V prosinci 2009 byly elektrické jednotky ETR 470 a ETR 610 firmy Cisalpino rozděleny mezi dopravce SBB-CFF-FFS a Trenitalia (viz
Ukončení činnosti firmy Cisalpino), které je dále provozují. Ze souprav také byly odstraněny nápisy „Cisalpino“ s charakteristickým modrým obloučkem. Soupravy zatím zůstaly v původním stříbrném nátěru, pouze byla dosazena loga nových provzovatelů. Připravuje se však již změna vzhledu jednotek podle stylu společností SBB-CFF-FFS a Trenitalia.
V souladu s všeobecným očekáváním se však změna provozovatelů neprojevila zlepšením spolehlivostí spojů s jednotkami ETR 470 a ETR 610. Relativně dobře si vedou jednotky ETR 610 nasazené na rameni Basel/Genève – Milano, kde zpoždění menší než 10 dosáhne průměrně 92 % spojů směrem do Itálie, ale jen 76 % v opačném směru. Na rameni Zürich – Milano je pak spolehlivost 91 % ve směru do Itálie a 67 % v opačném směru. Důvodem zpoždění přitom nejsou jen technické problémy elektrických jednotek, ale také hustý provoz v uzlu Milano.
Nepřestávají také stížnosti cestujících na údržbu souprav. Nejkřiklavějším případem byla jízda vlaku EC 22 Milano Centrale – Zurich HB 2. ledna 2010, kde v celé soupravě fungovalo pouze jediné z 10 WC. Proto musel vlak prodloužit pobyt v Bellinzoně o 15 minut, aby si cestující mohli ulehčit na staničním WC. I na základě těchto zkušeností plánuje SBB-CFF-FFS převzetí údržby souprav, která se nyní provádí především v Itálii.
35 minut zpožděný vlak EC 39 Genève – Milano Centrale tvořený jednotkou ETR 610 004 je zdokumentován 26. února 2010 ve stanici Brig.
Text a foto Matthias Haag
|