Provoz lokomotiv řady 240 ČD v GVD 2001/2002
|
240.011-7 v čele Os 8302 do Jihlavy, ještě s vozy Bh, u Kardašovy Řečice. (foto Petr Šimoník, 26.8.2000) |
Lokomotivy ČD řady 240 jsou v současné době všechny deponovány v DKV České Budějovice. Poslední lokomotivy této řady sem přišly v roce 1991 z tehdejšího LD Cheb a jednalo se o stroje inventárních čísel 006, 021, 060, 063, 064, 065, 086, 106, 108 a 110. Tím byl doplněn stav na 35 lokomotiv. Po zrušení tří "laminátek" (006, 052, 110) během posledních deseti let se počet ustálil na současných 32 strojů. V letošním GVD 2001/02 zde DKV České Budějovice nasazuje 22 lokomotiv v šesti turnusových skupinách, zbylých 10 je vedeno letmo. Řada 240 se objevuje na vozebních ramenech České Budějovice - Plzeň (- Karlovy Vary), Č. Budějovice - Horní Dvořiště, Č. Budějovice - Veselí nad Lužnicí - Tábor a Veselí nad Lužnicí - Jihlava - Havlíčkův Brod.
TS 207 je čtyřdenní, turnusově jsou zde nasazeny stoje 026, 086, 106, 107. Personálně je obsazují strojvedoucí z PJ Veselí nad Lužnicí, na provozní ošetření však zajíždějí do Českých Budějovic. Hlavní náplní této skupiny je vozba osobních vlaků na trati Veselí nad Lužnicí - Jihlava, které jsou tvořeny od počátku letošního roku soupravami vozů Bmo+BDs. Dále zajíždějí na jednom páru osobních vlaků z Jihlavy do Havlíčkova Brodu, z Veselí nad Lužnicí do Tábora a po dvou párech do Českých Budějovic. V letním období vozí ještě v neděli sezónní R 1561 z Českých Budějovic do Havlíčkova Brodu. Celkově nedošlo k žádným zásadním změnám v této TS oproti loňskému grafikonu. Přestaly vozit jen noční pár Pn vlaků do Tábora a Os 8303 na trati 225 vozí jen v neděli. V ostatní dny se v čele zmíněného Os vlaku objevuje lokomotiva 230.076 z jednodenní TS 206.
TS 208 je obsazena 6 stroji čísel 021, 045, 060, 066, 108, 109. Lokomotivy této TS jezdí hlavně na trati do Plzně, a to jak na Pn vlacích, tak i na jednom NEx 50702 a Os 8001. S novým grafikonem přestaly vozit pár nákladních vlaků Pn 68402 (Č.Budějovice seř. n. - Brno Maloměřice) / Sn 44035 (Nymburk seř. n. - Summerau) do Havlíčkova Brodu. Druhý zmíněný vlak byl přetrasován přes Prahu. Místo toho zajíždějí do Havlíčkova Brodu na Os 8306/Os 14856 a zpět do Českých Budějovic se vracejí na Os 14851/R 660.
Pokles přepravy písku z Nové Vsi nad Lužnicí do Plzně způsobil, že tato TS již nevozí dříve skoro pravidelný ucelený vlak s touto surovinou, neboť je zaváděn jen podle potřeby. Novinkou je zajíždění lokomotiv této skupiny do Horního Dvořiště v čele dvou párů vlaků, z toho se jedná o jeden fotitelný pár R 474/R 473.
Do TS 217 a 218 se vystavuje celkem 5 párů lokomotiv 240 spojených na vícenásobné řízení, které dopravují většinu nákladních vlaků na nově elektrizované trati z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Oběhy jsou pouze informativní z důvodu nepravidelnosti jízdy jednotlivých nákladních vlaků. Nasazování se zde děje operativně. Nejčastěji lze spatřit následující "laminátky" (spojené na dvojčlenné řízení): 008, 010, 014, 025, 044, 049, 050, 055, 057, 062, 063, 065. Lze očekávat, že zbylé stroje budou v brzké době také připraveny na provoz na dvojčlenné řízení. S ostatními lokomotivami se lze setkat např. ve směnném nasazení zaskakující za řadu 230 s nákladními vlaky do Jihlavy nebo do
|
 240.021-6 na vlaku Sn 44035 stoupá z Horní Cerekve k Jihlávce, nejvýše položené stanici na trati (foto Jakub Šimoník, 19.9.2000). |
Nového Sedla u Lokte či Karlových Varů. Taktéž letmo vedené lokomotivy 240 se objevují na výkonech budějovických
"plecháčů".
V TS 214 je nasazena "laminátka" 240.007 zajišťující postrkovou službu nákladních vlaků z Dynína do Chotýčan. Tato lokomotiva jako jediná své řady byla zhruba před pěti lety vybavena zařízením na automatické odvěšování. Mechanismus tvoří dva vzduchové válce, které ovládají táhlo upevněné k háku. Vyvěšení lokomotivy od vlaku se děje na zhlaví při vjezdu do žst. Chotýčany.
V TS 215 jezdí 240.094 a je též určená na postrky nákladních vlaků, tato však mezi Jindřichovým Hradcem a Doňovem.
Samozřejmě nejsou vyloučeny záměny a záskoky. V současné době (červenec 2001) jsou "laminátky" 240.047 a 064 na velké opravě v ŽOS Nymburk. Stroj 240.106 se podrobuje vyvazovací opravě v domovském DKV, místo ní tak jezdí 240.011.
Budějovické "laminátky" řady 240 lze v provozu spatřit v pěti barevných provedeních. Stroje čísel 008, 010, 023, 026, 045, 048, 049, 063, 065, 107, 139 jsou opatřeny starým nátěrem se žlutým proužkem na čele. Další skupinou jsou lokomotivy čísel 044 ,055, 057, 062 v unifikovaném nátěru s 60 cm širokým žlutým pruhem. V původním nátěru jezdí stroje čísel 007, 011, 021, 025, 050, 066, 086, 094, 106, 108. Tzv. novým unifikovaným nátěrem se slonovou kostí byli natřena lokomotiva číslo 053, ke které přibudou v blízké době stroje 047 a 063. Atypické barvy má stroj č. 014: starý nátěr s 30 cm širokým žlutým pruhem kolem celé sříně. Dalším nestandartním nátěrem je opatřen stroj č. 035 - nátěr je tvořen kombinací červené se žlutým a šedým pruhem. Číslo 060 je také v původním nátěru, ale čela má červená se žlutými proužky a konečně stroj č. 109 je unifikovaný se žlutým pruhem širokým pouze 30 cm.
|
Seznam lokomotiv řady 240 ČD v DKV České Budějovice:
007, 008, 010, 011, 014, 021, 023, 025, 026, 035, 044, 045, 047, 048, 049, 050,
053, 055, 057, 060, 062, 063, 064, 065, 066, 086, 094, 106, 107, 108, 109, 139 |
|
240.035-6 odjíždí s ranním Pn 68845 (Tábor-Veselí n.L.) ze stanice Soběslav
(foto Petr Šimoník, 16.9.1999). |
|
Stroje 240.063+139 v žst. Veselí nad Lužnicí v čele vlaku
Pn 64801 Brno Maloměřice - České Budějovice seř. n.
(foto Petr Šimoník, 25.8.1999) |
|
240.106-5 ČD na Os 8303 (Jihlava-Veselí n.L.) v zastávce Horní Ves
(foto Jakub Šimoník, 19.9.2000). |
TS 207 - 4 x 240
1.den |
8231 |
Ve |
04:17 |
- ČB |
05:08 X |
| 8221
| Ve |
05:30 |
- ČB |
06:17 jede v + |
|
8230 |
ČB |
06:53 |
- Ve |
07:41 nejede v 6 |
|
8233 |
Ve |
08:27 |
- ČB |
09:14 X, 6 |
|
8202 |
ČB |
13:30 |
- Ta |
14:51 X, 6 |
|
Lv |
Ve |
14:22 |
- Ta |
14:51 jede v + |
|
8225 |
Ta |
15:53 |
- ČB |
17:26 |
|
58002 |
ČB |
18:33 |
- Ji |
21:13 X, 6 |
|
1561 |
ČB |
18:50 |
- HB |
21:37 jede v + |
|
Lv |
HB |
22:00 |
- Ji |
22:54 jede v + |
2.den |
64811 |
Ji |
01:40 |
- Ve |
06:14 X, 6 |
|
8303 |
Ji |
12:16 |
- Ve |
14:18 jede v + |
|
8304 |
Ve |
15:17 |
- Ji |
17:39 X, + |
|
8337 |
Ji |
19:52 |
- HC |
20:35 X, + |
3.den |
8330 |
HC |
04:25 |
- Ji |
05:07 X, 6 |
|
8301 |
Ji |
05:33 |
- Ve |
07:50 X, 6 |
|
8302 |
Ve |
12:55 |
- Ji |
15:44 |
|
8307 |
Ji |
16:10 |
- Ve |
18:20 |
4.den |
8300 |
Ve |
06:37 |
- Ji |
09:08 |
|
14852 |
Ji |
09:24 |
- HB |
09:52 |
|
14855 |
HB |
10:03 |
- Ji |
10:32 (v 6 závěs) |
|
8305 |
Ji |
13:52 |
- Ve |
16:29 |
TS 208 - 6 x 240
1.den |
68811 |
Ve |
04:26 |
- ČB |
06:03 nejede v 1 |
|
68710 |
ČB |
9:10 |
- Pz |
17:00 X, 6 |
2.den |
8001 |
Pz |
04:35 |
- ČB |
08:32 nejede v 1 |
|
Lv |
ČB |
11:05 |
- Ne |
11:10 X |
|
8091 |
Ne |
12:40 |
- ČB |
12:45 X |
|
8236 |
ČB |
14:52 |
- Ve |
15:38 |
|
8306 |
Ve |
17:01 |
- Ji |
19:26 |
|
14856 |
Ji |
19:48 |
- HB |
20:16 |
3.den |
14851 |
HB |
4:28 |
- Ji |
05:03 |
|
660 |
Ji |
05:10 |
- ČB |
07:32 |
|
Lv |
ČB |
13:24 |
- Ne |
13:29 X |
|
8097 |
Ne |
14:57 |
- ČB |
15:02 X |
|
68712 |
ČB |
17:10 |
- Hrž |
21:20 X, 6 |
|
67813 |
Hrž |
22:06 |
- ČB |
01:29 X, 6 |
4.den |
68829 |
ČB |
04:30 |
- Ka |
05:28 X, 6 |
|
88661 |
Ka |
06:58 |
- Ry |
08:20 X, 6 |
|
98661 |
Ry |
08:53 |
- HD |
09:05 X, 6 |
|
474 |
HD |
15:04 |
- ČB |
16:06 X, 6 |
|
473 |
ČB |
17:58 |
- HD |
19:00 X |
|
46032 |
HD |
22:51 |
- ČB |
00:35 X |
5.den |
50702 |
ČB |
03:36 |
- Pz |
06:25 nejede 1, 7 |
|
68820 |
ČB |
04:20 |
- Či |
05:01 jede v 1 |
|
Lv |
Či |
05:54 |
- ČB |
06:45 jede v 1 |
|
68712 |
ČB |
17:10 |
- Pz |
00:16 jede v + |
|
67803 |
Pz |
19:18 |
- ČB |
00:06 nejede 1, 7 |
6.den |
68820 |
ČB |
04:20 |
- Či |
05:01 nejede 1, 7 |
|
Lv |
Či |
11:38 |
- Hrž |
12:38 nejede 1, 7 |
|
Lv |
Pz |
11:54 |
- Hrž |
12:53 jede v 1 |
|
67811 |
Hrž |
15:05 |
- ČB |
18:50 X, 6 |
|
68812 |
ČB |
19:52 |
- Ve |
21:20 nejede v 1, 7 |
|
Lv |
ČB |
19:52 |
- Ve |
21:20 jede v 1 |
|
TS 214 - 1 x 240 - postrky Dynín - Chotýčany |
|
TS 215 - 1 x 240 - postrky Jindřichův Hradec - Doňov |
|
TS 217 - 4 x 2*240 - informativní oběh
1.den |
49044 |
HD |
00:04 |
- Ne |
01:26 jede 3, 6. 2 ,3, 6=Lv |
|
44033 |
ČB |
01:45 |
- HD |
03:00 nejede v 2, 2=Lv |
|
46038 |
HD |
04:28 |
- ČB |
06:47 nejede 7, 1. v 1=Lv |
|
44043 |
ČB |
08:52 |
- HD |
10:31 nejede 1, 2.V 2=Lv |
|
46026 |
HD |
13:02 |
- ČB |
15:46 nejede v 1 |
|
44045 |
ČB |
17:02 |
- HD |
18:25 nejede v 1, 7 |
|
46030 |
HD |
19:06 |
- ČB |
21:18 nejede 1, 5, 7. v 5=Lv |
2.den |
Lv |
ČB |
03:00 |
- Ne |
03:05 nejede 6, 7. v 6=Lv |
|
48065 |
Ne |
03:33 |
- HD |
05:57 nejede 1, 7. v 1=Lv |
|
46042 |
HD |
08:12 |
- ČB |
09:51 |
|
Lv |
ČB |
12:10 |
- Ne |
12:15 |
|
44035 |
Ne |
12:46 |
- HD |
14:12 |
|
49062 |
HD |
14:32 |
- Ne |
16:59 nejede 7. v 7=Lv |
|
Lv |
Ne |
17:10 |
- ČB |
17:15 jede 4, 5, 6 |
|
48043 |
Ne |
19:44 |
- HD |
21:29 nejede 4, 5, 6 |
3.den |
46034 |
HD |
01:17 |
- ČB |
02:34 nejede 5, 6, 7 |
|
Lv |
ČB |
03:55 |
- Ne |
04:00 |
|
48069 |
Ne |
04:44 |
- HD |
06:56 nejede 6. v 6=Lv |
|
46022 |
HD |
09:28 |
- ČB |
11:44 |
|
Lv |
ČB |
12:55 |
- Ne |
13:00 |
|
48061 |
Ne |
13:47 |
- HD |
16:28 nejede v 6 |
|
49064 |
HD |
18:41 |
- Ne |
20:49 nejede 6, 7. v 7=Lv |
|
Lv |
Ne |
21:34 |
- ČB |
21:39 |
4.den |
44041 |
ČB |
01:20 |
- HD |
02:30 |
|
46046 |
HD |
03:06 |
- ČB |
04:15 nejede 2. v 2=Lv |
|
Lv |
ČB |
07:10 |
- Ne |
07:15 |
|
44077 |
Ne |
07:50 |
- HD |
09:53 |
|
49060 |
HD |
12:36 |
- Ne |
14:09 nejede 7. v 7=Lv |
|
48063 |
Ne |
20:23 |
- HD |
22:00 |
TS 219 - 1 x 2*240 - informativní oběh, dispečerské výkony
1.den |
49046 |
HD |
03:34 |
- Ne |
04:39 nejede v 7, 1 |
|
48045 |
Ne |
15:05 |
- HD |
17:24 X, v 6, 7=Lv |
|
49048 |
HD |
20:50 |
- Ne |
22:13 X |
|
48047 |
Ne |
23:28 |
- HD |
00:46 X, v 6, 7=Lv |
|
Použité zkratky:
ČB - České Budějovice hl.n./seř.
Či - Číčenice
HB - Havlíčkův Brod
HC - Horní Cerekev
HD - Horní Dvořiště
Hrž - Horažďovice předměstí
Ji - Jihlava
Ne - Nemanice
Ta - Tábor
Ve - Veselí nad Lužnicí
|
|