"Anton" 486.007 opět v provozu
Lokomotiva 486.007 byla na konci 70. let převezena do České Třebové, po
zrušení sbírky historických vozidel v České Třebové, byly lokomotivy č.007 a
008 převezeny do MDC Bratislava. U příležitosti 150. let železnic na Slovensku
byl stroj č.007 s tendrem 930.003 zprovozněn v RD Vrútky. TBZ lokomotivy
i tendru proběhla 6.8.1998 v úseku Vrútky - Horná Štubňa a Vrútky - Kraľovany.
Po téměř 30. letech se pak 8.8.1998 předvedla opravená lokomotiva veřejnosti
v čele zvláštního vlaku z Čadce do Vrútek.
Znovuzprovozněnou lokomotivu řady 486.007 ze ŠKODY Plzeň bylo možno
vidět v akci na Slovensku ve dnech 19.9. - 21.9.1998 se soupravou vozů
Da, Bac, Ba, Aa, Bai. Objevila se na tratích
Banská Bystrica - Červená Skala (1. den), Červená Skala - Margecany (2. den) a
Margecany - Banská Bystrica (3. den). Z této akce pořádané KHKD pro zahraniční
turisty jsou i následující snímky.
Slovenská Lupča
Lopej
Vernár - Telgárt, pod Benickým sedlom
Telgárt penzion - Vernár
Telgárt pemzion - Vernár
Beňuš
Beňuš
Červená Skala - N. Maša
Jastrabá (foto Jiří Konečný 24.5.1999)
HISTORIE ř.486.0
Na konci 20. let se, s rostoucí osobní dopravou ČSD, nedostávalo
rychlíkových lokomotiv. To se týkalo zejména strojů řady 387.0, jejichž
nedostatek byl obzvlášť citelný na hlavním tahu Praha - Přerov, resp. Praha - Bratislava.
Aby ČSD mohly v budoucnu zabezpečit rostoucí výkony, požádaly Škodovy závody
i ČKD o návrhy a stavbu výkonnějších rychlíkových lokomotiv.
Škodovka dodala první lokomotivu, která koncepčně vycházela z lokomotivy ř.387.0
29.12.1933 za 1 270 000,- Kč, s označením 486.001. Konkurence z ČKD svůj stroj
označený 486.101 předala 19.4.1934 za 1 320 000,- Kč. Po rozsáhlých zkouškách
obou lokomotiv, které proběhly na trati Praha - České Velenice se ČSD rozhodly pro stroje
s okřídleným šípem ve znaku. Důvodem byla nižší spotřeba paliva i vody
(přibližně 10% oproti lokomotivě řady 486.1). Výroba osmi sériových lokomotiv byla
realizována do roku 1938 Škodovkou v Plzni (tovární typ 33 Lo), přičemž stroje čísel
004 a 005 nechalo ČSD vyrobit u ČKD jako náhradu za nerealizovanou dodávku strojů
řady 486.1.
Tendry řady 926.0 si k lokomotivám dodaly ČSD, šlo o rekonstrukce tendrů řady
636.0 od vyřazených lokomotiv ř.365.2 nebo tendry řady 930.0.
Kvůli délce točen k nim ČSD upravily z tendru ř.818.0 jeden tendr ř.619.0
a později tři tendry řady 620.0, aby se lokomotivy mohly využívat ve výtopně
Spišská Nová Ves. Posledním typem tendru, který řada 486.0 používala byl tendr
ř.930.1.
Po II. sv. válce prošly "Antony" rekonstrukcí, která zahrnovala výměnu kluzných ložisek
zadního běhounu za valivá, dosazení mechanického přikladače, výfukového zařízení Kylchap,
natřásací rošty, napájecí dóm a k lokomotivám byly přiděleny přestavěné tendry řad
935.0 a 935.1 s mechanickým přikladačem.
Před válkou byly stroje čísel 001, 008 a 009
depovány v Praze a jezdily na rameni Praha - Česká Třebová, výjimečně zajížděly
s rychlíky do Drážďan. Zbývající lokomotivy 002 - 007 byly nasazeny v rychlíkové
dopravě na Slovensku. Po válce resp. po rekonstrukci přešly všechny lokomotivy
do depa Bratislava kde byly nasazeny v rychlíkové dopravě na hlavních vozebních
ramenech. V provozu se "Antony" udržely do začátku 70. let, kdy byly nahrazeny
elektrickými lokomotivami. První byl zrušen v roce 1968 stroj č.008 a roce
1971 ho následoval zbytek.
Technické údaje ř.486.0
uspořádání náprav | 2´D 1´ |
rozchod | 1435 mm |
maximální rychlost | 110 km/h |
počet x průměr válců | 3x550 mm |
průměr kol spřažených | 1830 mm |
celkový rozvor | 12 550 mm |
výhřevná plocha kotle | 254,84 m2 |
tlak páry | 1,6 MPa |
hmotnost ve službě | 102,3 t |
hmotnost adhezní | 63,9 t |
indikovaný výkon | 1700 kW |
celková délka s tendrem ř.930 | 25 046 mm |
hmotnost ve službě s tendrem ř.930 | 169,5 t |
|