Přepravy bratislavských lokomotiv do dílen
Donedávna byla všechna elektrická hnací vozidla z RD Bratislava a RD Nové Zámky přistavována na EH, ES a neplánované opravy do ŽOS Vrútky. Tato situace se změnila asi před čtyřmi roky, kdy byly v jednotlivých depech vytvořeny udržovací dílny pro udržbu vlastních i cizích hnacích vozidel a všechny lokomotivy tak již nebyly přistavovány k opravě do ŽOS Vrútky. Podívejme se však retrospektivně jakým způsobem se tyto přepravy pravidelně uskutečňovaly.
Na přepravu lokomotiv z depa Bratislava hlavné do ŽOS Vrútky se obvykle používal R 703 Turiec z Bratislavy hl. st. do Martina, odkud byly Mn vlakem odvezeny zpět do Vrútek. Na uvedeném rychlíku byly tyto lokomotivy přepravovány jako nečinné a to řazené přímo za vlakovou lokomotivou nebo na konci vlaku. Dalším vlakem, na kterém se pravidelně uskutečňovala přeprava, byl Rn a později Nex 58101, v bratislavském depu přezdívaný "Novinár" kvůli pravidelné přepravě tisku. Z tohoto vlaku se stroje určené pro opravu v ŽOS Vrútky odvěšovaly přímo v žst. Vrútky.
V opačném směru se lokomotivy z ŽOS Vrútky do depa Bratislava vracely pravidelně na Nex 51800. Tato přeprava se však netýkala pouze strojů z depa Bratislava, ale byly v něm pravidelně přepravovány i "žehličky" řady 210 z depa Leopoldov, hnací i vložené vozy "pantografů" řady 560 z depa Trnava a též "laminátky" řady 240 z depa Nové Zámky. Všechny lokomotivy byly vlakem Nex 51800 přiváženy do žst. Bratislava hl. st., odkud byly převezeny do depa Bratislava hlavné (jednalo-li se o stroje tohoto depa), a poté do oprávárenského depa Bratislava východ 2, případně byly přímo z Bratislavy hl. st. odvezeny do depa Bratislava východ 2, kde je čekalo oživování po opravě. Poté lokomotiva absolvovala zkušební jízdu a v případě příznivého výsledku byla nasazena do provozu.
Odlišná situace byla u lokomotiv z depa Bratislava východ, které byly přistavovány do oprav v ŽOS Vrútky. Tyto stroje byly po odstrojení v depu Bratislava východ 2 řazeny jako nečinné za vlakovou lokomotivu na Pn a Nex vlaky z žst. Bratislava východ. "Laminátky" řady 240 z depa Nové Zámky přicházely už do RD Bratislava východ 2 odstrojené z domovského depa a následně byly řazeny do nákladních vlaků ze stanice Bratislava východ do Žiliny, případně Vrútek.
Takováto přeprava se však netýkala těžce poškozených lokomotiv odesílaných na opravu do Vrútek, protože ty nemohly být zařazeny do běžných nákladních vlaků a expresů. V případě vyhořelé "princezny" 263.008 po požáru dne 1. 4. 2001 byl sestaven zvláštní nehodový vlak s maximální rychlostí 30 km/h, kterým byl tento stroj přepraven do Vrútek. Podobně tomu bylo i s pražským "esem" 363.066 po nehodě v Leopoldově dne 8. 8. 1997, které bylo přepraveno na opravu do Vrútek, či v případě vyhořelé novozámecké "laminátky" 240.054 po požáru na nákladním vlaku v říjnu 1995 na trati před žst. Galanta.
Od GVD 2003/2004 došlo ke zrušení páru Nex 51800/58101 a lokomotivy do oprav byly přepravovány a z oprav se vracely na různých vlacích.
Některé přepravy lokomotiv na Nex 51800:
Jiné přepravy lokomotiv do a z oprav v ŽOS Vrútky a udržovacích dílnách RD Spišská Nová Ves:
Zatím poslední přepravy se udály v květnu 2004. 5. května byl do ŽOS Vrútky přepravován bratislavský "peršing" 363.136 - stroj byl zařazen za vlakovou lokomotivu 362.015 v rychlíku 703 Turiec. Lokomotiva 363.136 byla původně odstavena v depu Bratislava východ 2, kde měla být provedena oprava vyhořelé kabeláže pro pomocné pohony a napájecí zdroj, nakonec však bylo rozhodnuto o opravě v ŽOS Vrútky.
25. května pak probíhal přesun stroje 362.008 do ŽOS Vrútky, kam byl odeslán na opravu z důvodu častých neschopností, které lokomotivu provázely po několik týdnů po návratu z ES opravy provedené ve Vrútkách. Lokomotiva byla z Bratislavy do Žiliny zařazena do vlaku R 707 za vlakový stroj 362.016.
| ||||||||
Text Andrej Ivanič, spolupráce Ján Čúzy a Peter Krušinský | ||||||||