Společnost Cisalpino, společný podnik švýcarské SBB-CFF-FFS (SBB) a italské Trenitalie (TI) čeká s počátkem nového grafikonu ukončení činnosti. Od 13. prosince 2009 převezmou zmiňované státní dráhy mezinárodní dopravu mezi Itálií a Švýcarskem opět do vlastních rukou. 40 pracovníků firmy Cisalpino bude převedeno pod SBB a TI. Rozděleny budou také starší elektrické jednotky ETR 470 (5 ks k TI, 4 ks k SBB) a nové ETR 610 (po 7 ks k oběma společnostem), které byly přes opakované technické problémy (viz
ETR 610 – běžný provoz v nedohlednu) nakonec nasazeny do provozu, ale pouze v relaci Genève – Milano. Na trasu Basel – Milano zatím nesmí, neboť švýcarských drážní úřad BAV nepovolil jejich provoz v tunelu Lötschberg.
Převedení spojů Cisalpino přímo pod mateřské společnosti je sledováno především zlepšení kvality spojení Švýcarska a Itálie, neboť v současnosti mají vlaky Cisalpino častá zpoždění, nízká je také kultura cestování (např. často nefungující klimatizace nebo WC). Otázkou však zůstává, nakolik bude provoz v roce 2010 spolehlivější, když soupravy zůstanou stejné. Cílem přitom je, aby se kvalita spojení do Itálie vyrovnala nabídce do ostatních sousedů Švýcarska, kde se lze vedle komfortních klasických souprav setkat se spolehlivými elektrickými jednotkami ICE 401 a ICE-T 410 v případě Německa a TGV POS v případě Francie, nově pak budou do Zürichu zajíždět rakouské soupravy Railjet.
Na snímku pořízeném 26. září 2009 je zachycena souprava ETR 470 005 jako vlak Cisalpino 15 Zürich HB – Milano Centrale ve své výchozí stanici.
Text a foto Matthias Haag
|