PO VLEČKÁCH MLADOBOLESLAVSKA 2002
V závěru dubna roku 2002 uspořádal Mladoboleslavský železniční spolek pro odbornou veřejnost jízdy historickými motorovými vozy po vlečkách a tratích bez pravidelné osobní dopravy v okolí Mladé Boleslavi. Ve středu 24. 4. 2002 byly navštíveny podniky Cukrovar Dobrovice, Preymesser Řepov a Škoda Auto Mladá Boleslav. Zlatým hřebem prvního dne, a možná i celé akce, byla jízda ze Skalska ke zdejšímu bývalému vjezdovému návěstidlu od Podkováně, tedy na zrušenou trať Skalsko - Chotětov. Středeční program pak zakončila návštěva malého železničního muzea v Sudoměři u Mladé Boleslavi. Ve čtvrtek 25. dubna si účastníci prohlédli vlečku a úzkorozchodnou drážku Papírny Bělá, poté následovala jízda do stanice Bezděz. Celá akce byla zakončena zajížďkou k bráně mladoboleslavského lihovaru, která se nachází uprostřed mostu přes Jizeru.
Soupravu tvořila po oba dva dny dvojice historických motorových vozů řady M 131.1 (801 podle nového značení), vyráběných pro tehdejší ČSD v několika seriích v letech 1948 - 1956. "Domácí" boleslavský M 131.1081 pochází z produkce Tatry Kopřivnice. Jeho o něco mladší kolega M 131.1441, udržovaný Klub přátel lokálky z Kamenického Šenova, však byl vyroben už ve Vagónce Studánka, kam byla po centralizaci národního hospořářství tehdejšího Československa výroba táto řady motorových vozů v roce 1954 přesunuta.
I přes drobné problémy při jednání s vlečkaři, které si vyžádaly operativní změny v programu, byl výběr navštívených vleček všeobecně hodnocen příznivě. Ve většině podniků bylo dojednáno pózování místních lokomotiv před objektivy fotoaparátů či krátká exkurze. Závazný jízdní řád umožnil navíc několik krátkých fotozastávek na trati, což velmi ocenili přítomní fotografové, tvořící v řadách cestujících v obou motorových vozech výraznou většinu. Nakonec i počasí nenaplnilo nepříznivou předpověď a ukázalo účastníkům na většinu času svou vlídnější tvář. Závěrem zbývá jen poděkovat organizátorům za dobře zvládnutou akci a připojit přání, aby jim vydržely síly a nápady do dalších let.
| |||||||||||||||||
Text a foto Petr Nohel | |||||||||||||||||
Fotografie lokomotiv jednotlivých vlečkařů naleznete ve fotoalbu hnacích vozidel ČR. | |||||||||||||||||