LOKOMOTIVY ŘADY 350 V GVD 2002/2003
V roce 2003 vstupují dvousystémové rychlíkové lokomotivy řady 350 (ES 499.0) do 27. roku svého provozu. Nadále je můžeme potkat především v čele mezinárodních rychlíků spojujících Českou a Slovenskou republiku. Z 20 vyrobených strojů je v současné době v provozu jen 18 lokomotiv. Největší smůla potkala lokomotivu ES 499.0010, kterou čekaly pouze dva roky života. Již 28. června 1977 vykolejila s vlakem R 271 "MERIDIAN" v Bratislavě - jen kousek před koncem své cesty. Při této nehodě byla těžce poškozena a bohužel jako první své řady také zrušena. Dne 10. listopadu 1989 byla zcela zničena lokomotiva 350.009. V čele mezinárodního expresu Ex 372 "BALT-ORIENT" najela na zastávce Nové Kopisty do konce osobního vlaku Os 9622, tvořeného elektrickou jednotkou 460.081+082. Ostatním lokomotivám se tak velká smůla zatím vyhýbá.
Všechny lokomotivy byly po rozdělení ČSD přiděleny slovenským železnicím, kde jsou dislokovány v RD Bratislava. Železnice Slovenskej republiky se rozhodly, podobně jako České dráhy u lokomotiv řady 150, přistoupit k modernizaci a rekonstrukci svých nejvýkonnějších rychlíkových lokomotiv. Úpravy se týkají hlavně nahrazení nepřímého kontroléru mikropočítačovým řídícím systémem MIREL, dále pak dosazení rychloměru a vlakového zabezpečovače MIREL (vyrábí firma HMH s. r. o.) a tlumiče vrtivých pohybů v sekundárnám vypružení. Tato rekonstrukce výrazně zjednodušuje ovládání lokomotivy, zlepšuje dynamiku jízdy a snižuje opotřebení stykačů. Tento systém je postupně od roku 1997 dosazován na všechny lokomotivy. Dále byla lokomotiva 350.003 zkušebně osazena sběrači proudu typu SHUNK WBL 85.
Lokomotivy opouštějící brány ŽOS Vrútky se na první pohled odlišují od ostatních strojů. Nesmyslné otočení sběračů proudu a nový "žíhaný" nátěr úplně zkazily jinak elegantní vzhled lokomotivy. Na Slovensku se lokomotivám v tomto novém barevnému schématu, díky své pestrosti přezdívá "kakadu". Otočení sběračů a novému nátěru byly prozatím ušetřeny stroje 350.005, 007, 011, 015, 018. Ale je jen otázkou času, kdy zmizí i poslední modrá lokomotiva řady 350. Výjimku v barevném schématu vždy tvořily prototypy 350.001 a 002, které jsou v současné době v červenobílém kabátě. Lokomotivu 350.002, která byla vystavena na 43. mezinárodním strojírenském veletrhu, v České republice neuvidíme. Jako jediná nemá povolení od českého Drážního úřadu k provozu na síti ČD a je zařazena do turnusové skupiny TS 304, kde vozí vlajkovou loď slovenských železnic - vlak IC 502/503 "KRIVÁŇ".
Vlaky EC projíždějící naším územím ustoupily z trati Kolín - Havlíčkův Brod - Brno a byly přeloženy na modernizovanou trať Pardubice - Česká Třebová - Brno. Lokomotivy řady 350 uvidíme na své bývalé trati pouze v čele nočního rychlíku R 374/375 "PANNONIA". V GVD 2002/03 došlo k rozdělení jedné turnusové skupiny TS 301 (jednáctidenní) na dvě TS 301 (šestidenní) a TS 302 (pětidenní). V novém grafikonu přenechaly lokomotivy 350 vozbu vlaků R 209 "VLTAVA" a Ex 108 "PRAHA" řadě 151 a naopak převzaly vlaky Ex 500 "OSTRAVAN" a R 201 "SILESIA". Zajímavou novinkou je zajíždění do přechodové stanice Rajka (MÁV), kde maďarskou lokomotivu V63 v čele EC 130 "POLONIA" nahradí právě stroj řady 350. Vozba ostatních vlaků zůstává prakticky nezměněna.
V listopadu přišla pro fotografy smutná zpráva. Lokomotiva 350.019, která se jako poslední své řady honosila unifikovaným nátěrem se žlutým výstražným pruhem o šířce 300 mm, odvezla 10. listopadu 2002 svůj poslední vlak v tomto nátěru. Protože byla ve špatném technickém stavu (podvozek, brzda), bylo rozhodnuto o její opravě. 19. listopadu byla přepravena z domovského depa do ŽOS Vrútky, odkud se s největší pravděpodobností vrátí již jako "žíhaná". Společně se strojem 350.019 je v těchto dnech na opravě ještě lokomotiva 350.008.
Při rychlostech kolem 160 km/h se projevuje stáří lokomotiv a také "údržba" domovského RD Bratislava, což se odráží v jejich provozní spolehlivosti. Stále častěji se v čele mezinárodních expresů objevují náhrady a výjimkou nejsou ani přípřeže lokomotiv řady 350. S příchodem zimy se tyto problémy ještě více prohlubují. Například 18. prosince 2002 jela v čele EC 131 "POLONIA" lokomotiva 350.013 s neschopnou 350.003, kterou zradil systém MIREL. U České Třebové na vlaku EC 173 "VINDOBONA" zase vypověděla službu lokomotiva 350.001 a takto bychom mohli pokračovat dále. Ovšem na obranu slovenských lokomotiv musíme připustit, že české lokomotivy řady 150 a hlavně 151 na tom nejsou s provozní spolehlivostí o mnoho lépe. Provoz lokomotiv řady 350 v dalších letech ohrožuje nákup nových vícesystémových vozidel, které je zřejmě nahradí v čele mezinárodních EC vlaků a odsune na podřadné výkony.
Existující lokomotivy řady 350: 001, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 008, 011, 012, 013, 014, 015, 016, 017, 018, 019, 020 Tučně označené lokomotivy zatím neprošly rekonstrukcí. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Text a foto Pavel Větříšek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OBĚHY
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||