Výluková činnost na ČD v roce 1998 |
1. Přehled výluk za účelem komplexní modernizace a optimalizace
I. železniční tranzitní koridor
a) Děčín hl.n. - Děčín st. hr. DB
Jedná se o pokračování modernizace traťového úseku, zahájené v 10/96. V
září 1998 bude zrušena výhybna Čertova Voda a budou následovat dokončovací
práce. Aktivace traťového a staničního ZZ bude ukončena v 10/98.
b) Lovosice - Ústí n. L. jih
Předpokládá se zahájení stavby modernizací 2. TK Lovosice - Prackovice n. L.
v 10/98. Porovnáním propustnosti výlukového GVD s potřebnou propustností bylo
zjištěno, že denně bude nutno odklonit 30-35 vlaků. Tranzitní nákladní vlaky
a ostatní vhodná zátěž bude vedena odklonem po rameni Kolín - Všetaty - Ústí
n. L. Vzhledem k tomu, že přilehlé traťové úseky nejsou vystaveny vlivům
modernizační výlukové činnosti, neočekávají se v r. 1998 na této stavbě žádné
podstatné provozní problémy.
c) Poříčany - Kolín
Modernizace obou traťových kolejí v úseku Kolín - Velim by mělo být ukončeno
zprovozněním 1. TK 12.6.98. Zahájení modernizace ŽST Pečky je podmíněno
zprovozněním silničního nadjezdu. Ukončení stavby se předpokládá v roce 1999.
Výluková činnost v tomto traťovém úseku byla v GVD zohledněna snížením počtu
osobních vlaků ve vyloučeném úseku a odtížením trati od nákladní dopravy,
která je vedena odklonem z Kolína přes Nymburk a Lysou n. Labem do Prahy,
případně z Nymburka do Poříčan. V úseku je vedeno cca 180 vlaků/den a z
důvodu omezené propustnosti je nutno odklonit denně cca 30-35 vlaků.
d) Přelouč
Výluky zde končí 21.8.98 vybudováním 104. staniční koleje, dále bude probíhat
přezkušování a aktivace zabezpečovacího zařízení.
e) Pardubice - Uhersko
Předpokládá se zahájení stavby denními výlukami (6-8 hod.) pro rekonstrukci
trakčního vedení v úseku Pardubice - Kostěnice v termínu 10/98. Tyto výluky
podstatně neovlivní provozní situaci.
Stavba bude plně rozvinutá do
nepřetržitých výluk až v r. 1999, tyto výluky si již vynutí větší rozsah
odklonů, protože z finančních důvodů bylo upuštěno od původně projektované
výhybny v úseku Pardubice - Kostěnice (při jednokolejném provozu v úseku 10,4
km dlouhém nebude provezeno cca 35 vlaků/den).
f) Česká Třebová - Skalice nad Svitavou
Stavební činnost zahájená v 7/96 je rozložena do konce roku s tím, že v
úseku Březová n. Svitavou - Svitavy pokračuje do 15.9.98 (respektive do 30.9.
pro práci na aktivaci automatického bloku a přejezdových ZZ) zastavení
provozu. Do optimalizace byl dodatečně zařazen most "U labutě" v úseku
Skalice n. Svitavou - Letovice, jehož rekonstrukce si navíc
vyžadá nepřetržitou výluku 2. TK v termínu 1.8. - 30.9.98. Termín ukončení
stavby není ohrožen.
g) Skalice nad Svitavou - Brno
Kolejové stavby byly ukončeny již v roce 1997, letos probíhají práce na
instalaci a aktivaci staničního a traťového ZZ (termín ukončení 30.6.98) a
elektrizaci (31.12.98). Celý úsek z České Třebové do Brna bude sjízdný od
1.10.98 pro vlaky s nezávislou trakcí.
h) Brno - Vranovice
Vlivem projektové nepřipravenosti a finančního nezajištění v r. 1996 a 1997
došlo u této stavby k dvouletému skluzu, který vyústil v r. 1998 v provozně
neúměrné koncentraci požadavků na výluky. Původně plánovaný rozsah a objem
stavební činnosti navíc přesahuje kapacitní možnosti monopolních zhotovitelů
(EŽ Praha, AŽD Praha) a finanční možnosti investora.
Obsahem stavební činnosti v r. 1998 je modernizace ŽST Modřice (s nutností
nepřetržitých výluk do Brna-Horních Heršpic a do Rajhradu při vypnutí
staničního RZZ do 15.3.99), modernizace obou TK Rajhrad - Hrušovany u Brna a
zahájení modernizace ŽST Hrušovany u Brna v posledním čtvrtletí (avšak za
podmínky zapnutí definitivního staničního ZZ v Modřicích).
Vzhledem ke kumulaci výluk na poměrně krátkém rameni Břeclav - Modřice
bude výrazně narušena plynulost i pravidelnost dopravy a ČD tak nedostojí
závazkům v mezinárodní tranzitní dopravě a výrazně poškodí i dopravu
vnitrostátní s celosíťovým dopadem. Proto byly dodatečně akceptovány požadavky
na ústřední obsluhu nejdůležitějších výhybek v ŽST Modřice a ŽST Hrušovany u
Brna, které by vliv výluk alespoň částečně eliminovaly a zvýšily propustnost
stanic. Zvýšení propustnosti jednokolejného GVD bude zabezpečováno svazkováním
vlaků a vedením Lv vlaků na přípřeži vhodných nákladních vlaků. Vzhledem ke
snížené propustnosti ŽST Modřice je nutno očekávat narušení GVD vlaků osobní
dopravy, především v ranní a odpolední špičce.
i) Vranovice - Břeclav
Ve snaze dokončit kolejové výluky v r. 1998 dochází také u této stavby ke
koncentraci požadavků na výluky. Předmětem stavební činnosti v tomto roce je
dokončení modernizace ŽST Podivín (zapnutí definitivního staničního ZZ k
30.7.1998), dokončení modernizace úseku Šakvice - Zaječí (modernizace 2.TK),
modernizace obou TK v traťovém úseku Vranovice - Šakvice, modernizace ŽST
Šakvice (vypnutí staničního RZZ od 8.8.98 a zapojení do definitivního
staničního ZZ k 31.5.99) a v případě finančního pokrytí také modernizace ŽST
Zaječí (vypnutí RZZ od 1.8.98 do 31.3.99).
Nadále bude jednáno s AŽD Praha o zkrácení doby vypnutí staničního RZZ s
nutností používání přechodného způsobu zabezpečení "na klíče" se všemi z
toho plynoucími negativy (propustnost, počet provozních pracovníků, náklady na
trakční energii, možnost ohrožení bezpečnosti).
II. železniční tranzitní koridor
a) Břeclav - Hodonín
Předmětem harmonogramu roku 1998 jsou tyto akce: modernizace liché skupiny v
ŽST Hrušky a modernizace sudé skupiny v ŽST Hodonín se zahájením od 1.11.98
(po ukončení stavby podjezdu "Velkomoravská"). S ohledem na plánovanou kumulaci
výluk byl do podmínek výběrového řízení uplatněn požadavek na řešení způsobu
provizorního staničního ZZ pomocí elektromotorických přestavníků u vybraných
výhybek.
b) Hodonín - Moravský Písek
Harmonogram roku 1998 předpokládá dokončení modernizace úseku Hodonín -
Rohatec (modernizace 1. TK), modernizace ŽST Rohatec (rekonstrukce obou
staničních skupin, zapnutí definitivního staničního ZZ do 07/99),
modernizace ŽST Moravský Písek (rekonstrukce obou staničních skupin, zapnutí
definitivního staničního ZZ do 05/99) a modernizace obou TK v úseku Bzenec
přívoz - Moravský Písek.
Výluková propustnost úseku Hodonín - Rohatec činí 111 vlaků/den při stupni
obsazení 0,81. Dle GVD je v tomto úseku vedeno 131 vlaků/den, z toho 5 Lv.
Neprovezená zátěž relací Ostrava - Brno Maloměřice a Horní Dvořiště - Brno
Maloměřice - Prostřední Suchá bude odkláněna přes Kyjov. Zvýšení propustné
výkonnosti bude dosaženo také jízdou Lv vlaků na přípřeži vhodných nákladních
vlaků a změnou polohy vlaků do doby s přebytkem propustnosti. Vzhledem ke
kumulaci výluk je nutno zabezpečit trasy pro nákladní dopravu s tím, že
vybrané osobní vlaky budou nahrazeny autobusy. Obdobná opatření budou aplikována
pro výluku traťového úseku Bzenec přívoz - Moravský Písek.
c) Huštěnovice - Otrokovice
Předpokládá se zahájení stavby v 11/98 dennímí výlukami na stavbu stožárů
trakčního vedení v úseku Napajedla - Otrokovice a v ŽST Otrokovice, které si
nevyžádají žádná zvláštní provozní opatření.
2. Přehled ostatních provozně důležitých výlukových akcí
- Předelektrizační kolejové úpravy na rameni České Budějovice - Horní
Dvořiště s potřebou nepřetržitých výluk v celkovém rozsahu 57 dní, plánováno celkem
5 etap, z toho dvě etapy (srpen a září) v souběhu s výlukami ÖBB.
- Rekonstrukce automatického bloku v úseku Cheb - Plzeň od března do
října, požadavky na kolejové nepřetržité výluky v tomto úseku byly
koncentrovány do dvou 5-tidenních a dvou denních výluk.
- Rekonstrukce mostu v km 261,607 v úseku Ústí n. Orlicí - Brandýs n.
Orlicí, kdy vzhledem k neprovezení 40-60 vlaků/den přes vyloučený úsek a uzavření
odklonové tratě Česká Třebová - Brno byla do podmínek výběrového řízení
uplatněna podmínka maximální doby trvání výluky 14-21 dní nepřetržitě pro každou
kolej. Tato výluka velmi nepříznivě ovlivní tah zátěže na ose východ - západ
a provozně rozdělí síť ČD.
- Čadca ŽSR - Mosty u Jablunkova (oprava tunelu dlouhodobé nepřetržité
výluky traťových kolejí).
- Výstavba podchodu v Poděbradech na odklonové trati pro I. koridor v
úseku Poříčany - Kolín.
- Dokončení rekonstrukce ŽST Lysá n. Labem, včetně staničního RZZ.
- Oprava mostů po loňských povodních: Uhersko - Zámrsk (zvýšení rychlosti
na 160 km/h), Zábřeh na Moravě - Třebovice v Čechách, Polom - Suchdol n.
Odrou, Štěpánov - Olomouc hl.n. atd.
- Praha hl.n. - Výh Vítkov: oprava mostu v km 1,220 (skluz z roku 1997),
která vyžaduje 22-denní nepřetržitou výluku.
- Dlouhodobá výluka 2. TK v úseku Výh Vyšehrad - Praha Smíchov za účelem
rekonstrukce mostu "Výtoň".
- Rekonstrukce výhybek a vybraných kolejí v ŽST Břeclav.
3. Shrnutí
a) Vzhledem ke snaze o vyrovnání skluzu z let 1996-97 a o zkrácení
výstavby segmentu Břeclav - Vranovice na I. tranzitním koridoru došlo
k extrémní provozní kumulací požadavků na výluky, což se projeví ve zhoršení
plnění GVD vlaků osobní dopravy (u vlaků kategorie EC a IC se předpokládá
zpoždění 15-20 minut) a v omezení tranzitní nákladní dopravy, kterou nelze
z důvodu souběhu stavebních činností na odklonovém ramení Břeclav - Přerov, v
požadovaném rozsahu odklonit.
b) Vlivem postupu při přípravě a projednávání projektové dokumentace a
problémů s přípravou a vlastní realizací staveb, dochází také v roce 1998 k
situaci, že v úseku Děčín - Praha - Česká Třebová nebude plně rozvinutá žádná
nová stavba. Důsledky tohot trendu, který pokračuje již od roku 1996 se velmi
negativně projeví již v letech 1999-2000, kdy lze očekávat provozně
nepříznivý souběh prací na tomto rameni. Pro vyrovnání skluzu a splnění termínu
pro ukončení modernizace I. tranzitního koridoru navrhuje investor provozně
neuskutečnitelné souběhy prací, a proto je možno již dnes konstatovat, že i
při dostatečném pokrytí staveb finančními prostředky a stavebními kapacitami
se komplexní dokončení modernizace I. tranzitního koridoru stává z provozního
hlediska pouze teoretickou záležitostí. Z výše uvedených důvodů také nedojde v
nejbližší době k využití optimalizačních parametrů traťového segmentu Brno -
Česká Třebová pro mezinárodní rychlíkovou dopravu, protože modernizační činnost
v úseku Kolín - Česká Třebová v letech 1999 až 2001 by si vyžádala dlouhodobé
odklony přes Havlíčkův Brod s nutností tyto vlaky v pravidelné trase
nahrazovat.
c) Provozně nepříznivou situaci znásobuje souběh modernizačních prací v
traťovém úseku Břeclav - Brno a Břeclav - Přerov s pokračujícími
předelektrizačními úpravami na rameni České Budějovice - Horní Dvořiště
(vedení odklonové vozby uhelných vlaků do Linze, zatížení ramene Brno -
Břeclav odkláněnou rychlíkovou dopravou atd.).
d) Provozně nevhodná kumulace plánovaných akcí na odklonové trati Kolín
- Nymburk (podchod v Poděbradech) v době modernizace segmentu Kolín -
Poříčany si vyžádala regulaci požadavků a došlo k úpravě technologie
výstavby podchodu, kdy dojde pomocí mostních provizorií k zabezpečení sjízdnosti
ŽST Poděbrady oběma směry.
e) Vzhledem ke kumulaci požadavků na výluky na jednokolejném rameni
České Budějovice - Morava a z ní vyplývající nežádoucí dvojí i trojí přestupy
u některých dálkových rychlíků (především R 662 a 663) byla přijata varianta
vedení těchto vlaků v úseku Brno - Jihlava pravidelně dle GVD odklonem přes
Havlíčkův Brod.
|