadena - Parma nebo Venezia - Castelfranco. Společnost Sistemi Territoriali si objednala u ČMKS další tři lokomotivy.
Zatím poslední "brejlovci" pro Itálii - stroje O 753.001 a 002 RT - byli dodáni společnosti Rail Traction Company (RTC)
se sídlem v Římě (v této firmě má třiceti procentní podíl společnost Railion Deutschland AG), která jimi bude
zajišťovat dopravu na neelektrizovaných tratích kolem Brescie. Označování lokomotiv není jednoznačné, neboť kromě
původních čísel ČD mají přiděleno označení ČMKS, Leon d'Oro a konečně také RFI. Pro přehlednost přinášíme upravenou
tabulku, která byla uveřejněna v časopise Tutto Treno č. 171/2004.
Text a neoznačené foto Jiří Konečný,
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Seznam původně českých motorových lokomotiv řad 750 a 753 v Itálii:
Číslování ČMKS se od číslování Leon d'Oro odlišuje hlavně z důvodu, že dvě lokomotivy 753.718 a 719 (podle ČMKS určené
pro společnost Sistemi Territoriali) byly rekonstruovány v průběhu zakázky pro FNM. Leon d'Oro chtěla zachovat pořadí
čísel a přidělila jim proto čísla 753.728 a 729. Písmeno D před číslem označuje podle číslovacího schematu RFI
dieselovou lokomotivu.
Technické parametry rekonstruovaných lokomotiv:
*) lokomotivy D 753.701 a 702 HU nejsou EDB vybaveny
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||