GVD 2002/2003 POD BESKYDYZřejmě nejvýznamnější změnou na trati č. 323 z Ostravy do Valašského Meziříčí je začlenění úseku Ostrava - Frýdlant nad Ostravicí do tzv. MS taktu. To znamená, že mezi Ostravou a Frýdlantem - stejně jako na několika dalších tratích Moravskoslezského kraje - je zavedena intervalová osobní doprava. Vlaky s klasickými soupravami tak nyní jezdí především mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí (resp. Frenštátem pod Radhoštěm), na zbývajícím úseku do Valašského Meziříčí jsou nasazovány především motorové vozy řady 842 nebo 810.
Již tradičně je vozba osobních vlaků na této podbeskydské trati doménou hnacích vozidel DKV Valašské Meziříčí. Osobní vlaky sestavené z klasických souprav jsou vedeny lokomotivami řady 754. Šest strojů této řady určených pro vozbu osobních vlaků na trati 323 nasazuje DKV Valašské Meziříčí ve dvou třídenních turnusových skupinách (TS) 701 a 702. Kromě vlaků na své kmenové trati pak o víkendu opět zajíždějí do Ostravice. Zajíždění "brejlovců" s osobními vlaky do Kojetína je však již minulostí.
Novinkou je turnusování těchto lokomotiv na nákladní vlaky z Ostravy do Lískovce u Frýdku, kde nahradily "kocoury" řady 742, kteří již do Ostravy nezajíždějí. Praxe je taková, že zátěž z Frýdku-Místku doveze stroj řady 742 (z pětidenní TS 703) do Lískovce u Frýdku, kde ji předá stroji řady 754 (750). Náplň práce strojů řady 742 z TS 703 je jinak podobná jako v minulém GVD, stále zabezpečují vozbu manipulačních vlaků až po Kojetín a na odbočných tratích zajíždějí stroje této TS do Hnojníku, Ostravice, Bludovic (vlečka v km 6,591), Lhotky nad Bečvou a Zdounek.
V jednodenních TS 721 a 722 jsou turnusovány lokomotivy, které zabezpečují především vozbu některých manipulačních vlaků na trati č. 303 Valašské Meziříčí - Kojetín a na trati 323 zajišťují jen doplňkové výkony. V TS 721 je to vozba vlaků 1645/1644/841/3186 (všechny v neděli) a 840 (v pondělí). V TS 722 je to v pátek obrat 841/3186 a vozba nedělního rychlíku 1444. Všechny vlaky do/z Brna dopravují brejlovci jen do/z Kojetína nebo Nezamyslic.
Na výše uvedených výkonech valašskomeziříčských "brejlovců" lze často spatřit také stroje, které prodělávají zkušební jízdy po absolvování MVY opravy. Například v lednu to byl brněnský stroj 754.045, v plánu jsou stroje 754.020, 754.030 a 754.041.
Ve Valašském Meziříčí jsou nyní (leden 2003) provozní následující stroje řady 754: 039, 040, 047, 064, 068, 077, 078, 079, 080, 081 a 086, přičemž stroj 754.080 prodělá v brzké době přímo ve Valašském Meziříčí opravu v rozsahu MVY.
Ze strojů řady 750 jsou provozní lokomotivy inventárních čísel 042, 079, 119, 218, 289 a 293. Stroj 750.156 byl 9. ledna odeslán do Veselí nad Moravou, kde mu bude odebrán motor, který bude zavázán do veselské lokomotivy 754.066.
Ve Valašském Meziříčí bychom dále mohli nalézt neprovozní "brejlovce" 750.097 (používá se jako zdroj náhradních dílů, posloužila jako dárce motoru pro 750.312, která odešla do Letohradu), 750.180 (odstaven pro nadbytečnost, bez spalovacího motoru), 750.240 (odstaven pro celkově špatný stav) a 750.313 (nadbytečnost). Z "trojkových brejlovců" jsou zde provozní již pouze dva stroje: 753.192 a 753.337.
Další novinkou je turnusování vozů řady 842 v depu Valašské Meziříčí, kde pro ně byla postavena třídenní TS 801. "Kvatra" nahradila lokomotivy řady 754 (750) na vlacích do Opavy východ, kam během dne zajedou dvakrát. Pravidelně zajíždějí do Kojetína (v pracovní dny), případně končí v jiných cílových stanicích na trati 303. O víkendu zajíždějí také do Ostravice.
Vzhledem ke své nevalné provozní spolehlivosti jsou však často nahrazovány lokomotivami řady 742.
Klasické soupravy sice na této trati zatím zůstaly zachovány, bylo však ukončeno nasazování patrových jednotek Btjo, které byly s touto tratí v posledních letech neodmyslitelně spjaty. Vzhledem k tomu, že trať 323 byla posledním působištěm těchto jednotek v rámci ČD, byl tímto zcela ukončen pravidelný provoz zmiňovaných jednotek v Česku. V Ostravě zatím zůstává jediná provozní jednotka Btjo 920, ale nad jejím dalším osudem visí otazník.
Vraťmě se však hnacím vozidlům. Kromě valašskomeziříčských strojů na trať 323 zajíždějí také motorové vozy řady 842 z PJ Veselí nad Moravou (spadá pod DKV Valašské Meziříčí). Ve veselské TS 861 jsou to obraty 1647/3179 a 3183/1642 a v TS 868 pak vozba pátečního R 1445, mimo pátek a neděli pak obrat 841/3186, z Frýdku-Místku do Brna se pak vracejí v čele R 840 (úterý až sobota), v neděli pak na postrku R 1444.
V minulém GVD na tuto trať také častěji zavítaly motorové vozy řady 850 z DKV Brno, nově sem zajíždějí pouze v sobotu na obratu Sp 1645/1644. Nadále se pod Beskydy objevují motorové vozy řady 843 (DKV Olomouc, PJ Krnov), které sem zajíždějí na páru rychlíků R 883/882 Ondráš. Ve směru do Vsetína jsou na tomto vlaku dva motorové vozy 843, jeden z nich pak odstupuje ve Frenštátě po Radhoštěm a je veden samostatně jako vlak 3166 do Valašského Meziříčí, kde pak při zpáteční cestě rychlíků dochází k opětnému spojení obou motorových vozů.
Ostravské lokomotivy zůstávají na svých tradičních výkonech, kam patří především vozba čtyř párů nákladních vlaků Ostrava báňské nádraží VOK - BIOCEL Paskov závod, kde jsou turnusovány lokomotivy řady 751, výjimečně se však na těchto výkonech může objevit i řada 770 nebo 771. Ostravské 751 také zajištují vozbu uhelných vlaků ČD z vlečkové stanice (vs) Paskov přes Vratimov do Ostravy-Kunčic (opačně návoz prázdných vozů), kde je obvykle nahradí lokomotiva elektrické trakce. Časová poloha těchto vlaků uvedená v pomůckách GVD není zpravidla dodržována.
Z ostatních dopravců je na trati 323 nejaktivnější společnost OKD, Doprava. Vlaky této firmy z/do vs Paskov jsou taženy vlastními dispečerskými stroji, což jsou obvykle lokomotivy řady 770 nebo "dvojčata" lokomotiv řady 740. Kromě uhelných a vyrovnávkových vlaků zajišťuje OKD, Doprava přepravu kamene na stavbu dálnice D47. Tyto vlaky složené z vozů Ua nebo LH 40 jsou vedeny z vs Paskov do Ostravy pravého nádraží, připravuje se však rozšíření těchto přeprav o návoz kamene z žst. Paskov.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Text Michal Prefeta a Petr Štefek, spolupráce Vít Blahovec | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oběhy lokomotiv řady 754 PJ Valašské Meziříčí
Oběhy lokomotiv řady 742 a motorových vozů řady 842 PJ Valašské Meziříčí
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||