"Dvojčata" na Českomoravské vrchovině
Na jedné straně ještě stále poměrně velká přepravovaná zátěž, na druhé straně snaha o racionalizaci provozu - tak by se
Snižování personálního stavu zaměstnanců lokomotivních dep a značně proměnlivá zátěž nákladních vlaků zde vytvořily
vhodné podmínky pro nasazování dvou přiměřeně výkonných lokomotiv, ovládaných jen jedním strojvedoucím. Zastavování
spalovacího motoru jednoho hnacího vozidla při nízkém vytížení vlaku nebo jízdě na dlouhých klesáních, a naopak využití
plného výkonu obou lokomotiv při zvýšené zátěži umožňuje zefektivnit dopravu a snížit provozní náklady. Proto je toto
řešení pravidelně využíváno celkem u čtyř provozních jednotek DKV Brno a DKV České Budějovice při dopravě nákladních
vlaků na tratích č. 238, 240, 241 a 248.
Na trati č. 238 Havlíčkův Brod - Pardubice je obsluha manipulačními vlaky rozdělena do dvou úseků. Dělící stanicí se
stalo Hlinsko v Čechách, kde se kromě neděle potkávají dva páry manipulačních vlaků z Havlíčkova Brodu a z Pardubic,
přičemž zde dochází k vzájemnému předávání zátěže. Zatímco na rameni Hlinsko v Čechách - Pardubice je na těchto vlacích
turnusově nasazena jedna lokomotiva řady 751 nebo 742 DKV Česká Třebová, PJ Pardubice, na rameni Havlíčkův Brod -
Hlinsko v Čechách je na dva páry manipulačních vlaků od 27. ledna 2002 turnusově nasazena dvojice lokomotiv řady 742
DKV Brno, PJ Havlíčkův Brod. Lokomotivy řady 742, které zde byly nepravidelně nasazovány již od roku 2001, na tomto
výkonu nahradily lokomotivní řadu 750. Převážná část zátěže je přepravována ze stanice Žďírec nad Doubravou do
Havlíčkova Brodu, odkud je odvážena větší část produkce dřevařského závodu Stora Enso Timber, směřující hlavně k
zahraničním zákazníkům, piliny jsou pak ve speciálních vozech dopravovány do Kronospanu Jihlava. Turnusově jsou v
jednodenním oběhu TS 781 nasazovány lokomotivy 742.098 a 742.172, při opravách a provozním ošetření bývá jedna
Také neelektrizovaná část tratě č. 240 z Jihlavy do Brna je vozebně rozdělena na dva úseky, dělící stanicí je v tomto
případě Studenec, kam zajíždí jeden pár manipulačních vlaků z Okříšek a jeden z Brna-Maloměřic. I když ve Studenci také
dochází k předávání zátěže mezi jihlavskou a brněnskou větví vlaku, je na rozdíl od tratě č. 238 tento pár vlaků
veden v celé trase Brno-Maloměřice - Okříšky a zpět pod jedním číslem jako Mn 82740/82741. V úseku Jihlava
- Okříšky - Studenec, s případnou obsluhou Budišova u Třebíče na trati do Velkého Meziříčí, je na vozbu manipulačních
vlaků již několik let vystavována dvojice lokomotiv řady 751 DKV České Budějovice, PJ Jihlava. Z Brna-Maloměřic do
Studence je od nového GVD vlak veden dvojčlenně ovládanými lokomotivami řady 731 PJ Brno-Maloměřice, které zde nahradily dvě
samostatně jezdící lokomotivy řady 742 (druhá jako postrková) stejné provozní jednotky. U lokomotiv řady 731 je to
první pravidelné nasazení v dvojčlenném řízení v rámci ČR. Obě lokomotivy byly zařazeny do jednodenní TS 717, ve které
zpočátku sloužily pouze k vedení manipulačního vlaku do Studence a zpět, od nového roku se s nimi můžeme díky potřebě
odvozu zvýšené zátěže setkat od úterý do pátku i na Pn 62920 z Brna-Maloměřic do Znojma. V tomto oběhu jsou
turnusově nasazeny lokomotivy 731.039 a 040, opět v případě poruch a provozního ošetření nahrazované jiným
brněnským strojem stejné řady.
Posledním z uvedených míst, kde se můžeme pravidelně setkat s dvojčlenně ovládanými lokomotivami, je trať Jihlava -
Okříšky - Znojmo. První dvojice lokomotiv řady 751 PJ Jihlava (TS 746) vyjíždí ráno na manipulačním vlaku z Jihlavy do
Okříšek, dále pokračuje na již zmíněném páru Mn vlaků do Studence a zpět a po návratu do Okříšek jsou obě lokomotivy
nasazeny na pár manipulačních vlaků do Jaroměřic nad Rokytnou a zpět (viz
oběhy).
Druhá dvojice lokomotiv řady 751 (TS 745) je nasazena na ranním Rn 45087 do Znojma, odkud pokračuje v případě větší
zátěže na páru Rn 45085/45086 do rakouského Retzu a zpět a večer se vrací do Jihlavy s Pn 62230, aby uskutečnila ještě
jeden noční obrat do Znojma na Rn 45081 a jako Lv zpět.
V obou turnusových skupinách se průběžně střídají všechny lokomotivy PJ Jihlava (751.053, 103, 106, 122, 142, 315
K úplnému výčtu "dvojčat", i když už ne v přímé souvislosti s Českomoravskou vrchovinou, je třeba ještě doplnit
dvojici lokomotiv řady 742 DKV Brno, PJ Znojmo, dopravující vybrané nákladní vlaky mezi Znojmem a Retzem.
S nástupem GVD 2003/2004 je počítáno s některými změnami v nasazení dvojčat - všechny se dotknou řady 751 PJ
Jihlava. Na Mn vlacích do Studence a nově do Moravských Budějovic místo Jaroměřic nad Rokytnou bude nasazena kromě
úseku Jihlava - Okříšky vždy jen jedna lokomotiva řady 751 nebo 749. Řada 749 bude na Mn vlaky nasazena turnusově, v
úseku Jihlava - Okříšky a zpět pojede druhá lokomotiva na přípřeži. Také už se nepočítá se zajížděním "dvojčat"
řady 751 ze Znojma do rakouského Retzu.
Text a foto Daniel BrabenecOběhy:
| |||||||||||||||||