Výluková činnost na I. a II. tranzitním koridoru ČD v roce 2000
V jarních měsících roku 2000 je na síti Českých drah realizováno celkem 7 koridorových staveb a další 2-3 stavby
se připravují k zahájení ve druhé polovině a ke konci roku. Dochází sice k urychlení výstavby I. koridoru, avšak
již nyní je nutno vyjádřit vážné pochybnosti o ukončení výstavby v roce 2002, reálněji se jeví až rok 2003.
V současné době totiž ještě 5 staveb nemá vypracován a schválen projekt stavby (Ústí n. L. - Děčín, Kralupy n. V.
- Vraňany, Praha Bubeneč - Kralupy n. V., Přelouč - Kolín a Č. Třebová - Ústí n. O.) a u 3 staveb ještě nebyly ani
zahájeny práce na projektu stavby (Ústí n. L. - Děčín, Praha Bubeneč - Kralupy n. V., Přelouč - Kolín a Č. Třebová
- Ústí n. O.). Proto je prakticky vyloučeno, aby bylo fyzicky možné během dvou let dokončit 8 dosud nezahájených
staveb během dvou let. Z čistě stavebního hlediska by sice bylo možné tyto stavby do roku 2001 ukončit, byla by
však zásadním způsobem narušena přijatelná kvalita osobní i nákladní dopravy.
Při výstavbě II. koridoru došlo
k rychlému postupu stavebních prací a to zejména na méně zatížené jižní části (Přerov - Břeclav). Momentálně jsou zde
v realizaci celkem 4 stavby a další stavba se připravuje k zahájení v polovině roku 2000.
Výstavba koridorů se
poměrně významně promítne do kvality osobní i nákladní dopravy. Provozní problémy na I. tranzitním koridoru se
očekávají při souběhu výluk Pardubice - Přelouč, Uhersko - Pardubice a Ústí nad Orlicí - Choceň (mosty). Provozní
komplikace budou umocněny od počátku GVD 2000/2001, kdy bude 7 párů vlaků EC převedeno z trati Brno - Havlíčkův Brod
- Kolín na I. koridor (Brno - Česká Třebová - Kolín). Pro úsek Česká Třebová - Kolín bylo dle výlukového nákresného
jízdního řádu (pro situaci v měsíci dubnu) vypočteno u vlaků typu R (EC, IC, R, Sp) vypočteno průměrné zpoždění
11,39 min, u vlaků typu Nex 20,63 min. V letních měsících je nutno očekávat, že hodnoty zpoždění budou daleko vyšší
a to zejména z důvodu intenzivnější výlukové činnosti, ale i zvýšením počtu vlaků osobní dopravy (již zmiňované vlaky
EC). Poměrně dobrá situace bude v úseku Břeclav - Brno, kde bude výluková činnost na stavbě Vranovice - Brno ukončena
21. 4. (zrušení žst. Rajhrad) a poté bude probíhat pouze přestavba žst. Vranovice. Negativní vliv na plnění GVD bude
mít též výluková činnost v úseku Brno Maloměřice - Blansko, kde bude probíhat dosazování stříšek pro krytí trakčního
vedení v tunelech č. 4, 7, 8/2a 9, což nebylo součástí stavebních úprav v rámci budování koridoru.
Na II. koridoru vychází pro směr Břeclav - Přerov (počítáno k dubnu 2000) průměrné zpoždění vlaků typu R
pouze 4,93 min, u vlaků Nex 23,91 min. Horší situace je v opačném směru, kdy průměrné zpoždění vlaků Nex činí
již 63,20 min, u vlaků typu Pn 88,28 min. Zřejmě největší provozní problémy lze očekávat v úseku Hranice na Moravě
- Přerov, neboť se jedná o nejzatíženější úsek na síti ČD (podle počtu vlaků). Ve špičkových dnech tímto úsekem
projede až 260 vlaků za 24 hodin, ve dnech přepravního sedla pak 230 vlaků/24 h. Průměrné zpoždění vlaku typu R zde
činí cca 10 min. Vzhledem k souběhu výluk na I. a II. koridoru lze u vlaků osobní dopravy v relaci Ostrava - Praha
či Břeclav - Přerov - Praha očekávat zpoždění cca 20 až 25 min.
Plán modernizačních a optimalizačních výluk na síti ČD v roce 2000
I. tranzitní koridor
1. Lovosice (mimo) - Ústí nad Labem jih (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby:
I. Q roku 2001 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) obě TK v úseku
Prackovice n. L. - výhybna Chválov b) obě TK v úseku výhybna Chválov - Ústí
nad Labem jih c) rekonstrukce 3. staniční koleje v žst. Prackovice n. L.
d) v 10/2000 zrušení výhybny Chválov v úseku Prackovice n. L. - Ústí nad Labem jih.
Modernizace úseku Prackovice nad Labem - Ústí nad Labem jih si vzhledem ke konfiguraciterénu vyžaduje velké zemní
práce na těžení. Těžba bude realizována v nočních výlukách cca od 0.30 do cca 3.00 v období 03/2000 až 08/2000 včetně
zavedení nickolejného provozu, cožsi mj. vyžádá posunutí dvou vlaků RoLa. Stavba bude v závěru roku kolejově
ukončena.
2. Vraňany (mimo) - Hněvice (včetně): Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby:
I. Q roku 2001 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce 2. TK
v úseku Dolní Beřkovice - Hněvice b) rekonstrukce žst. Hněvice - náročné výluky
při jízdách přes seřaďovací nádraží - rekonstrukce mostu na středním zhlaví
c) rekonstrukce obou TK v úseku Vraňany - Dolní Beřkovice V roce 1999 vlivem
neukončeného výběrového řízení stavby Pardubice - Uhersko a nutnéhopřesunu a přerozdělení vyčleněných finančních
prostředků do ostatních staveb (Pardubice - Přelouč a Vraňany - Hněvice) došlo u této stavby ke změně náplně
- rozšíření objemu prací - roku 1999 (navíc rekonstrukce 1. TK v úseku Dolní Beřkovice - Hněvice). Tím došlo k
urychlení prací a stavba bude kolejově ukončena již v roce 2000.
3. Pardubice (mimo) - Přelouč (mimo):
Hlavní zhotovitel: ŽS Praha Dokončení stavby: listopad 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) rekonstrukce 1. TK v úseku Pardubice - výhybna Opočínek
b) rekonstrukce obou TK v úseku výhybna Opočínek - Přelouč
c) v 11/2000 zrušení výhybny Opočínek V roce 1999, vlivem neukončeného výběrového
řízení stavby Pardubice - Uhersko a nutného přesunu a přerozdělení vyčleněných finančních prostředků mj. i do této
stavby, došlo ke změně náplně - rozšíření objemu prací - roku 1999 (navíc rekonstrukce 2. TK v úseku Pardubice - výhybna
Opočínek). Stavba bude kolejově ukončena v 11/2000.
4. Uhersko (mimo) - Pardubice (mimo): Hlavní
zhotovitel: sdružení SSŽ Hradec Králové + ŽS Brno Dokončení stavby: září 2001 Obsahem stavební činnosti roku
2000 je: a) rekonstrukce obou TK v úseku Uhersko - Moravany
b) rekonstrukce obou TK v úseku Moravany - Kostěnice
c) rekonstrukce žst. Moravany d) rekonstrukce žst. Kostěnice Vlivem
neukončeného výběrového řízení stavby (odvolání účastníka řízení DS Praha k Úřadu pro hospodářskou soutěž) došlo k
posunutí termínu zahájení stavby (12/99, avšak mimo výluk). Tím dochází k celkové změně etapizace stavby. Původně se
uvažovalo o postupu směrem od Pardubic, vzhledem ke zpoždění stavby by však došlo k souběhu výluk v úseku Kostěnice
- Pardubice a Pardubice - Přelouč, což by mělo za následek kritickou provozní situaci. Proto bude modernizace úseku
Kostěnice - Pardubice probíhat až v roce 2001.
5. Ústí nad Orlicí - Choceň (mosty): Hlavní
zhotovitel: SSŽ Praha Dokončení stavby: říjen 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) zřízení (4/2000) a zrušení (9/2000) odbočky Bezpráví
b) rekonstrukce 3 větších a 2 menších mostních objektů v úseku odbočka Bezpráví
- Brandýs nad Orlicí c) rekonstrukce mostního objektu v km 270,366 (na
ústeckém záhlaví žst. Choceň) Při rekonstrukci mostu v km 270,366 (přes Tichou Orlici) bude v žst. Choceň vhodně
využito výtažné koleje č. 8a při použití přesmyku kolejí. Tak bude vždy zachován dvoukolejný provoz. Po ukončení
rekonstrukce mostu v obou kolejích bude snesen most výtažné koleje a tato kolej bude ukončena před přemostěním Tiché
Orlice. Pro zvýšení propustné výkonnosti úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí bude po dobu rekonstrukce mostů
v provozu provizorní odbočka Bezpráví.
6. Vranovice (mimo) - Brno (mimo): Hlavní zhotovitel: Dopravní
stavby Holding Prostějov a AŽD Praha Dokončení stavby: duben 2000 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je:
a) zrušení žst. Rajhrad V jarním období 2000 bylo realizováno zrušení spojek
mezi hlavními kolejemi v žst. Rajhrad (přebudování stanice na zastávku včetně sanace spodku v prostoru spojek a
přípojů), vypnutí staničního zabezpečovacího zařízení a přepojení automatického bloku v úseku Hrušovany u Brna
- Modřice.
7. žst. Vranovice: Hlavní zhotovitel: Dopravní stavby Holding Brno a AŽD Praha
Dokončení stavby: prosinec 2000 Na této stavbě dochází k urychlení: podle původního plánu měla být rekonstrukce
žst. ukončena až v březnu 2001. Po ukončení kolejových úprav (11/2000) bude již v prosinci 2000 zapnuto definitivní
staniční zabezpečovací zařízení.
II. tranzitní koridor
8. Hodonín
(včetně) - Břeclav (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Brno Dokončení stavby: březen 2001 Obsahem stavební
činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Lužice
b) rekonstrukce obou TK v úseku Lužice - Moravská Nová Ves
c) rekonstrukce obou TK v úseku Hodonín - Lužice
d) aktivace staničního zabezpečovacího zařízení ESA v žst. Hodonín, Lužice a
Moravská Nová Ves Na této stavbě dochází k posunu aktivace ESA v žst. Moravská Nová Ves (z 03/2000 na 08/2000) a
Hodonín (z 05/2000 na 06/2000). Stavba bude kolejově ukončena v roce 2000.
9. Huštěnovice (včetně) -
Moravský Písek (mimo): Hlavní zhotovitel: IPS, závod Třinec Dokončení stavby: říjen 2000
Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Staré Město u
Uherského Hradiště b) rekonstrukce obou TK v úseku Nedakonice - Moravský Písek
V tomto roce bude nejnáročnější stavbou tohoto úseku rekonstrukce žst. Staré Městou U. H.
10. Otrokovice
(včetně) - Huštěnovice (mimo): Hlavní zhotovitel: Tchas Orlová Dokončení stavby: 2001 Obsahem stavební
činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce žst. Napajedla
b) dokončení rekonstrukce žst. Otrokovice včetně definitivního staničního ZZ
c) rekonstrukce obou TK v úseku Napajedla - Huštěnovice
11. Přerov
(mimo) - Otrokovice (mimo): Podrobnosti budou dohodnuty až po uzavření výběrového řízení na zhotovitele
stavby. Předpokládané zahájení stavby v 06/2000. Obsah stavební činnosti roku 2000 (plán):
a) rekonstrukce žst. Tlumačov b) rekonstrukce
obou TK v úseku Hulín - Tlumačov c) započetí rekonstrukce žst. Hulín
12. Hranice na Moravě (včetně) - Přerov (mimo): Hlavní zhotovitel: ŽS Brno Dokončení stavby: únor
2003 Obsahem stavební činnosti roku 2000 je: a) rekonstrukce předmětné části
žst. Hranice na Moravě b) rekonstrukce 2. TK v úseku Prosenice - Přerov a koleje
1S v úseku Prosenice - Dluhonice c) rekonstrukce žst. Prosenice
d) rekonstrukce obou TK v úseku Hranice na Moravě - Drahotuše
e) pokračuje rekonstrukce jezernického viaduktu
Harmonogram roku 2000 byl rozšířen o rekonstrukci žst. Hranice na Moravě. Pro akce zahajované počátkem roku 2001
bude probíhat nultá etapa (mj. zřízení provizorních odboček Osek A a Osek B).
Stavby I. koridoru připravované k zahájení v roce 2000: 1) Hrobce
- Lovosice 2) Kralupy nad Vltavou - Vraňany 3)
Přelouč - Kolín 4) Česká Třebová - Ústí nad Orlicí
Stavby I. koridoru připravované k zahájení v roce 2001:
1) Praha Bubeneč - Kralupy nad Vltavou Stavby II. koridoru připravované k zahájení
v roce 2001:
1) Studénka - Hranice na Moravě
2) Ostrava - Studénka
3) Petrovice u Karviné - Ostrava
|