Motorový vůz M 27

Motorový vůz M27.001 čeká na křižování v dopravně Lovětín.
(10. 4. 2008)
Internacionální výpomoc v Jindřichově Hradci - M 27.001 a T 48.001
(10. 4. 2008)
Lokomotivka 23. August Werke (Faur) v rumunské Bukurešti vyrobila v letech 1984 až 1986 celkem 32 motorových vozů řady MBxd2 v sérii motorových vozů s továrním označením A20DP. Jejich určení bylo pro zajištění osobní dopravy na úzkorozchodných tratích polských státních drah. V současné době (rok 2008) je v provozu na síti polských úzkorozchodek pouze 12 motorových vozů. 5 strojů bylo prodáno zahraničním dopravcům, z toho 4 vozy jsou v Česku u Jindřichohradeckých místních drah.
V roce 2005 odkoupil český dopravce JHMD dva vozy MBxd2-303 a 305 o rozchodu 1 000 mm. V roce 2006 další dva vozy MBxd2-213 a 223 pro rozchod 750 mm. Motorový vůz MBxd2-213 byl vyroben pod výrobním číslem 25 117 v roce 1985. Historie tohoto vozu začala v depu Lisewo Wąsk. (1986-1993), Nowy Dwór Gdański Wąsk. (1993-1996), Śmigiel (1996-2006). Od roku 2006 je motorový vůz MBxd2-213 v Jindřichově Hradci, ovšem pod označením M 27.001.
Pohon motorového vozu zajišťuje ležatý šestiválcový spalovací motor RÁBA-MAN D2156HM6U o výkonu 141 kW, umístěný pod podlahou vozidla. Přenos krouticího momentu zajišťuje hydromechanická převodovka 16HRS 5302-704 s trvale zařazeným hydrodynamickým měničem a třemi mechanickými stupni.
Uspořádání pojezdu motorového vozu je B´2´. Podvozky koncepčně vychází z provedení na čtyřnápravových lokomotivách Lxd2 (L45H, popř. T48.0) – jsou trubkové konstrukce tvaru písmene H, vedení dvojkolí je provedeno pomocí kývačky, sekundární stupeň vypružení je navíc tvořeno vinutými pružinami. Rovněž nápravové převodovky jsou shodného typu. Pro dosažení správného převodového poměru je mezi hydromechanickou převodovku a nápravové převodovky vložena redukční převodovka, umožňující maximální rychlost 60 km/h (MBxd2-301 až MBxd2-312 pro rozchod 1000 mm) nebo 40 km/h (MBxd2-210 až 229 pro rozchod 750 mm).
Strojvedoucí ovládá vozidlo ze stanoviště, které je umístěno v pravé části představku. Asi největší zvláštností při řízení je použití kombinovaného brzdiče ST60, kterým se ovládá jak samočinná vlaková brzda, tak přímočinná brzda motorového vozu.
Pro cestující je k dispozici 52 sedadel ve dvou oddílech. Nástup a výstup je možný vstupními skládacími dveřmi na představcích (pouze na levé straně vozidla ve směru jízdy), nebo středním nástupním prostorem. Původní dřevěná sedadla byla nahrazena čalouněnými sedadly.
Před nasazením do provozu byl kromě nezbytných oprav nahrazen původní kotel na pevná paliva teplovodním vytápěcím agregátem Eberspächer 30D. Protože v původním provedení motorový vůz MBdx2-213 dosahoval rychlosti pouze 40 km/h, byla mu vyměněna redukční převodovka za verzi používanou ve vozech určených pro rozchod 1000 mm pro maximální rychlost 60 km/h, takže může nyní dosahovat maximální rychlosti na síti Jindřichohradeckých místních drah - 50 km/h. Původní polské spřáhlo (středový nárazník s hákem a šroubovkou) bylo upraveno na spřáhlo bosenského typu. Pro snížení opotřebení dvojkolí vozidla byl nainstalován systém mazání okolků.
Poprvé byl vůz veřejnosti představen v září roku 2006 během oslav staletého výročí úzkorozchodné trati Jindřichův Hradec – Obrataň, ještě v původním nátěru a provedení. O rok později, při oslavách 110 let větve do Nové Bystřice, byl již motorový vůz představen v novém nátěru a současném provedení. Po více než 45 letech tak byl opět na úzkorozchodných tratích v okolí Jindřichova Hradce motorový vůz, ale do pravidelného provozu zasahuje M 27.001 pouze sporadicky.

Text a foto Petr Malý

Technické parametry
Délka přes spřáhla15 920 mm
Šířka2 400 mm
Výška3 300 mm
Průměr kol (hnacích i běžných)750 mm
PojezdB´2´
Maximální rychlost50 km/h
Hmotnost24,5 t
Vzdálenost otočných čepů9 000 mm
Rozvor podvozku2 400 mm
Spalovací motor
TypRÁBA-MAN D2156HM6U
Výkon141 kW
Jmenovité otáčky2100 min-1
Maximální otáčky2300 min-1
Počet válců a jejich umístění6; v řadě
Hydromechanická převodovka
Typ16HRS 5302-704
Počet převodových stupňů3
Ovládací pult strojvedoucího motorového vozu M 27.001
(19. 11. 2008)
Popis ukazatelů a ovladačů na pultu strojvedoucího od horní řady směrem dolů:
tlak oleje motoru, tlak oleje převodovky, porucha nabíjení, sdružená porucha,
přehřátí vody motoru, teplota vody motoru, teplota oleje převodovky, přehřátí
oleje motoru, nízký tlak oleje motoru, vyřazení směru, otáčky motoru, ohřev
oken, ostřikovače, stěrače, návěstní světlo horní levé, reflektor horní, návěstní
světlo horní pravé, osvětlení přístrojů, osvětlení kabiny, pískování, stop motoru,
řazení směru jízdy, reflektor levý, tlumení světel, reflektor pravý, řazení
převodovky, odvodnění, řízení+start, reostat osvětlení přístrojů, návěstní světlo
červené levé, osvětlení jízdního řádu, návěstní světlo červené pravé, tlačítko
bdělosti, houkačka.

© SPŽ